dinsdag 30 juli 2013

De laatste dagen was hij ontzettend aan het kwijlen en de knuffels werden bijna door hem opgegeten. Het werd al duidelijk dat Hayden toe is aan de volgende stap in voedsel: fruithapjes. Ik wilde het graag doen waar Pablo bij was. Zo'n eerste hapje is toch echt een hele happening. Maar vandaag was Hayden zo aan het zeuren dat Pablo het tijd vond om ermee te beginnen. Dan moest ik het maar voor hem filmen.

En dat heb ik gedaan. Hayley kreeg de eer om de eerste hapjes te geven. Het was de bedoeling dat hij echt alleen zou proeven en weinig zou krijgen, maar Hayley propte als eerste een grote hap naar binnen. Gelukkig slikte Hayden niet alles meteen door en nam rustig de tijd zijn eerste hapje eens goed te proeven. Volgens mij vond hij het wel lekker. Hij keek best tevreden.

Heel veel mag hij nog niet. Hij is namelijk nog geen 4 maanden. We hebben hem een paar hapjes gegeven. Dit moet maar eerst eens goed verteren en dan over een paar dagen mag hij weer een paar hapjes. En zo bouwen we het langzaam op. Zo hebben we het bij Hayley ook gedaan. Zij kreeg haar eerste hapje ook met 3,5 maand.

Wij geven trouwens gewoon fruit uit een potje. Ik vind dat prima en op die manier hebben we Hayley ook groot gebracht. Hayden is de laatste weken al een stuk vrolijker, maar ik denk dat hij hier nog meer tevreden van wordt!
Categories:

11 opmerkingen:

  1. Wat leuk en wat een eer voor Hayley dat zij hem de eerste hapjes mocht geven!

    Wij zijn pas begonnen met bijna 6 maand. Onze uk had er daarvoor echt nog geen behoefte aan (is ook een maand te vroeg geboren trouwens, daar zal het ook wel deels aan hebben gelegen).

    Als ik tijd had, maakte ik de fruithapjes wel vaak zelf. Mij werd verteld dat fruit uit potjes zoeter is waardoor het kan zijn dat ze later minder goede eters zijn..
    Het zal ook allemaal wel meevallen! Op dagen dat ik druk was deed ik ook gewoon potjes hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hayden is ook 1 maand te vroeg geboren. Maar is nu al bijna zo groot als een baby van 5 maanden. Zijn behoefte naar eten is erg sterk.

      We beginnen gewoon met potjes en wie weet later echte stukjes fruit. We zien wel. Niks mis met potjes vind ik. Sommige mama's praten alsof je ze vergif voert, ik vind dat een hoop aanstellerij. Borst, fles, vers fruit of potjes eten. Wat maakt het uit, ze worden er toch groot van!

      Verwijderen
    2. Ons ukje was juist best klein, dus op aanraden van cb pas later begonnen met hapjes.

      Ik vind dat ook zo'n gezeur over die potjes. Als het zo ongezond zou zijn als sommihe mensen zeggen, waarom ligt het dan nog in de schappen?
      Potjes zijn gewoon super handig. Je hebt er minder afwas van en het is ook veel makkelijker om mee te nemen. Je kunt het ook veel langer bewaren dan fruit dat je zelf maakt, dat moet diezelfde dag of die dag daarna nog worden opgegeten!

      En Hayley is ook een grote gezonde meid volgens mij, dus dan gaat dit met Hayden ook helemaal goed komen!

      Liefs x

      Verwijderen
    3. Inderdaad. Hayley was dol op de potjes. En ik vond echt fruit geven altijd zo eng. Bang dat ze zou stikken of het fruit niet schoon genoeg zou zijn ofzo haha. Bij potjes weet je vrijwel zeker dat het goed is. Voor mij voelde dat gewoon safe. En dan kies ik automatisch weer voor dezelfde weg. Dat komt wel goed inderdaad. Dank je wel voor je lieve berichtje!

      Verwijderen
  2. Wat een leuke dag voor jullie! Ik heb zelfs gewacht tot 6,5 maand (6 weken te vroeg geboren)..ik wilde het niet riskeren... en ik ben begonnen met groentehapjes, werd toen bij mij aangeraden.. en jaaaa!! zelf maken, zo leuk om te doen.. het kookboek 'opperdepop' van de AH is een aanrader.. van voor naar achteren alles al een keer gemaakt voor haar..en fijn alles in porties de vriezer in, lekker makkelijk:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk broer en zus moment :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. tja, hier ook 2 keer gewacht tot 6 mdn waren, gaf borstvoeding .. eigenlijk is regeltje pas vanaf 4 maanden , maar heb intussen vernomen dat al eerder mag .. collega haar kindje had veel last van reflux en is daarom al op 3 maand mogen beginnen ! dus veel kwaad zal het niet kunnen !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, ik ken het regeltje ;) Ik gooi er ook nog niet een geheel potje in. Dat bouwen we op. Vandaag mocht hij 2 hapjes en gewoon een beetje proeven. Over een paar dagen doen we dat pas weer. Gewoon heel rustig aan zodat zijn maagje kan wennen. Ik denk dat hij rond de 5 maanden dan pas een heel of half potje zal eten. Ik begin eerst met fruit en dan rond de 6 maanden denk ik met groenten.

      Verwijderen
  5. Wij zijn ook pas met 6 maanden begonnen. Rapley maar dat moet bij je passen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoezo moet dat specifiek bij iemand passen dan?

      Verwijderen
  6. Leuk elise! En leuk dat jullie hier samen een momentje van hebben gemaakt. En ik ben ook begonnen met potjes. Alleen vond mik het fruit niet lekker, dus toen met groenten en dat ging er goed in haha. En bij mik ook rond de vier maanden begonnen. Is idd niets mis met potjes. En rapley is ook prima maar ik vind niet dat dat moet passen bij je. Je geeft je kind gewoon een stuk fruit in de hand hahaha. Hoef je niet zweverig of juist nuchter voor te zijn toch. X

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!