vrijdag 11 oktober 2013

Ik las een tijdje terug op Facebook dat een Facebookvriendin haar dochtertje voor het eerst op de laptop liet. Ze schreef erbij dat het handig is als kinderen al 'muisvaardig' zijn op de basisschool. In deze tijd zijn computers namelijk niet meer weg te denken. Ook niet op de basisschool. Dat 'muisvaardig' worden leek me wel een goed idee. Hayley moest ook met een computer leren omgaan. Typen zal nog wel eventjes duren natuurlijk, maar een beetje handig zijn met de muis is een goed begin.

Online vind je steeds meer websites met games geschikt voor kinderen. Een prima manier om die 'muisvaardigheid' eens te oefenen. Na alle spelcomputerdrama's hebben wij nu geen spelcomputer meer in huis. Hayley vond de Wii wel erg leuk, maar ik ben gewoon geen fan van gamen op een spelcomputer. In het begin zaten we er wel veel op, maar al snel raakte ik erop uitgekeken. Online gamen is voor ons dus een prima oplossing als er toch iemand wilt gamen. Hayley mag zo nu en dan dus spelletjes doen op de computer. Als zij dat nou leuk vindt, dan vind ik het ook goed.

We zijn dus een aantal weken geleden aan de slag gegaan met 'het leren computeren'. Ik heb haar geleerd hoe ze met de muis moet omgaan. Ze had het al vrij snel door. Hayley heeft ons natuurlijk ook zien computeren en kinderen leren nou eenmaal snel. Hayley kan nu dus ook na flink wat oefenen prima omgaan met de muis. Soms kijkt ze op Youtube filmpjes van Littlest Petshop en zoekt ze zelf de filmpjes uit (uiteraard onder toezicht van ons).

Op verschillende websites speelt ze online spelletjes. Ook vonden we een leuke website met kleurplaten. We dachten dat het misschien een website was waar je de muisvaardigheid kan toepassen en op de computer een kleurplaat kan inkleuren. Maar de website staat boordevol met leuke kleurplaten die je kunt printen en 'ouderwets' met kleurpotloden of viltstiften moet inkleuren. En zeg nou eerlijk, dat is toch eigenlijk veel leuker?

Toch wel een gek idee dat mijn dochter van (bijna) 4 al ontzettend goed met een computer om kan gaan. Ik was denk ik een jaar of 10 toen ik voor het eerst een computer zag. En die was echt niet zo mooi als de computers die we nu kennen. Boekjes en kleurplaten zien we steeds minder bij kinderen van deze leeftijd. 'Ouderwets' kleuren is weer een andere vaardigheid dan een muisvaardigheid. Toch is het wel leuk om te zien, hoe handig Hayley al met de computer omgaat.

Hoe handig is jouw kindje met de computer?
Categories:

6 opmerkingen:

  1. In groep 1 staan 4 pc's en inderdaad de kindjes zitten erachter alsof ze het al jaren doen :D
    Mijn dochter is nog niet zo 'muisvaardig' want ze denkt dat alles een touchscreen heeft hahahaha Ze is wel erg behendig met de Ipad & Iphone ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap hoor! Onze kinderen worden er groot mee. Bij ons was het nog vrij nieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed hoor. Beter goed voorbereid want ik gok dat straks de boeken op school nog wel eens gaan verdwijnen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja wie weet gaan ze wel met een ipad naar de middelbare school. Dat scheelt in ieder geval boeken sjouwen/kaften!

      Verwijderen
  4. Tja, mijn dochter is nu zes, en die komt eigenlijk nooit aan mijn telefoon of laptop. Op school werken ze wel met de computer en ze is er best handig mee. Maar heel soms laat ik het toe dat ze een spel speelt op de laptop...en dan moet ik zeggen dat het toch wel heel wijs staat hihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind Hayley er ook heel cool uitzien als ze achter de pc zit.

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!