maandag 28 oktober 2013


Toen we nog in de flat woonden was het zo makkelijk. Iedere dag gooide we onze vuilniszak in een grote container en het karton in een bak ernaast. Sinds we 2 jaar geleden zijn verhuist naar Almere Poort, moeten we het doen met een container. Die container wordt maar 1 keer in de twee weken geleegd en iedere keer zit hij propvol.

De laatste keer dat hij werd geleegd zat er een gele kaart op de container. We waren niet de enige, bijna de hele buurt had een gele kaart aan de container hangen. Ik was al bang voor een boete, maar gelukkig is een gele kaart alleen een waarschuwing. Bij een rode kaart kun je een boete krijgen en dat zie ik echt niet zitten.

Afval scheiden daar deden we nooit echt aan. Gewoon wat er over is aan eten, rommel of andere troep gooiden we gewoon in de prullenbak. Af en toe scheidden we het plastic en het karton, maar meer deden we niet. Gewoon een beetje luiheid denk ik. Maar sinds die gele kaart is dat wel anders. Nu scheiden we alles, iedere broodkorst en stukje plastic wordt gescheiden. Je mag namelijk doorzichtige plastic afvalzakjes gebruiken om al je rottend afval weg te gooien. Ook mogen luiers aan die kant van de container.

En weet je? Nu na bijna 1,5 week zit mijn container nog helemaal niet vol. Al het plastic verdwijnt namelijk in de plastic bak. En nu ik zo volop bezig ben met het scheiden van ons afval, verbaas ik mij over het feit hoeveel plastic ik weggooi op een dag. Bijna 2 volle plastic zakjes. Normaal ging dat allemaal de container in en dat nam reuze veel ruimte in beslag.
Nu we al het afval niet meer op 1 grote hoop gooien, scheelt het ontzettend veel. Mijn prullenbak stinkt niet meer vanwege de etensresten die we daarin weggooiden (deze worden nu meteen in de container gegooid) en ook hoef ik deze zak met restafval maar 1 keer in de 3 dagen te vervangen.

Stom eigenlijk dat we het niet eerder hebben gedaan. Afval scheiden is zoveel beter voor het milieu en blijkbaar is het dan ook niet nodig om 1 keer per week de container te legen. Al zie ik het van de zomer niet heel erg zitten met al die maden altijd! Al zullen we het rottend afval gewoon goed moeten verpakken in de doorzichtig plastic zakken, dan zal het misschien geen probleem zijn.

Hier thuis doen we ontzettend ons best met het scheiden van afval. Iedereen doet mee in ons gezin. Ook Hayley gooit haar etensresten netjes in het daarvoor bedoelde zakje. De zakjes zijn niet zo charmant in de keuken. Maar momenteel heb ik nog geen andere oplossing. Ik denk aan kleine vuilnisbakjes in de keuken of een extra grote met meerdere bakken. Voor nu zijn de zakjes een goedkope en milieuvriendelijke oplossing. We lopen wat meerdere keren op een dag naar de container, maar het is voor een goed doel; geen overvolle container, milieuvriendelijk afval scheiden en vooral geen risico lopen op een boete!

6 opmerkingen:

  1. Goedzo! Alleen jammer dat er eerst een gele kaart voor nodig was. ;-)
    Ik ben zo'n afvalscheidingsfreak die zelfs de plastic rechthoekjes uit enveloppen scheurt om alles apart te kunnen weggooien.
    Ik deel je enthousiasme over het plastic. Sinds de Plastic Heroes voel ik me stukken minder schuldig over al het afval dat we produceren. Het geeft een goed gevoel om die zak elke dag weer voller te zien worden en de conrainer nu maar eens in de zoveel weken aan de weg te hoeven zetten. Behalve in de zomer, inderdaad. Dan moet hij elke week gesopt (in mijn geval met groene zeep ;-) ) en ontkom je nog niet aan de maden en fruitvliegjes.
    Op het aanrecht heb ik een klein bakje staan voor het gft-afval, dat ik elke avond (of vaker, als hij eerder vol is) bij het afruimen leeg en schoon spoel.
    Zet hem op, jullie zijn goed bezig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja foei he. Maar goed we doen het nu :). Ja die vieze maden en fruitvliegjes! 'Gelukkig' is het nu niet warm, dus we zien het wel aankomend voorjaar. Het blijft ranzig die containers, maar we moeten toch ons vuil kwijt.

      Verwijderen
  2. Goed bezig zeg. Wij wonen in een gemeente waarin alleen groene containers worden verstrekt. Het gewone afval moet je dus zelf naar de milieustraat brengen of een keer in de twee weken in zakken aan de straat zetten. Heel irritant want wij weten nooit zo goed waar we de zakken moeten laten. We hebben nu een systeem met allemaal verschillende hopen in het fietsenschuurtje. Het stinkt wel maar helaas weinig andere optie. Ik blijf steeds zoekende naar verschillende systemen om het afval te scheiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons hoeven we nog helemaal niks te scheiden... (wat ik overigens wel raar vind).... papier en glas gaan hier dan wel naar de daarvoor bestemde containers...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is minder fijn, maar hey je doet iets voor de natuur nu ! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!