maandag 25 november 2013

 
"Heeft u even een minuutje zo?" De juf van donderdag en vrijdag zwaaide afgelopen vrijdag wild mijn kant op toen ik Hayley omarmde na een dagje school. Ik knikte. Ojee, wat zou er toch zijn? Zal het zo slecht gaan? Een beetje nerveus wachtte ik dan ook totdat ze alle kindjes bij hun ouders had gebracht. Daarna liepen we naar binnen.

Toen ik een kwartier daarvoor aankwam bij school, zag ik Hayley rennen op het schoolplein. Verwilderd en alleen met dikke rode ogen van het huilen. Het brak mijn hart, ze zag er zo ongelukkig uit. Mijn buurjongetje zag mij staan en riep Hayley meteen. Zij was ontzettend blij mij te zien. Ze straalde meteen weer een beetje, al zag ze er nog steeds zo ongelukkig uit. Ik kreeg het idee dat ze totaal niet op haar plek is en dat zal de juf ook wel hebben gemerkt.

"Het gaat niet goed zeker?" vroeg ik aan de juf toen we eenmaal plaatsnamen aan een tafel. Ze beaamde het. Ze merkt dat Hayley zich niet veilig voelt op school. Ze schreeuwt en huilt bijna de hele dag. Zo hard, dat de andere klassen het ook horen. Ik schaamde me een beetje en ondertussen brak ook mijn hart. Het is niet leuk om te horen dat ze het zo verschrikkelijk heeft op school.

Hayley heeft niet zoveel zelfvertrouwen en niet de durf om nieuwe dingen te proberen. We hebben al veel vaardigheden geoefend thuis, maar op school is ze het opeens kwijt. Normaal sta ik achter haar om haar te helpen als het even niet lukt. Ik ben een soort van veilig back-up voor haar. En op school ben ik er niet. Hayley vindt dat vreselijk en is als het ware in een diep zwart gat gevallen.

Ik kan het me ook wel voorstellen vanuit haar gezien. De verandering van het dagelijks leven is ook wel heftig. Eerst altijd bij mama en lekker thuis en dan opeens zelfstandig zijn en op school zitten. Gelukkig is de juf er wel, maar die moet ook nog voor zo'n 20 andere kinderen zorgen. Dat komt er op neer dat Hayley meer zelf moet proberen, voordat ze om hulp kan vragen. Er is niet iemand die constant alles voor haar kan doen. En dan raakt ze in paniek. Uiteindelijk voelt ze zich onveilig en ongelukkig.

Ik heb dan ook met de juf afgesproken dat we er hard aan gaan werken. Thuis zijn we wat strikter geworden. Hayley riep het weekend: "Doe nou niet zo boos mama." En ik zei: "Ik ben niet boos, ik ben duidelijk." Want dat is wat we moeten zijn; kort en duidelijk. Zoals de juf vertelde: "De wereld van een kind is 1 wereld, er bestaat geen onderscheid tussen school en thuis." We moeten op school en thuis dus lijn trekken. Op school kort en duidelijk en thuis dus ook. Thuis doen we aan een compromis sluiten en dus op school ook. Hayley kan steeds haar luizenzak met jas niet vinden en dus heeft de juf een vlindertje op haar zak getekend. Fijn dat de juf meedenkt.

Ook heeft het allemaal tijd nodig. Zo vond ze de komst van Hayden ook niet even geweldig en nu is ze heel erg aan hem gehecht. Het komt wel goed. Ik hoop gewoon dat ze snel haar draai vind, gelukkig wordt en zich veilig voelt op school.
Categories:

21 opmerkingen:

  1. Dit lijkt mij zo lastig, gelukkig heeft Hayley een juf die met jullie mee denkt. Ik hoop dat ze snel plezier gaat vinden in het naar school gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat moeilijk meis, dat breekt idd je moederhart, hoop dat ze snel weer met plezier naar school gaat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Achos! Dan breekt je hart als je zo aankomt op school...

    Wat onwijs lastig. Toevallig las ik vandaag een artikel en ik kon mijn kind daar in vinden en ik kan alleen maar hopen dat de school waar hij heen gaat over 2 jaar dat ook zo kan doen.

    Wellicht kan je er wat mee.
    http://www.nieuwetijdskind.com/scholen-nieuwe-kinderen/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach jeetje meis dat is niet fijn om te horen, je wilt graag dat je kindje zich fijn en prettig op school voelt....

    Hopelijk werkt het kort en duidelijk zijn en gaat ze snel met plezier naar school...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze is ook nog zo klein! Als moeder wil je haar lekker kind laten zijn.. maar toch 'moeten' ze naar school. Een hele verandering voor iedereen. Vooral omdat je haar alleen maar dingen wilt laten doen waar ze gelukkig van wordt. Hopelijk went ze snelen ontdekt ze dat het best stoer is om zonder je moeder dingen te kunnen doen en dat je best blij kan zijn op school!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh joh, wat is dat een rotgevoel zeg, niet alleen voor haar maar ook voor jou... alles is wennen.. en school is een gigantische verandering... wat voor een leersysteem heeft de school waar hayley naar toe gaat? Misschien is dit iets om in je achterhoofd te houden; Mijn man heeft toen hij klein was hetzelfde gehad... en na 5 maanden huilen (zonder dat het veranderde) vond m'n schoonmoeder het welletjes en heeft ze 'm naar een andere school gedaan. Het lag achteraf aan het soort van leersysteem... hij ging van Jena naar Dalton en toen was alles (al bijna vanaf de eerste dag) helemaal goed... dalton systeem paste gewoon veel beter bij hem....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hayley heeft nu Dalton onderwijs. We gaan het er vanavond eens goed over hebben. Maar voor nu moeten we het nog wat tijd geven. Als de situatie over een aantal maanden onveranderd is dan zullen we inderdaad een keuze moeten maken wat betreft de school. Ik vind het heel moeilijk allemaal. Vandaag heeft ze ook flinke ruzie gehad op school. Dat maakt het ook niet bepaald makkelijker.

      Verwijderen
  7. Hartverscheurend zeg! Ik las laatst een moeder die onder schooltijd bij haar kind in de klas bleef omdat het anders alleen maar huilde. Misschien een idee als het mag en kan. Samen aan de nieuwe omgeving wennen.
    Het komt echt goed, maar zo te lezen kan het wel even gaan duren. Niet leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kon het maar dan zat ik de hele dag de juf in haar nek te hijgen :D. Het is wel een idee. Gelukkig is het begin december knutselochtend. Dan ga ik een ochtend met haar mee knutselen.

      Verwijderen
    2. Oh, dat klinkt ook leuk! Kun je meteen een beetje zien hoe het gaat en observeren wat ze doet. Als je haar erop wijst hoe ze bepaalde dingen aan kan pakken, wordt ze daar misschien als ze alleen is zekerder in, heeft ze gewoon even een zetje nodig.

      Verwijderen
  8. Wat moet dat je hart echt breken zeg als je meisje zich zo ongelukkig voelt op school. Maar is het niet beter als dit zo blijft een school waar er minder leerlingen in de klas zitten, want 20 kindjes is best veel als ze eigenlijk wat meer aandacht nodig heeft dan andere kindjes.

    Maar ik hoop dat het haar gaat lukken om het wel leuk te gaan vinden op school en dat het niet nodig is wat ik zei.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. misschien was het toch beter geweest als ze naar de peuter speel zaal was geweest
    misschien hangt ze teveel aan je

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien, wie zal het weten?

      Verwijderen
    2. Uhm ja, wat moet je met zo'n reactie - het is niet terug te draaien.

      Verwijderen
  10. Misschien een idee of af en toe een uurtje mee te draaien, als school dit toestaat. Kids hier zijn vanaf 4 jaar vrijwel allemaal 5 dagen per week op de barnehage. Vergelijkbaar met groep 1 en 2 op school in NL. Ontzettend sneu voor Hayley dat ze zich zo rot voelt op school. Hopelijk komt er gauw een positieve draai aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Misschien een idee of af en toe een uurtje mee te draaien, als school dit toestaat. Kids hier zijn vanaf 4 jaar vrijwel allemaal 5 dagen per week op de barnehage. Vergelijkbaar met groep 1 en 2 op school in NL. Ontzettend sneu voor Hayley dat ze zich zo rot voelt op school. Hopelijk komt er gauw een positieve draai aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gaat het ondertussen al wat beter? Kan me voorstellen hoe vreselijk jullie je moeten voelen als ze zich niet fijn voelt op school.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het gaat intussen vele malen beter. Vandaag vroeg ze zelfs wanneer ze weer naar school mag. Wat een verschil. Ik ben er heel blij mee. Zo zie je maar dat het gewoon tijd nodig heeft.

      Verwijderen
  13. het is niet terug te draaien maar wel voor haar zoon

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Och wat sneu! Maar volgens mij gaat het al een stukje beter, toch? Misschien een idee om op een speelse manier aan haar zelfvertrouwen te werken? Geef haar bijvoorbeeld kleine taakjes (ze moet uiteindelijk op school ook een weektaak maken), bijvoorbeeld helemaal zelf een tekening maken van iets dat ze heel leuk vindt, de geknoeide hageltjes zelf laten opvegen, etc. En dan de hemel in prijzen, ook al is de tekening bagger en liggen er nog 20 hageltjes. Misschien helpt het ook om uit te leggen dat ze het misschien nu even lastig heeft omdat ze altijd alles met mama deed en dat nu niet (altijd) meer kan. En dan zeggen dat jullie dus thuis ook gaan oefenen met dingen zelf/alleen doen, zodat het op school een beetje makkelijker wordt.

    En er zijn ook cursussen die jullie misschien kunnen helpen. Kijk maar eens op: http://www.jmouders.nl/Cursussen/Cursussen/Zelfvertrouwen-stimuleren.htm

    Ik hoop dat het gauw beter gaat en dat Hayley zich op haar gemak gaat voelen en lekker meedraait in de klas!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!