vrijdag 18 oktober 2013


Nog minder dan een maand en dan gaat Hayley fulltime naar school. 5 Dagen per week is ze dan van 08:30 uur tot 14:00 uur van huis. Ik keek ernaar uit, omdat ze zich thuis soms zo verveelt. Maar nu het allemaal steeds dichterbij komt, heb ik het er moeilijk mee. Heel moeilijk.

Gisteren ging ze voor de derde keer wennen. De tweede keer liep het allemaal niet zo goed. Ze heeft twee juffen en de jonge juf vond ze blijkbaar niet zo leuk. Haar eerste keer wennen vond ze super leuk, maar bij de tweede keer kwam ze helemaal bleek en overstuur naar mij toe. Ik dacht dat het misschien moeheid was, maar thuis kwam de aap uit de mouw. Ze vond de jonge juf niet leuk. "De juf is stom mama." Ik schrok ervan. Ik wil namelijk dat ze het leuk heeft op school en op een stomme juf zitten we niet te wachten. Ik ging verder vragen. Ze was stront verkouden en mocht haar neus niet snuiten, de juf wilde haar niet helpen met haar jas aan doen en ook wilde ze niet helpen met het openmaken van haar liga.

Dit vond ik niet leuk om te horen. Ik begrijp heel goed dat kinderen zelfstandig moeten zijn op school, maar Hayley zit nog in haar wenperiode dus dan moet ze wel de tijd krijgen. Hayley was helemaal van slag. Ze wilde niet meer naar school. Ik heb de school dus meteen gemaild en in de mail ook verteld dat Hayley hooggevoelig is. Zo'n vervelende ervaring kan op haar heel veel invloed hebben.

Van de school kreeg ik een mail dat ze het zouden bespreken met de juf, daar heb ik verder niks meer over gehoord. Pablo besloot dan gister voor de derde wendag zelf met de juf te praten. Ze legde uit dat ze kinderen willen leren zelfstandig te zijn, maar Pablo heeft duidelijk aangegeven dat 'in het diepe gooien' niet de juiste manier is. Al helemaal niet bij Hayley. Alles is gelukkig besproken en Hayley kwam dan ook helemaal gelukkig uit school. Weer een pak van mijn hart.

Als ze daar straks 5 dagen per week is, wil ik wel een goed gevoel hebben bij de juffen. Ook Hayley moet zich veilig en gelukkig voelen. Bij mij is ze veilig en gelukkig. Het is zo moeilijk om los te laten. Ik betrap mezelf er dan ook op dat ik met het ophalen al een kwartier van te voren op het schoolplein sta, trappelend van de zenuwen en starend naar de deur waar ze doorheen moet komen.

Ik mag nog een aantal weken wennen een het idee. En dat doe ik ook, met tranen en al. Ik vind het spannend en eng tegelijk. Ik gun haar zo het plezier en deze nieuwe periode waarin ze ontzettend zal gaan ontwikkelen. Maar mijn vleugels zijn zo groot...
Categories:

5 opmerkingen:

  1. Heel goed van jullie dat je het HSP hebt besproken. En pfff.. ja joh.. dat heet dus 'loslaten' .. ik had het er ook erg moeilijk mee. Herkenbare dingen die je noemt ... waar je hayley zelf mee kunt helpen is om haar kleding aan te doen die ze zelf helemaal aan en uit kan doen inclusief jas (dat was nog wel eens een issue bij mijn dochter, vooral met gym).. want ik kan me ook best wel indenken dat een juf geen 20 jassen aan gaat doen (en dat 4x op een dag)... en haar bij het eetmoment een trommeltje en beker meegeven die ze zelf open en dicht kan doen en ook weer zelf in de tas kan doen.... (ik kwam er behoorlijk laat achter dat mijn dochter de ritssluiting van haar tas moeilijk open en dicht kreeg)... en nu komen de momenten nog dat kindjes (vooral jongetjes) opeens kunnen gaan slaan en schoppen, duwen, haren trekken.... waar mijn dochter helemaal van ondersteboven was...hoort er allemaal bij, maar met een HSPer is dat nog wel eens lastig;)... en dan helpt het om veel te praten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ik begrijp dat ook zeker. Daarom hebben we al veel dingen geoefend thuis, alleen haar jas aandoen hadden we nog niet geoefend. Nu kan ze het al met een speciaal trucje, alleen de rits dichtdoen nog niet. Maar dat komt wel. Dat gaat allemaal niet in 1 keer. Het lijkt me ook heel moeilijk als kinderen haar slaan ofzo. Zo vertelde ze dat ze met een paar kindjes niet mocht spelen. Mijn hart brak toen ze dat vertelde. Maar er waren ook kindjes waar ze wel mee mocht spelen. Zo gaat dat gewoon met kinderen. En daar moet ik maar mijn draai in zien te vinden. Nu gaat ze ontdekken hoe de wereld in elkaar zit.

      Verwijderen
  2. Naar welke school gaat ze? Mijn kids zitten op de columbusschool en daar houden ze hartstikke goed rekening met vooral de allerkleinste die voor het eerst naar school gaan! En zo hoort het ook! Dit is een grote stap en zelfstandigheid gaat ook in stappen daar is zeker in het begin hulp bij nodig! succes ermee en hoop dat het nu goed blijft gaan voor jullie! xjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat je het ter sprake hebt gebracht! Veel te veel nieuwigheid voor zo´n kindje om allemaal ineens te vatten. En dan doen alsof ze alles maar vanaf het begin zelf moet doen.
    Sommige mensen zal ik nooit begrijpen. Goed van jullie, ik zou precies hetzelfde gedaan hebben! Ik hoop dat het goed blijft gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ja als het om onze kindjes gaat nemen we geen blad voor ons mond. Het moet gewoon goed zijn en ook willen we een prettig gevoel erbij hebben. School moet leuk zijn, al helemaal als ze zo klein zijn.

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!