dinsdag 3 september 2013

Inmiddels hebben  we al een aantal weken gewerkt met ons huishoudschema. En het bevalt wel moet ik zeggen. Aangezien er weinig tijd/zin is voor het huishouden, helpt het schema goed als een reminder.

Nu ik werk, heb ik er geen energie voor om dagelijks veel te doen in het huishouden. Maar ik houd ook niet van bergen wasgoed die liggen opgestapeld of een vieze badkamer.

Het schoonmaakrooster van de komende 4 weken heb ik iets anders gemaakt dan het vorige rooster. Deze keer heb ik meer rekening gehouden met wekelijkse dingen en dagelijkse dingen. Zoals de w.c. die 2 keer per week (als het meezit met een knoeiende peuter) moet worden schoongemaakt, de badkamer en de keuken die om de week een beetje moeten worden gesopt en de was waar minimaal om de dag naar moet worden gekeken.

Elke dag staan er ongeveer 3 puntjes op de lijst die gedaan moeten worden. Geen uren huishouden meer dus. En ik heb niet echt het idee dat het veel minder schoon is nu.

Mijn ochtend begint meer ontspannen. Ik kijk op mijn lijstje en bedenk me dan even hoe ik mijn huishoudelijke taken ga indelen. Meestal doe ik het allemaal tussendoor. Even snel die stofzuiger door het huis of tijdens het boven spelen samen met Hayley de was ophangen. Alles wat gedaan moet worden in huis wordt gedaan. Het gaat nu alleen wat meer ontspannen dan een tijdje terug. Als het vandaag niet wordt gedaan, dan maar morgen. En maximaal 2 uurtjes huishouden, meer niet.

Pablo helpt dan ook al een stuk meer mee. Het lijstje is dan ook voor hem een echte reminder. Bij het zien van het lijstje bedenkt hij dan dat hij ook een puntje kan doen. Fijn is dat. We zullen in ons drukke werkende leven toch samen moeten werken in het huishouden. Maar we vinden er wel de tijd voor. En als ik nergens zin in heb, doe ik lekker niks. Het huishouden is geen pré meer, genieten staat bovenaan!
Categories:

6 opmerkingen:

  1. Groot gelijk! Fijn dat het zo goed werkt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat handig dat je dit zo op die manier hebt ingedeeld! Fijn dat het veel rust geeft en dat het op die manier toch allemaal op tijd gedaan wordt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies, het huishouden is niet het belangrijkste!
    Dat je zegt dat je niet eens het idee hebt dat het nu viezer is, doet me denken aan mijn schoonmoeder. Die doet elke week de ramen, maar als ze dan de onze doet (die hooguit 3x per jaar gedaan worden), vindt ze ze niet eens zo vies. Zo, da's zonde van de tijd elke week ;-)
    Ik ben er helemaal wel lekker makkelijk in, hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn meis dat het zo werkt!!
    Handig voor beiden dan toch!

    Hier helaas veel werk..grote hond, kat en een speeltuin met zandbak voor t huis zorgen ervoor dat er elke dag gestoft, gestofzuigd en om de dag gedweild moet worden..(en stofzuigen boven om de dag slaapkamers en elke dag ons bed..slaapt de hond (helaas).
    Nu de kids groter zijn doe ik stofzuigen boven, was aanzetten/hangen of wat dingen strijken als de kids in bad zitten, dan ben ik toch boven..maar 2 dingen tegelijk.
    Zolder moet ook elke weer wel gestofzuigd..daar sport ik, en je loopt toch haren enz mee naar boven. Of er komt nog een berg zand uit de zakken van de kinderkleding..
    Maar idd ramen zemen..tja..doe ik als het nodig is..anders niet. (en ja maya.dat kan wel eens maar 3 keer per jaar zijn ofzo)
    Oja..badkamer soppen als ik net gedoucht ben..meteen ff tegeltjes en en douchescherm soppen en spoelen..worden mn kleren ook niet nat.
    Wat verrichten we toch veel werk he..haha enne de volgende dag..begint t gewoon weer opiue, alsof ik niks gedaan heb de dagen ervoor..kansloze baan eigenlijk..haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat het zo goed werkt! en Yep, er is wel wat leukers als huishouden;)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!