vrijdag 20 september 2013

http://www.harborhoreca.nl
 Een aantal weken terug raakte ik tijdens mijn werk in gesprek met 1 van mijn gasten. We hadden het over de slechte economie en hoe moeilijk het tegenwoordig is om aan een baan te komen. Hij vertelde dat hij 2 jaar terug zijn baan was verloren en zijn prachtige penthouse moest verkopen. Heel sneu natuurlijk. Ik vertelde dat ik godzijdank heel snel een baan vond. En dat ik ook nog erg blij ben met mijn horecabaan, omdat ik het werk zo leuk vind. Hij kon dat maar niet begrijpen. Tja, ieder zijn ding toch?

De man zette mij wel aan het denken. Ik vind het werk leuk. Ik zou niks anders willen doen. Maar ik zat op een punt dat ik alles wel wist. Alle werkzaamheden zijn nogal routine voor mij geworden. En aangezien ik een paar jaar ouder en wijzer ben geworden, wil ik meer.
Ik heb mijn stoute schoentjes aangedaan en een gesprek aangevraagd met de eigenaren van mijn werk. Ik heb ze overtuigd van mijn kwaliteiten en mijn dromen/ambities voor de toekomst. Gelukkig zien zij daar ook wat in en krijg ik de kans om door te groeien. Eerst zal ik heel veel moeten leren, maar dat is ook juist wat ik wil. Ik wil op een andere manier leren denken en de dingen anders te zien op het werk. Meer op management niveau.

En de komende maanden ga ik daarmee hard aan de slag. Ik ben al begonnen met een wijncursus. Ik weet namelijk weinig van wijn. Het gaat niet verder dan rode of witte wijn. En aangezien de eigenaren veel waarde hechten aan wijn, zal ik daar toch meer over moeten weten. Ik heb inmiddels al 2 cursus dagen achter de rug en komende 3 maandagen zal ik nog behoorlijk wat wijntjes proeven.
Ik heb er ontzettend veel plezier in. Als de cursus achter rug is, kan ik zelfs een examen doen en een diploma halen.

Maar waarom is die horeca zo leuk? Voor mij is het een soort haat-liefde verhouding. De horeca kan erg slopend zijn. Je moet veel tillen en lopen. Ook moet je 100 dingen tegelijk kunnen doen. Na een dag werken ben je meestal wel gesloopt. En dat geeft mij altijd zo'n voldaan gevoel. Ik vind het heerlijk mensen een leuke avond te verzorgen, te knallen achter een bar terwijl er 30 man een drankje willen bestellen, lachen met de koks in de keuken, een blik van een tevreden gast, een praatje hier en daar en de leuke contacten met mijn collega's. Elke dag is anders. Dan weer een bruiloft, dan weer een gigantisch feest met 300 mensen en dan gewoon weer restaurantje 'spelen'. Voor mij is het werk een uitdaging, het is gewoon mijn ding.

Voor veel mensen is het maar een horeca baantje naast de studie. Anderen zien het als een ondergewaardeerd beroep. Ik niet. Ik vind het niet erg vieze handen te krijgen en hard te werken. Ik vind het serieus leuk jouw eten op tafel te zetten met een glimlach. Ik hoop dan ook nog lang voor de organisatie te werken en door te groeien de komende jaren. We zullen zien. Ik moet mijzelf in ieder geval weer goed bewijzen. Daar heb ik de komende 9 dagen wel de tijd voor, want dan ben ik aan het werk. Wish me luck!

Categories:

8 opmerkingen:

  1. Dat gaat je lukken! zoveel motivatie kan haast niet missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Horeca heeft ook altijd mijn interesse gehad, zowel om in te vertoeven :-) als om in te werken maar helaas nooit gedaan, dus geen ervaring en durf ik het nu eigenlijk niet meer aan :-)

    Heb trouwens een nieuwe naam en een nieuw blog, ga je met mee? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel goed van je hoor! Vergt best wel discipline.
    Ik eindelijk ook weer aan het werk, waarvoor ik nu een training moet volgen.
    3 weken fulltime. Ben kapot elke dag, en mis mn kindjes vreselijk. Maar vind
    het ook superleuk en wil ook graag meer.

    Al zou het lekker zijn als ik gewoon niet meer dan mijn 28 uurtjes hoef te werken.

    Liefs
    Mer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat super leuk dat je het zo naar je zin hebt en al die positiviteit te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stoer zeg, doorgaan op managementniveau! Lukt je vast! Je een-na-laatste alinaa, ik herken me er zo in! Heb horeca altijd gedaan als bijbaan, maar wel voor 20uur per wk naast mijn studie, gemiddeld - dus meer dan 1 dagje in de wk. Echt haat/liefde - superleuk en afwisselend, maar ook echt slopen! En ik deed veel vip-partijen (bruiloften enzo) en moest dan hakken aan, iehhh! Afzien! Maar dan .. de lol in de keuken en de bitterballen snoepen met collega's onderling GENIETEN!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stoer zeg, doorgaan op managementniveau! Lukt je vast! Je een-na-laatste alinaa, ik herken me er zo in! Heb horeca altijd gedaan als bijbaan, maar wel voor 20uur per wk naast mijn studie, gemiddeld - dus meer dan 1 dagje in de wk. Echt haat/liefde - superleuk en afwisselend, maar ook echt slopen! En ik deed veel vip-partijen (bruiloften enzo) en moest dan hakken aan, iehhh! Afzien! Maar dan .. de lol in de keuken en de bitterballen snoepen met collega's onderling GENIETEN!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt super leuk om te lezen hoe je zo geniet van je werk! Wat fijn, zoveel motivatie en positiviteit. Dat kan je werkgever ook niet onopgemerkt blijven. ;) Dat plezier in zijn/haar gun je eigenlijk iedereen, ongeacht wat diegene voor werk doet. :)

    Ik ben nieuwsgierig naar hoe jullie het met de opvang van de kinderen doen als jij werkt? Aangezien Pablo ook werkt? Ik vind zelf het zo puzzelen en ben inspiratie aan het opdoen bij anderen. Dus ben benieuwd hoe jullie dat geregeld hebben!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!