dinsdag 31 december 2013

Vandaag is dan de laatste dag van het jaar. En dus is het tijd voor een overzichtje, of eerder, een terugblik naar het afgelopen jaar. Ik denk dat we het allemaal wel doen, dat terugkijken. Hoe was jouw jaar? Wat waren de mooie momenten en wat waren de verdrietige momenten? Wat heb je geleerd en wat ga je verbeteren? Wat waren jouw hoogtepunten en dieptepunten?

Mijn jaar was bijzonder en emotioneel. Ik werd voor de tweede keer moeder, dat was een prachtig moment. Maar ook was mijn zwangerschap psychisch een gevecht.

Vorig jaar schreef ik ook een korte terugblik over mijn 2012. Ik keek op dat moment ook vooruit naar 2013. Leuk om terug te lezen. Zo moest 2013 het jaar worden dat ons huis helemaal af moest zijn qua klussen. We zijn ver gekomen, maar ons huis is absoluut nog niet af.

Hierbij mijn overzicht van 2013:

Hayden

Op 14 april werd Hayden Emilio geboren. De maanden ervoor van dit jaar stonden voor mij op automatische piloot. Ik moest mezelf daar de dagen heen slepen. Ik leefde ontzettend toe naar mijn bevalling. Al  was de eerste 24 uur na mijn bevalling erg zwaar. Maar van al die spanning merk ik nu gelukkig niks meer. Ik ben dolgelukkig met mijn zoon. Hij is inmiddels al 8 maanden oud en hij is een heerlijk blij ventje. Nog maar 3,5 maand en dan vieren we zijn eerste verjaardag. Wat is de tijd toch snel gegaan.

Hayley

Hayley is in november 4 jaar geworden en gaat sindsdien naar school. Dat gaat nog niet helemaal fantastisch, dit komt voornamelijk door haar hooggevoeligheid. Hayley heeft nogal moeite met de hoeveelheid kinderen in de klas. En ook met het feit dat ze opeens zoveel zelf moet doen en kunnen. Maar ik help haar hierbij. Deze vakantie hebben we veel geoefend met de jas dichtritsen en aan en uitkleden. Ze wilt nu graag alles helemaal zelf doen, dus ze heeft een grote sprong gemaakt. De juf kwam met het idee, Hayley iets minder naar school te brengen. Maar dat weet ik nog niet. We kijken wel hoe het gaat na de vakantie. Ik mag haar in ieder geval zonder te melden thuishouden. Maar ik heb het liefst dat ze fulltime naar school gaat, anders went ze natuurlijk nooit op de juiste manier. En op sommige dagen heeft ze het ontzettend naar haar zin.
 
In haar rol als 'grote zus' is ze de afgelopen maanden heel erg gegroeid. Toen Hayden pasgeboren was, had ze er veel moeite mee. Alle aandacht ging opeens naar de baby. Maar van die jaloerzie heeft ze absoluut geen last meer. Hayden hoort er helemaal bij en is voor haar niet meer weg te denken. Ze is weleens boos op hem als hij teveel herrie maakt met zijn speelgoed, maar verder lacht ze altijd om hem. Zelf als hij aan haar haren trekt. Die gekke Hayden!

Mijn eigen ding

Halverwege dit jaar heb ik besloten mijn eigen ding te gaan doen. Eigenlijk ben ik nog steeds fulltime mama, maar 2 avonden in de week ontsnap ik van mijn hectische leven als mama. Dan werk ik in een restaurant vlakbij mijn huis. Ik vind dat heerlijk. De sociale contacten, de lol in de keuken en vooral het even alleen Elise zijn, doet mij goed.

Ook is het bloggen het afgelopen jaar helemaal mijn ding geworden. Dagelijks werk ik eraan. Ik vind het heerlijk verhalen te typen, win acties te organiseren en reviews te schrijven. Dit jaar zijn er ook vele win acties voorbij gekomen op mijn blog. En ik hoop in 2014 nog veel meer leuke dingen te mogen weggeven. De drukte is ook heel erg toegenomen op mijn blog. Ook na het artikel in het AD, ik sta er nog steeds versteld van. Maar hartstikke leuk natuurlijk.

Hoogtepunten

Mijn 2013 begon super met een eigen geschreven column in het blad Kindje op Komst. Als iemand die al haar hele leven schrijft is dat een droom die uitkomt. Ik ben ook nog steeds ontzettend trots op mijn publicatie. Het blad verscheen in februari en in die maand waren er nog meer leuke dingen. Zo was ik samen met een vriendin naar de 9 maandenbeurs geweest. En ook gingen Pablo, Hayley en ik een dagje naar de Efteling. Dat zou ons laatste uitje zijn, voordat Hayden werd geboren.

De geboorte van Hayden was het absolute hoogtepunt van dit jaar. Hoe moeilijk en emotioneel de zwangerschap ook was, hij is geweldig. Het is fantastisch om zijn moeder te zijn. En ik ben heel blij dat ik een prachtige zoon heb gekregen.

Begin augustus besloten we nog een huisdier erbij te nemen. Kitten Scarlett woont inmiddels al bijna 5 maanden bij ons. Ze is een bijzonder beestje. Ook zij hoort er helemaal bij. De andere 2 katten hebben haar geaccepteerd. Dat moest ook wel, want zij is de baas in huis!

Dieptepunten

Een jaar kent hoogtepunten, maar ook dieptepunten. Eén van de moeilijkste momenten van dit jaar vond ik het vertrek van Valentino. Hij woont alweer 7 maanden bij zijn nieuwe gezin. Ik kan mij het moment nog zo goed herinneren dat hij wegging. Pijn in mijn buik krijg ik ervan. Ik hield veel van hem, maar hij paste niet in ons gezin. Pablo had het er moeilijk mee en Hayley ook nog steeds. Een aantal keer per week tekent ze Tino. Voor haar hoort hij er nog steeds bij, alleen woont hij nu ver weg. Gelukkig gaat het ontzettend goed met hem. Ik heb van de week gemaild met zijn bazin. Zij stuurde foto's van een hele gelukkige hond. Fijn is dat. Ook al doet het ergens toch wel zeer.

De eerste maanden na de geboorte van Hayden waren zwaar. Hij was heel hongerig. Hayden huilde ontzettend veel. We zaten vaak met onze handen in het haar. Na het veranderen van de voeding ging het gelukkig al stukken beter. Maar dat vele huilen had ons uitgeput. Het is absoluut niet gezellig in huis als je allebei moe bent van de slapeloze nachten. Gelukkig veranderde hij met 4 maanden ongeveer in een hele tevreden en blije baby. En dat is hij nog steeds!

2014

Wat zal 2014 ons brengen? Ja dat is een verrassing. Ik hoop uiteraard op veel liefde en hoogtepunten. Voor 2014 heb ik mijn persoonlijke doelen. Wat die doelen zijn, houd ik lekker voor mezelf. Zodra ik ze behaald heb, zal ik ze met jullie delen. Verder heb ik geen goede voornemens. Een nieuw jaar is net zoals een nieuwe dag. Het is geen nieuw begin, gewoon een nieuwe tijd en daar moet je sowieso het beste van zien te maken.

Ik wens jullie een goed uiteinde en een knallend nieuw jaar!

4 opmerkingen:

  1. Superleuk om te lezen! Een jaar is lang: daar horen ups en downs bij, maar vooral ups zo te lezen, hier ook gelukkig ;) Alvast het allerbeste in het nwe jaar voor jullie en ik blijf je volgen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne jaarwisseling ! Bijzonder jaar hebben jullie achter de rug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig 2014 meid. Maak er een mooi jaar van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 2014 wordt gewoon net zo mooi als 2013! Ik blijf je blogje volgen.... en ben benieuwd naar alle nieuwe dingen die je gaat doen/ondernemen..Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!