maandag 24 juni 2013

“Jouw dochter was gisteren op t.v.,” zei een collega vorige week tegen mij. Dit vond ik wel een interessant gegeven, dus ik luisterde verder. Hij vertelde mij dat er op het nieuws een stukje was over pedofielen, die tegenwoordig vele foto’s van social media zoals Facebook, hyves, twitter afhalen. Dit gaat dan voornamelijk om kinderen die schaars gekleed zijn, in een badje ploeteren of gewoon lekker rondrennen. Op het moment dat dit stukje op t.v. was zei de vrouw van mijn collega dat ze net op dat moment naar zo’n foto op Facebook aan het kijken was: Mik, in haar badje.

Hoewel ik van mezelf weet dat ik zo zorgvuldig mogelijk met de foto’s van Mik omspring, schrok ik hier wel van. Er zal toch niemand de foto van Mik van mijn Facebook halen… Het schijnt zelfs zo te zijn dat pedofielen zulke foto’s fotoshoppen op een dusdanige manier, die wij allemaal niet willen weten. Ik hoef dit dan ook niet uit te leggen.

Zoals ik al schreef ga ik zorgvuldig om met de foto’s van Mik. Ik let er op dat zij inderdaad niet te bloot op een foto die ik plaats staat en ik denk altijd na voordat ik een foto van haar op Facebook zet. Dat ik er op werd aangesproken, zette mij aan het denken. Ik heb eens op internet nagekeken hoeveel pedofielen er zijn in Nederland. Er zijn echter geen harde cijfers hierover, maar er wordt geschreven dat 0,1% tot 4 % van de Nederlandse bevolking pedofiel is.Dat betekent 1 op 1000 of 1 op 25 mensen. Dat zou kunnen betekenen dat wellicht in mijn hele vriendenlijst op Facebook een pedo zou kunnen zitten. Hoewel ik dit een schokkend gegeven vind, ben ik niet verbaasd. Ik heb enkele jaren in een TBS-kliniek gewerkt en ik heb hierdoor ook te maken gehad met pedofielen. En het lijkt misschien een cliché, maar het zou zo je buurman, oom, vriend, collega of kennis kunnen zijn. Het zijn normaal, vriendelijk uitziende mensen, die geen “pedofiel” op hun voorhoofd hebben staan. Natuurlijk zijn er de standaard “vieze oude mannetjes”, maar dat zijn er maar enkele.

Nu moet je niet gaan denken dat ik denk dat er een pedo tussen mijn FB-vrienden zit, maar het zou wel zomaar kunnen zijn. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat mijn FB goed afgeschermd was, veilig en ik er op kan zetten wat ik wil, maar ik ben me wel gaan afvragen of dit wel zo is.
Ik denk dat ik alleen nog maar in de winter foto’s plaats van Mik, dan is ze flink aangekleed en kan er geen enkele fantasie op worden losgelaten. Ik vind het jammer dat je hier zo over moet nadenken en niet zomaar een vrolijke foto van je kindje in een badje kan plaatsen op social media, maar uiteraard wil je alles doen om je kindje te beschermen.

Dus, ik heb de foto van Mik in haar badje van mijn Facebook verwijderd.
Ik vraag me af hoe jij hierover denkt. Denk jij ook na voordat je een foto plaatst, of plaats je daarom bijna helemaal geen foto’s? Laat het me weten!
Categories:

18 opmerkingen:

  1. Wij hebben er voor gekozen geen foto's van de kinderen op facebook te zetten. Hoogstens op een geheime groep waarbij je iedereen kent.

    Maar op onze eigen facebook pagina nee daar plaatsen we niets.
    De mensen waarvan wij zoiets hebben die mogen de foto's zien sturen we door via Whatsapp/mail of we gaan langs en laten ze zien of printen ze uit en geven deze dan aan de mensen (zoals je dat vroeger deed toen er nog geen internet was hihihihi).

    Bij ons zit er ook een andere gedachte achter. Nu is het leuk of foto's van je kinderen te plaatsen... Maar vinden jou kinderen dat over 15 jaar ook nog zo leuk? En daarbij zijn er inderdaad genoeg mensen die niet alleen maar de foto bekijken, er op reageren en vind-ik-leuk'en. Dus al met al genoeg reden om geen foto's te plaatsen van kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nou ook de reden waarom wij geen foto's willen plaatsen. Dat hele pedofiel verhaal had ik nog nooit bij stilgestaan, maar nu ik dit hoor heb ik nog een extra reden om geen foto's te plaatsen op internet.

      Verwijderen
    2. Hoi, ja ik snap heel goed dat je helemaal geen foto's plaatst. Ook om de reden die jij zelf zegt, ze zwerven voor altijd op internet.
      Ik vind het alleen zo jammer dat je door anderen, zelf moet opletten wat je doet...en niet gewoon onbezonnen een foto van je kind op het net kan gooien.

      Verwijderen
  2. Nou je stukje zet me aan het denken, normaal ben ik vrij zorgvuldig en zorg ik dat alles alleen zichtbaar is voor vrienden, maar net wat je zegt.....

    Ik doe altijd wel eens in de zoveel tijd een grote schoonmaak en verwijder oudere foto's, berichten e.d.....

    maar je stukje zet me idd aan het denken over zwembadfoto's van de meiden....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik dacht eerst ook wel erover na, maar niet zo heel erg op deze manier. Ik vind het eigenlijk heel jammer, maar inderdaad foto's van de kleine in badje, zal ik niet meer erop zetten.

      Verwijderen
  3. Goed blog zeg! Ik heb ook een tijd gehad dat ik rustig foto's van zoonlief in zwembroek of in een badje plaatste, maar daar ben ik nu wat voorzichtiger mee. Om dezelfde reden als jij hierboven omschrijft. Je moet er toch niet aan denken dat zo iemand.... brrr....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Peet. Ja jammer het dat het zo moet...

      Verwijderen
  4. Ook ik plaats geen foto's van mijn dochter in haar blootje.
    Ik laat haar ook niet bloot in het zwembad of op het strand rondrennen. En ik wil ook niet dat een ander foto's maakt van haar zonder kleertjes aan...ook geen familie.
    Misschien klinkt dat als aanstellerij..maar ik heb dan totaal geen controle meer over wat er met die foto's gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ben ik het mee eens. Ieder andere vreemde laat ik ook geen foto's maken van mijn dochter. Ik liep vandaag in de stad met haar. 2 Mensen waren de fontijntjes aan het fotografen. Ze stopte even en toen liet ik Hayley daar spelen. Toen ze neigden foto's te maken van haar tussen de fontijnen heb ik haar meegetrokken. Dus ook met kleren aan liever niet!

      Verwijderen
  5. Ik wil inderdaad ook niet dat anderen foto's van haar maken. Op vakantie heb ik Mik trouwens wel in haar blootje lopen spelen. Uiteraard kijken we dan wel of er geen mensen met fototoestels rond lopen ;-). Maar ik snap heel goed dat je ervoor kiest om dat niet te doen. Heel begrijpelijk. Zoals ik eerder al schreef, vind ik het gewoon erg jammer dat je zo moet oppassen. Maar we willen inderdaad ook niet dat de foto's van onze kindjes, en daarmee onze kindjes, misbruikt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit hoorde als reactie op Esther

      Verwijderen
  6. Ik pas er ook heel erg mee op, hoe goed mijn fb ook afgeschermd is, altijd voorzichtig blijven..helaas kan het in deze maatschappij niet meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn leven deel ik veel op het internet en daarmee ook de foto's van mijn kindjes. Geen naaktfoto's of iets zet ik online. Ik probeer dan ook niet over dat soort dingen na te denken. Met mijn blog loop ik ook risico dat mensen die mij haten, stalkers en pedo's meelezen. Maargoed zoals ik al zei, ik denk er niet teveel over na.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed onderwerp om af en toe bij stil te staan al is het niet leuk. Ik zet wel foto's op facebook, maar alleen zichtbaar voor vrienden. Door dit stukje te lezen, heb ik weer even gekeken wat voor anderen zichtbaar is en nu zag ik dat mijn profielfoto en achtergrond wél zichtbaar zijn voor iedereen. Niet zo handig.

    En Miron, ik dacht ook juist dat bij de foto van Mik het emmertje expres gepositioneerd was. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En leuke foto trouwens, van Mik met muts en sjaal :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed blogje. Ik heb zelf net een blogje geplaatst over bewust met je blog omgaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij plaatsen nergens geen foto's van ons meisje... wel zenden we per e-mail wat fotootjes naar familie en vrienden... en nee geen blote billen foto's....wel zo nu en dan badpakfotootjes... en ja, om zenuwachtig van te worden ... een jaar geleden was ik eens Kreta vakantiefotoboeken van anderen die men op de site van Kruidvat kon plaatsen aan het bekijken (we gingen dat jaar op vakantie daar naar toe, en was nieuwschierig naar reisverhaaltjes/foto's).. en daar had een familie hun boek online geplaatst met de helft aan foto's van hun onschuldige naakte kindjes op het strand in het zwembadje enz. ...heb toen direct een mail gestuurd naar kruidvat .... hetzelfde uur hadden ze het fotoboek offline gehaald en kreeg ik een mail dat ze de de accounthouder van het fotoboek op de hoogte hadden gesteld... het is echt oppassen geblazen in deze rare tijd...

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!