woensdag 18 december 2013


Hayley zit in een klas met ongeveer 28 kinderen. Een hele hoop voor 1 juf. Het is ook wat om alleen zoveel kinderen onder je hoede te nemen. Ze zijn druk, stout en gewelddadig. En het nadeel is dat je niet alles kunt zien en dus kunt straffen. Die kleuters die weten dat en maken daar vrolijk gebruik van.

Zo heeft Hayley vorige week wat ruzie gehad op school. Ze kwam opeens thuis met een flinke blauwe plek op haar been en ook nog een gat in haar broek. Sinds ze op school zit, slijt haar kleding zo ontzettend snel! Dat schoppen hadden twee meisjes gedaan vertelde ze. "Zij zijn zusjes en gingen mij om de beurt schoppen." Ik had met Hayley te doen. Ze was wat van streek en wilde eigenlijk niet meer naar school. Het gaat met ups en downs.

Hayley is niet zo weerbaar. Als een kindje haar duwt, loopt ze weg. Terugduwen? Nee daar begint ze niet aan. Want dat mag toch niet? Nee, eigenlijk niet. Maar heel veel kindjes doen het toch. En de juf die ziet niet alles en kan niet alles bestraffen. Op school wordt dan ook geleerd dat de kinderen zeggen: "Stop houd op, dat vind ik niet leuk." Heel correct natuurlijk. Maar zal het kind dat vervelend is, daar ook correct op reageren? Niet altijd lijkt me. In de grote-mensen-wereld luisteren we ook niet elke keer naar dat soort signalen. De wereld is een harde plek en dat begint al in de kleuterklas.

Wat doe je dan als ouder? Van de juf kunt je niet altijd aan gaan en je kind is niet altijd even weerbaar. Maar het is toch belangrijk om voor een kind om voor zichzelf op te komen. Pablo en ik hebben het er dan ook over gehad thuis. Hayley is dus geen meisje dat snel van zich af zou slaan. Dat is in haar ogen gewoon fout. Misschien zal ze wel moeten leren dat je jezelf best mag verdedigen. Dan zal ze zich misschien ook veiliger voelen op school en weten de andere kinderen dat Hayley een mep terug geeft mochten ze overwegen haar nog eens te schoppen.

Het heeft twee kanten. Je kind leren schoppen en slaan, dat wil je niet. Maar we leven niet in de ideale wereld dat we allemaal vredelievend met elkaar omgaan. Mensen willen elkaar pijn doen uit woede of frustratie en kinderen doen het vaak meteen. Ze reageren eerder met geweld. Je kunt het meer een reflex noemen, eerst handelen en dan pas nadenken. Ik Hayley 2 keer in haar leven een kindje zien slaan. Toen ze 2 was in Kids Playground. Een ander jongetje bleef haar lastigvallen en toen gaf ze hem een pets in zijn gezicht. En niet lang geleden. We waren in een thuincentrum en Hayley kreeg een duw van een meisje omdat ze niet mee mocht doen. Hayley gaf het meisje een klap en het meisje rende huilend naar haar moeder. Die fluisterde iets tegen haar. Het meisje liep naar Hayley en gaf haar zonder pardon weer een klap. Blijkbaar zijn er ouders die vertellen dat je terug mag slaan.

Ik zit in dubio. Moet ik haar nou leren van haar af te bijten? En hoe leer ik dat? Constant huilend naar de juf rennen is wat mij betreft geen optie. Misschien moet ik haar toch leren een duwtje terug te geven. Hoe denk jij hierover? Of heb je bruikbare tips voor mij? Ik hoor het graag!
Categories: ,

9 opmerkingen:

  1. Hele lastige, mijn dochter is nu 6 jaar en die bijt zelf van zich af. Soms te snel en te veel. Dan vertel ik dat als er wat gebeurd ze beter het netjes bij de juf kan gaan zeggen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik zou doen als mijn dochter zo rustig en verlegen is als jou meisje. Ik denk dat ze best wat weerbaarder mag worden, maar ja hoe breng je dat? Ik vind terugduwen en slaan ook weer zo actie-reactie. Want waar houd het op? Zou je hier niet eens met de juf over kunnen praten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kleding slijt echt makkelijk op school inderdaad en ze wordt een stuk sneller vies :) Heb het nu al zovaak,zandplekken op d'r knieen en op de plek waar haar kont zit is haar jas ook ontzettend smerig elke keer., Aileen heeft van de week een blauw oog op school gekregen een jongen keek niet uit en toen botste ze (dat vertelde ze mij), tja zulke dingen gebeuren maar opzettelijk schoppen/slaan daar zou ik echt mee naar de juf gaan! Op haar oude school leren ze ook stop hou op maar zoals je zegt volgens mij werkt dat van geen kant! Ik zou haar leren eerst zeggen dat ze het niet wilt en dat ze op moeten houden, luisteren ze niet ga naar de juf en gaat dat niet dan pas zou ik terug laten slaan..

    Wat een aso moeten in het tuincentrum, dat zou ik nooit doen! Ten eerste haar dochter begon en ten tweede dan zou ik niet zeggen sla terug maar lekker negeren,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die kleding. Het gaat veeeeeel harder dan toen ze nog niet naar school ging. Elke dag vieze schoenen en elke dag moet ze schone kleren aan. Kan er ook wel om lachen. Je ziet dat ze leeft als een kind en dat wil je ook. Zaterdag mag ze weer een nieuwe outfit shoppen dat maakt het ook wel leuk :).

      Verwijderen
  3. Mik is van de week geknepen en gekrast door een kindje. Gelukkig
    was de juf er wel bij en moest het jochie gaan nadenken. Ik ben een tegenstander van terugslaan terugknijpen of wat dan ook. Dus ik zou zeggen, niet aanleren van gedrag dat je ook niet wenst dat een ander doet. We leren kinderen niet te slaan, dus ook geen terugslaan. Ik snap je dubio wel trouwens...maar zoals ik al zei. Ik zou haar niet leren terugslaan. Ik zeg altijd tegen Mik dat ze dan meteen naar haar juf moet gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja lastig dit...... ik heb dit nog niet meegemaakt, maar als het telkens dezelfde kindjes zijn die hayley plagen had ik zeker gezegd dat ze eens wat terug moet doen, maar dan meer om af te schrikken dat er met haar niet meer te spotten valt en dat ze van zich af bijt...

    Thuis (bij Amy en Ashley) leer ik dat ze bij me moeten komen als er weer 1 de ander in de haren hangt ofzo....

    Lijkt me wel heel lastig hoor... t is toch je kindje waar ze niet leuk tegen doen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is zeker lastig. Het zal vast bij ieder kind gebeuren. De juf noemt vrijdag al blijf-van-mijn-lijf-dag. Dan hebben de kindjes constant ruzie met elkaar.

      Verwijderen
  5. Mijn dochter is nu 8 en komt ook nog wel eens met dat soort verhalen thuis. Wij leren haar nooit te slaan of te schoppen, maar je hoeft je niet te laten slaan. Laatst werd ze door een kind vastgehouden en heeft ze twee keer gevraagd of die persoon haar losnwilt laten. Dat deed ze niet. Thuis zei ze dat ze dat heel naar vond. Toen hebben wij gezegd, je vraagt het eerst vriendelijk, geeft aan dat je dat echt niet wilt. Als iemanf daar niet op reageert dan deel je een klap uit! Zo hard dat ze volgende keer wel luisteren als je het vraagt. Je wilt tenslotte niet als het een ouder persoon zou zijn.. dat je kind dan aangeeft dat het niet mag slaan. Een beetje voor jezelf opkomen is nu eenmaal nodig..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In het begin was mijn meisje diep onder de indruk dat kinderen schoppen, slaan en haren trekken en is ze in het begin vaak huilend naar juf gerend…. Maar ze leert het wel steeds beter om dingen zelf op te lossen (ook met het stopteken). Nu ze een groepje leuke vriendinnetjes om zich heen heeft gaat het een stuk beter en komen ze voor elkaar op…. zo was ik laatst getuige van deze happening toen ik wat eerder op het schoolplein stond….een rotjoch (mag ik niet zeggen) gaf mijn meisje zomaar een duw waardoor ze viel…zodoende ging haar beste vriendinnetje en nog een klasgenootje samen met mijn dochter verhaal halen bij dat rotjoch en stonden ze met 3 meiden op dat jongetje in te praten dat hij sorry moest zeggen tegen mijn dochter en als hij dat niet deed gingen ze naar juf…hahahahahahah….ik wist niet wat ik zag….ik leer mijn dochter om weg te lopen bij deze vervelende kinderen, maar absoluut niet om te slaan (hoe graag een stemmetje in m'n achterhoofd wil zeggen mep er maar op los;))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons op school hebben ze een oudste kleuter aan een jongeste kleuter gekoppeld.... dan hebben de kleintjes altijd een 'grote' die hun beschermd en de 'grote' leren zorgzaam te zijn voor de kleintjes en moet zeggen dat werkt erg goed! Als een kleintje iets doet wat niet mag worden ze door hun maatje terug gevloten en zo kan de juf de belangrijke zaken in de gaten houden....
    Op school gebruiken ze ook stop hou op werkt soms wel en soms niet

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!