woensdag 30 oktober 2013


Toen Hayley nog een klein meisje was, zag ik het al helemaal voor me: poppen, poppenspullen, meidenlego en hordes aan ander roze en zoetsappig speelgoed. Toen ze er groot genoeg voor was kocht ik die spullen dan ook voor haar. Maar nee, de pop bleef in een hoek liggen, ze heeft er (nog steeds) geen interesse in. Ze bepaalt nu zelf wat ze leuk vindt. En zo hoort dat ook. Toch proberen wij als ouders invloed te hebben op de speelgoedkeuze van onze kinderen. Logisch, want wij betalen het.

In de speelgoedwinkel ben ik dan ook net een klein kind. Ik kijk mijn ogen uit. Ik ben dan ook dol op speelgoed. En sinds ons bezoek aan Lego World, ben ik ook gek op Lego. Hayley is ook gek op haar speelgoed, maar ze heeft wel een echte voorkeur aan wat ze leuk vindt. Dat meisjesachtige speelgoed vindt ze niks. Ze heeft wel een keukentje op haar kamer, maar alleen de hondenknuffels worden daar verzorgd, Babyborn ligt ergens te 'verhongeren' in een hoekje.

Meidenspeelgoed en jongensspeelgoed, wat maakt het eigenlijk uit? Hayley vindt poppen niet leuk, maar haar buurjongentje misschien wel. Betekend het dan automatisch dat hij er niet mee mag spelen? Nee onzin. Soms is het een seintje naar de toekomst dat een jongetje liever op plastic hakjes loopt, maar soms ook niet. In andere gevallen vinden ze het gewoon leuk om met dát speelgoed te spelen. Hayley speelt net zo graag met een piratenschip als een jongentje. Mag ze er dan niet mee spelen omdat ze een meisje is?

Zo heb ik een grote bak vol met speelgoed van Little People liggen. Hartstikke leuk speelgoed als Hayden ongeveer 1 jaar oud is. Nu vindt hij het ook al geweldig om naar te kijken. Vaak pak ik wat spulletjes en dan mag hij het vasthouden of even op slaan (Hayley kijkt dan heel bezorgd, want hij mag het natuurlijk niet stukmaken met zijn geram). Maar het poppenhuisje van Little People heeft een pimpelpaars dak en het vliegtuig is knalroze. Niet zo jongensachtig dus. Maar ach, wat maakt Hayden dat nou uit? Die ziet alleen maar knallende kleuren en super gaaf speelgoed. Zodra hij een voorkeur begint te ontwikkelen voor vliegtuigen die heel stoer zijn, of misschien wel barbies, dan mag hij zelf kiezen waar hij mee wilt spelen.

Kleuren bepalen dan ook voor ons vaak wat meisjesachtig is en wat jongensachtig is. Tuurlijk kopen we geen poppenhuis voor een jongetje of een gereedschap-werkbank voor een meisje. Maar zodra ze een mening hebben, waarom zouden we het dan niet kopen?

Ik ben niet meer zo moeilijk. Als ik even snel de deur uit moet en het weer niet vertrouw, pak ik het eerste beste deken dat ik zie. Dat kan ook een roze Minnie Mouse deken zijn. En als Hayden het koud krijgt, dan doe ik die over hem heen. Hij heeft er toch geen idee van, hij geniet alleen maar van zijn warme dekentje. En qua speelgoed mag hij mee spelen met wat hij wilt, hetzelfde geldt voor Hayley. Zij wilt voor haar verjaardag de dierendokter van Playmobil. Ik werd bij het zien van alle Playmobil spullen en was enthousiast over het grote kasteel met mooie poppetjes. Maar Hayley niet, die houdt niet zo van dat prinsessengedoe, geef haar maar dierendingen. Ik denk ook niet dat ze ooit met Barbies zal spelen.

Speelgoed is speelgoed. Wat maken die kleuren nou uit als ze zo klein zijn. Het gaat erom dat ze plezier hebben en dat als ze groter worden zelf kunnen kiezen wat ze leuk vinden. Hayden mag van mij gewoon met het roze vliegtuig spelen. Ik weet zeker dat hij daar veel plezier aan zal hebben.
Net als dit keukentje hieronder op de foto. Ik wilde hem eerst wegdoen, aangezien keukens voor meisjes zijn (zegt men). Maar Hayden vindt alle geluidjes en liedjes geweldig. Dan is het eerder een aanwinst. En ze spelen ook nog eens heel lief samen. Jongensspeelgoed, meisjesspeelgoed, ach who cares?

Categories:

2 opmerkingen:

  1. Haha..herkenbaar! Ik dacht haar te kunnen verblijden met een pop of barbie... maar het zijn tot dusver bijna allemaal jongens dingen (vaak zelfs met kleding)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!