maandag 23 september 2013


Vandaag was het dan zover. Hayley's allereerste dag op school. Het is een moment waar je als moeder denk ik jaren lang naar toe leeft. Je kent vast wel de uitspraak: "Voor je het weet zit ze op school." En vanmorgen zat ze daar, op de grote school.

Om 07:00 uur ging mijn wekker (gaap). Ik gaf als eerst Hayden een fles en probeerde daarna Hayley en Pablo wakker te maken. Vooral Hayley had moeite met wakker worden, ze staat nooit zo vroeg op. Meestal slaapt ze tot 08:00/ 08:30. Na zo'n 20 minuten kon ik haar eindelijk aankleden en heb ik haar nog op de bank gelegd voor de tv. Ze vond het veels te vroeg om op te staan!

Om iets over 8 liepen we met z'n vieren richting de school. Die is gelukkig dichtbij ons huis. Hayley begon eindelijk wakker te worden en vertelde dat ze het erg spannend vond.

Om 08:15 uur waren we bij de school en konden we naar binnen. Het allereerste wat Hayley zei was: "Wouw". We hadden de school nog niet van binnen gezien en voor haar is het natuurlijk heel groot. Overal hingen knutselwerken en tekeningen.Ook was het ontzettend druk en chaotisch. Ouders vlogen heen en weer om de kinderen af te zetten in de klas. Je zag gewoon dat iedereen haast had. Wij niet. We zochten rustig naar de klas van Hayley. Daar zagen we mijn buurvrouw met haar kindjes. Ze zit bij haar vriendje die 5 huizen verderop woont in de klas. Daar ben ik heel blij mee.

We werden ontvangen door een vriendelijke juf die zich netjes voorstelde en alle kinderen hun stoel wees. Hayley gooide triomfantelijk haar jas en tas op de grond en ging zitten. Mijn de tranen gedwongen in mijn ogen keek ik naar haar. Daar zat ze dan, onze grote meid, op school. Ze had een zeer tevreden glimlach op haar gezicht en ben meteen te kletsen met het meisje naast haar.


De juf vertelde dat ze schoolfoto's vandaag gingen maken. Ik zou Hayley eigenlijk om half 12 ophalen, maar vanwege de klassenfoto bleef ze een hele dag. Pablo en ik gaven Hayley een dikke knuffel en kus. Wat gespannen liep ik weg, het voelde toch wel vreemd haar zo 'achter te laten.'

Met z'n drie├źn liepen we naar huis. Wat was het daar stil. Pablo ging meteen door naar zijn werk en Hayden ging slapen in de box. Daar zat ik dan. Het voelde zo gek, vooral die stilte. Even stroomde een traantje. Maar ik besloot mezelf gewoon bezig te houden. Ik heb veel met Hayden geknuffeld, hem in bad gedaan, zelf gedoucht en vooral opgeruimd en schoongemaakt.

Om half 2 liep ik naar de bakker op de hoek en daarna door naar de school. Aangekomen stond Pablo er ook. Hij wilde Hayley graag uit school zien komen. Zij was aan het buiten spelen met haar klas. Ze vermaakte zich prima, holde heen en weer en speelde tikkertje. Ze zag ons helemaal niet staan.
Om 14:00 uur kwam ze met haar klas de school uit. De juf zette iedereen op een rij en zodra de kindjes hun ouders zagen, mochten ze erheen. Ik zag Hayley paniekerig om zich heen kijken, maar toen ze ons zag begon ze te zwaaien en rende naar ons toe. Ze was blij ons te zien, maar ze was ook verdrietig dat de schooldag alweer was afgelopen.

Ik besprak nog even snel met de juf hoe het was gegaan. Ze noemde Hayley een heel sociaal meisje. Ze deed goed mee en ze leek het heel erg naar haar zin te hebben. Ze ging zelf naar de w.c. en haar eerste schoolfoto is al een feit. We hebben ook besproken dat Hayley geen halve dagen gaat wennen, maar alleen hele. Ik denk dat Hayley heel erg verdrietig wordt als ik haar midden op de dag uit de klas trek.

Donderdag gaat ze voor de tweede keer. En zo mag ze de aankomende 1,5 maand af en toe een dag meedraaien. 10 November wordt ze 4 jaar en vanaf 11 november gaat ze 5 dagen per week naar school. Ik besef het nog niet helemaal. Die wen- dagen zijn ook niet zomaar, misschien hebben ze die wel bedacht voor de ouders.
Categories:

5 opmerkingen:

  1. Wat een grote stap! Kan me voorstellen dat het lastig is om haar zo achter te laten in de klas. Ik moet er nog niet aan denken. Volgens mij kun je hartstikke trots op Hayley zijn. Zo te lezen was ze er ook wel aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. JA, DIE ZIJN ER VOOR DE OUDERS! De wendagen op het kdv voor Olivia, waren ook zeker voor mij haha - Olivia draaide wel mee in de dagelijkse routine, hoe klein ze ook nog was. Echt meteen een echte grote kleuter zo he - begrijpelijk dat je zo trots bent op je meisje! En de stilte in huis ... heel soms werk ik thuis en dan breng ik Olivia dus wel naar het kdv - dan weer binnenstappen in een leeg huis en mijn pc opstarten, voelt nog steeds (na al zeker tien x) haal raar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohman, die eerste dag is wel gek he;).. fijn dat het zo leuk is gegaan! Dit wordt aankomende jaren routine, maar liefst 5 dagen in de week! Bij ons waren de wendagen maar 3 weken.... heb er 3 weken aan vast geplakt en is ze vanaf 1 januari fulltime gegaan... want die feestdagen stress en drukte waren een beetje te heftig voor haar...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooh wat gaat het hard! Wendagen lijken me inderdaad meer voor de ouders, want onze kindjes zijn zo flexibel! Spannend zeg, grote meid al :-) Fijn dat ze het zo naar haar zin lijkt te hebben. Veel sterkte moeders ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!