vrijdag 9 augustus 2013

 
Sinds ik weer werk zijn we druk! Vooral de donderdag, vrijdag en zaterdag. Dat zijn namelijk de dagen dat ik vooral werk. De zondag zijn we dan samen en de 3 dagen erna ben ik volop bezig met de kids en zit veel onderuit. Dat stilzitten gaat ten koste van het huishouden, want er zijn dagen dat ik helemaal geen energie heb om iets te doen. Natuurlijk is dat niet erg, maar deze week begon de rommel zich op te stapelen. Op de stofzuiger lag inmiddels ook een laag stof, tijd om de handen uit de mouwen te steken. En als ik dan iets wil gaan doen, weet ik niet waar ik moet beginnen.

Ik stuurde Pablo gisteren dan ook een berichtje dat hij een beetje moet gaan helpen in het huishouden. De afspraak was namelijk dat hij niks hoefde te doen, omdat hij alleen werkte. Nu werken we samen. Al werkt hij natuurlijk veel meer en doe ik hoofdzakelijk alles in huis. Maar als hij zo nu en dan een klein beetje zou helpen, zal dat heel fijn zijn!

"Maak maar een schema dan, dan weet ik wat ik moet doen," zei hij. Een schema? Jeetje ik dacht meteen aan een studentenhuis ofzo. Maar goed als hij dat wilt maak ik dat. Ik had alleen geen idee hoe ik zo'n schema in elkaar moest zetten. Ik heb maar de dagen van de week gemaakt en elke dag een paar dingen opgeschreven die gedaan moeten worden. Je hebt dagelijkse dingen, wekelijkse dingen en maandelijkse dingen. Ik heb ook schoonmaakbezigheden opgeschreven die al een tijd gedaan moesten worden zoals het schoonmaken van de oven. Zo kunnen we die tenminste niet vergeten. Maar of dit nou de meest ideale manier is?

Gisteren heb ik mij dan voor het eerst aan het schema gehouden. Op zich wel fijn. Ik vink af wat ik heb gedaan en dan is het voor die dag klaar. Meer dan een beetje afwassen en de kids verzorgen hoef ik dan niet meer te doen. En dan duimen dat Pablo ook nog de tijd/zin vindt om iets bij te dragen. Het voelde op zich wel fijn mij aan een lijstje te houden. Meer ontspannend. Ik had wat gedaan en de rest komt dan morgen wel weer. En zo ben ik na het huishouden gister zo'n 1,5 uur de deur uit gegaan met Hayley. We hebben gewandeld door Poort en zijn op zoek gegaan naar wat speeltuintjes om te spelen. Heerlijke ontspanning dus!

Vanmorgen moest ik er alweer vroeg uit voor Hayden en omdat hij na zijn vroege flesje niet meer wilde slapen zat ik beneden alleen op de bank. Ik nam een kop koffie en ben meteen wat dingen van mijn lijstje van vandaag gaan doen. Dan doe ik straks nog iets en dan is het de rest van de middag gewoon ontspannen en klaar maken voor het werk.

Ik houd van een net en opgeruimd huisje. Ik houd van orde. Sommige dagen kan ik het eventjes door de vingers zien en ik neem het huishouden wat meer met een korreltje zout nu ik werk. Maar toch. Ik weet alleen niet of zo'n schema de ideale uitkomst is. Iemand misschien een beter idee?


Categories: ,

3 opmerkingen:

  1. En ja, als je beide werkt, betekend het samen ook het huishouden...alhoewel mijn ervaring is dat het meeste toch gedaan wordt door mij;) ... leuk is anders, en het leven wordt nog drukker daardoor.. Ik doe vooral het huishouden veel in de avonden.. maar zo netjes als 'voor' dat wij een kleintje hadden is het gewoon nog steeds niet... en ik leg me er ook bij neer.. want een middagje speeltuin/kinderboerderij daar leg ik de stofdoek graag voor weg;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook heerlijk een zondag 'niks' zag ik :-)
    Ik denk dat het alleen al fijn is voor Pablo om te weten wát hij kan doen, want veel mannen zien het gewoon niet ook al willen ze best helpen.
    Mijn man kookt altijd (luxe!) en doet 1x grote boodschappen, ik haal de dagelijkse dingetjes. Wassen enz. is mijn pakkie an. Wat fijn is, is dat hij sinds mijn 2e zwangerschap het stofzuigen heeft overgenomen (en dat dat deze keer zo is gebleven erna! ;-) ). Daardoor kan ik me ook af en toe op van die dingen zoals de oven storten. Maar idd gaat gewoon heel veel tijd in de kids zitten en ben ik al blij als die hun natje en hun droogje hebben. Huishouden is niet mijn prioriteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe om de dag heel veel zin huis, een echt schema heb ik niet. Wel schijf ik de dag van te voren op wat ik ga doen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!