zondag 15 december 2013


Inmiddels zit ik al een week aan huis gekluisterd. Ik heb een zware verkoudheid te pakken. Zo heftig dat ik mijn stem moest gaan zoeken. Ik voelde me zo beroerd dat ik zelfs niet heb kunnen werken erdoor. Gisteren heb ik een hele dag in bed gelegen en vandaag hangen we de hele dag wat rond in huis.

Op de zondag doen we altijd wel wat. We gaan op visite, klussen in huis of een dagje weg. Vandaag stond er niks op de planning vanwege mijn griepje en dus moest ik wel wat verzinnen om ons binnenhuis te vermaken. Ik bedacht iets heel lekkers: snoephuisjes. Dat zie ik zoveel voorbij komen nu met de feestdagen. Vanmorgen haalden we wat lekkers en eenmaal thuis zijn we aan de slag gegaan. We zette al het snoep klaar, maakten boter crème en sneden van gemberkoek huisjes. Biscuitjes gebruikten we om de daken te maken.

 
Hayley vond het uiteraard fantastisch. We hadden zoiets nog nooit gedaan. En wat is er nou lekkerder dan knutselen met snoep en ondertussen veel snoepen? De boter crème diende als een soort lijm en was makkelijk zelf te maken thuis. Gewoon roomboter met heel veel poedersuiker en dat mengen met een klein beetje water. Dat kan ik zelfs en ik ben niet bepaald een keukenprinses.
 
Smarties en andere soorten snoepjes gebruikten we om de daken mee te versieren en om deuren en ramen te maken. De huisjes werden prachtig kleurrijk. En ook Hayley die een goede fijne motoriek heeft, heeft hele mooie huisjes gemaakt. 
 
 
Na 1,5 uur kliederen en snoepen waren we klaar. Tenminste, ik vond het wel mooi geweest. Hayley had een heel dorp willen bouwen denk ik. Maar ze zat zoveel te snoepen dat ze daarna door het hele huis heeft gesprongen. Van al dat suiker krijg je natuurlijk reuze veel energie.
 
Maar het was ontzettend leuk om te doen. Een absolute aanrader qua kerst knutselen. En nog hartstikke lekker ook. Al kan ik de komende dagen geen snoep meer zien!

 
 
Wat heb je nodig om deze leuke en lekkere huisjes te maken?:
 
- Ontbijtkoek/gemberkoek: Snijd een dikke plak en snijd de bovenste hoekjes af. Zo heb je de vorm van een huisje.
- Boter crème: Dit kun je zelf maken met roomboter, poedersuiker en water.
- Biscuitjes: Deze dienen als de daken. Doormiddel van de boter crème plak je ze vast.
- Verschillende soorten snoep: Gebruik het snoep om de huisjes te versieren en plak deze vast met de boter crème.
 
Meer heb je dus niet nodig! Veel plezier!


5 opmerkingen:

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!