zaterdag 16 november 2013

De eerste schoolweek is voorbij Nou 'week' kan ik het niet echt noemen. Of het een succes was? Nee zeker niet.

Maandag begon ze aan haar eerste dag. Ik kon redelijk goed mijn bed uit komen. Ik zorgde dat ze gegeten had en smeerde netjes haar broodje voor de lunch. Precies om 08:10 uur stonden we allemaal aangekleed en wel en liepen we de deur uit. "Ja dit kan ik wel", dacht ik.

Haar eerste maandag ging wel ok. Ze was ontzettend blij toen ik haar weer kwam ophalen. Ze had mij zo ontzettend gemist. Bij het wegbrengen huilde ze ook niet. Dus ik had wel het idee dat het allemaal goed was gegaan. Ze hadden ook nog een lampionnenroute gelopen in de ochtend, dus ze was enthousiast over haar dag.

Die avond moest ik werken. Ze begon te huilen toen ik met mijn jas en schoenen aan stond. Ik mocht niet weg van haar. We waren immers al een paar uur van elkaar gescheiden geweest en dat vond Hayley wel genoeg. Na een dikke knuffel en kus ben ik gewoon gaan werken. Aan het einde van de avond kreeg ik een verontrustend telefoontje van Pablo, Hayley had alles onder gespuugd en hield er niet mee op. Geen goed begin van de week dus. Of het een buikgriep is geweest weet ik niet zeker. Ik ben nog steeds bang dat het van het soft ijs in de Ikea is gekomen. Die machines zijn gewoon onbetrouwbaar.

Dinsdagochtend heb ik haar dus al meteen ziek moeten melden. Ze had namelijk weer gespuugd en had ook nog koorts gekregen. De hele dag had ze amper gegeten en dronk ze wat lauw water. Ook heeft ze in de middag geslapen, wat ze normaal nooit doet.

En zo begon dus haar eerste week: ziek. Gelukkig begon ze zich woensdag al beter te voelen en goed te eten. Donderdag mocht ze van mij nog een dagje thuisblijven om aan te sterken en vrijdag bracht ik haar weer naar school. Aangezien Pablo in de ochtend even thuis was, bracht ik haar snel op de fiets. Ze wilde namelijk weer niet gaan, maar een stukje fietsen is wel leuk. Eenmaal in de klas leek ze ook best enthousiast en ze maakte meteen kennis met juf nummer 3.

Ik vroeg haar mij de klas te laten zien. En dat deed ze, maar ze hield mijn hand stevig vast. Toen ik haar vertelde dat ik wegging begon de ellende. Ze begon heel hard te huilen en ze wilde niet dat ik wegging: "Dan moet ik je missen mama!" O god, wat is dat hartverscheurend, ik moet moest mijn eigen tranen inslikken. De juf zag het gebeuren en nam Hayley op schoot. Ze gaf mij het advies duidelijk afscheid te nemen en dan ook meteen weg te gaan. Dat deed ik dan maar ook anders doe ik de juf geen plezier. Ik gaf een knuffel en een kus en liep weg. Zij met tranen in haar ogen en ik een traan over mijn wang. Wat is dat vervelend om je kindje zo achter te laten.

Eenmaal thuis heb ik mij herpakt. Die gewenning moet gewoon komen. Wen- dagen zijn voor Hayley ook niet de beste oplossing geweest. Zij denkt nu dat ze eens in de zoveel tijd een dagje gaat. En nu begrijpt ze niet dat ze opeens zo vaak moet. Maar ze was op school en ze zou vast wel plezier hebben. Ik daarentegen zat al om 9 uur op de bank compleet aangekleed. Ik ben dus even wezen shoppen met Hayden en boodschappen gaan doen.

Na een hoop haasten heb ik Hayley om 14:00 uur weer van school gehaald. Ze was heel moe, maar had op zich een leuke dag gehad. Deze juf begreep hoe ze met Hayley om moet gaan en ik kreeg ook netjes haar email als ik nog dingen wilde vragen/bespreken. Zij zag ook dat Hayley moeite had met dit nieuwe levensritme, maar zij denkt ook dat het echt wennen is. Na een aantal weken zal ze vast wel begrijpen wanneer ze wel en niet naar school moeten. Ze had nog wel gehuild omdat ze mij miste, maar ik had een foto van ons samen in haar tas gedaan zodat ze toch even naar mij kon kijken.

Een hele schoolweek hebben we dus nog niet gehad. Maar als kleuter hoeft dat ook niet. In het begin zal ze wel vaker ziek zijn en als ze een dag te moe is, mag ze ook thuisblijven. Nu hoop ik dat we allemaal snel in het ritme komen. Maar ik moet zeggen, dat het best vermoeiend is dat vroege opstaan!
Categories:

5 opmerkingen:

  1. Toen mijn dochter net naar school ging was ze de eerste paar maanden ook vaak ziek (is ook wel logisch met de hoeveelheid kindjes bij elkaar) en was ze vaak heel erg boos als ze na het broodje eten bij ons thuis voor een 2de keer naar school moest 'Alweer mama'.... heb toentertijd wel zoveel mogelijk in het schoolritme meegedraaid en haar zo nu en dan een middagje thuis gehouden... en in het eerste half jaar alleen op vrijdagmiddag bij een klasgenootje spelen (want ze was gewoon bek af om drie uur).. en ja, idd. best vermoeiend het ritme van vroeg op staan 5 dagen in de week! Mijn man en ik wisselen af met het brengen naar school (ikke 3 dagen en hij 2 dagen brengen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bah, moeilijk dit. Dat gehuil als je weggaat. Ik heb het met Olivia op het kdv ook gehad, jankend belde ik vanuit de auto manlief en een vriendin. En op kantoor: weer janken. Gelukkig was het bij Olivia een fase en er zullen nog meer fases komen. Ik merk ook dat ze maar aan me hangt na twee kdv-dagen, zoals Hayley niet wilde dat je ging werken.

    Tja, als ex-Ikea-restaurantmedewerker, moet het wel zeggen: van softijs kun je best wel een keer spugen (nog nooit meegemaakt, dat dan weer wel), maar koorts krijg je er niet van. Toch een buikgriepje of van de stress van school misschien. Dat ijs komt uit een pak uit de koeling trouwens, hoppa erin (het is vloerbaar) en het apparaat maakt er ijs van. Best betrouwbaar als je het mij vraagt, maar boordevol conserveermiddelen en andere zooi (en dus begrijp ik best dat je ervan moet spugen hihi).

    Op naar een nieuwe, hopelijk volle, schoolweek met hopelijk minder tranen. Dit kunnen jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Gwen,

      Ik werk toevallig in de ijs-business en snap inderdaad ook dat het kan gebeuren dat iemand ervan ziek wordt. De soft-ijs apparaten zijn namelijk niet altijd even betrouwbaar gemaakt. Zo kan het gebeuren dat het ijs door het doseren vanuit de ijsmix naar de doseertuit, in de buizen ertussen blijft zitten. Dit kan natuurlijk gedurende de nacht gaan schimmelen (en ja het zou natuurlijk elke avond schoongemaakt moeten worden, maar wie garandeert dat dat ook daadwerkelijk gebeurd). Door de conserveermiddelen zou je niet moeten spugen, anders zou dat bij elke persoon die ooit ijs eet moeten gebeuren. Echter kan ik me ook voorstellen dat Gwen door de zenuwen ziek is geworden, al lijkt dat me sterk na 1 dagje school terwijl ze ervoor ook al wendagen had.

      Succes dus de komende periode Elise, het komt sowieso goed! En ook heeel fijn om te horen dat de juf haar begrijpt!

      Verwijderen
    2. Ja precies melkbacteriën kunnen best voor vervelende nawerkingen zorgen. Ik heb geen idee of dat het was. Volgens mijn tante kan stress ook veel doen met een kindje. Al had Hayley er ook koorts bij. Dus tja eigenlijk geen idee. Gelukkig is het weer voorbij!

      Verwijderen
  3. Hopelijk voelt ze zich vlug goed in haar vel op school maar met een juf die haar begrijpt zal dat wel gauw in orde komen. Veel succes, ook aan de mama!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!