dinsdag 8 oktober 2013


Voor onze deur ligt een veldje. Een super leuk veldje om op te spelen zou je denken. Maar nee, er speelt geen kind. Alleen Hayley rent er rondjes en er zijn honden die er vrolijk gebruik van maken om te poepen. Zonde van zo'n leuk veldje, daar moet iets aan worden gedaan.

Een hele tijd geleden stuurde ik een klacht naar de gemeente. Er is niet alleen niks te doen voor kinderen, er werd ook nog slecht onderhoud gepleegd. Het gras kon soms wel tot zo'n 50 cm hoog staan, totdat het weer een keer werd gemaaid. Overal groeien dan brandnetels. En als het gras zo hoog staat, kan er niet eens gespeeld of gevoetbald worden.

Na een aantal weken kreeg ik een mail terug van de gemeente. De huizen en ook het veldje zijn eigendom van mijn woningbouwvereniging en dus zijn zij verantwoordelijk voor het onderhoud. Kort daarna werd ik dan ook gebeld door mijn woningbouwvereniging. Er was namelijk nog een andere moeder in de buurt die had geklaagd over het ontbreken van een speelvoorziening. Ze wilden dan ook graag met ons om de tafel zitten. Zo konden wij idee├źn inbrengen.

De afspraak is wel 10 keer verzet, maar afgelopen maandag was het zo ver. Natuurlijk had ik weer het verkeerde tijdstip doorgekregen en kwam ik een uur te laat binnen. De andere buurvrouw was al weg. Gelukkig waren de personen van de woningbouw en de meneer van de gemeente nog wel aanwezig. Ze namen dan ook nog wel de tijd om met mij alle punten te bespreken die ze met mijn buurvrouw hadden gedaan.

Het idee is om een speeltuin te maken dat op gaat in de natuur. De meneer van de woningbouw liet afbeeldingen zien van grote stenen waar kinderen op kunnen spelen. Dat zag ik helemaal niet zitten. De speeltuin moet geschikt zijn voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Dan vind ik een stel stenen gevaarlijk en overbodig. Het moet een speeltuin zijn waar ze iets aan hebben en wat moet je dan met grote stenen?

Al vrij snel waren we erover uit hoe we het gaan vormgeven. Bij de sloot moet een hek komen voor de veiligheid. Maar dat gaat wel weer af van het budget voor de speeltuin. We dachten aan een opgehoogde heuvel, met daarin een tunnel en daarboven een glijbaan die verwerkt wordt in de heuvel. Hartstikke leuk. Het gaat erom dat het een plek wordt waar onze vele kinderen in de buurt samen komen om te spelen. Met wat bankjes en een prullenbak is het dan ook af.

Ik ben blij dat de woningbouw en de gemeente naar mij en de andere buurvrouw hebben geluisterd en er nu dus ook een plan is om een speeltuin te maken op het veldje bij mij voor de deur. Het was ook mijn idee de buurt te laten mee beslissen in een naam voor het speeltuintje. De winnaar zou dan de speeltuin kunnen openen. Daar waren ze heel enthousiast over, dus ben benieuwd of ze mijn idee gaan uitvoeren.

Op het moment worden er woningen gebouwd aan de andere kant van het veldje. Ergens in het voorjaar zijn die af. Dan zal de speeltuin ook worden gebouwd. We moeten dus nog wel even geduld hebben.
Categories:

5 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat er toch geluisterd wordt..... Nog een poosje geduld, maar dan kunnen je kindjes daar mooi spelen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zonde zeg, als zo'n mooi veldje daar voor niks ligt! Het voorjaar is al dichtbij en dan wordt het toch pas lekker buitenspeelweer :))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hopelijk gaan ze snel vorm geven aan jullie plannen :-) liefs Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg leuk dat uiteindelijk een wens/brief werkelijkheid gaat worden... een speeltuin is zo fijn om in de buurt te hebben :) Hayley en Hayden gaan daar veel plezier van hebben... een glijbaan, schommel en wipkip is al genoeg....onze speeltuin hiero om de hoek is buitengewoon groot met kabelbaan en mega trampoline met zelfs een sporthonk/fitness voor de iets oudere kinderen... het wordt nu zo langzamerhand een afspreekplek voor kindjes en papa/mama's na schooltijd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaaf zeg zo'n grote speeltuin, daar kunnen we hier alleen van dromen. Ik had in de mail naar de gemeente ook geschreven dat ik het sociale aspect wil stimuleren met een speeltuin, want het is natuurlijk gezellig met de buren te kletsen terwijl de kinderen spelen.

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!