dinsdag 18 juni 2013

 
“Het wordt nu toch wel tijd voor een tweede kindje hè?” Deze vraag wordt mij geregeld gesteld. Hoewel deze vraag bijna retorisch is, aangezien de mensen die hem stellen het antwoord eigenlijk wel al denken te weten. Ik zou dan namelijk JA moeten zeggen.
Onze dochter is 3,5 jaar en blijkbaar is het dan normaal dat er een tweede bij komt of al is. Hier gaat iedereen dan ook maar gewoon van uit, maar nee, bij ons thuis gaat het niet zoals het ‘hoort’ te gaan.

Zeer korte tijd nadat Mik werd geboren zijn we er van overtuigd geraakt dat wij compleet zijn. Wij drietjes zijn een drie-eenheid, zo hoort ons gezinnetje te zijn. Het compleet voelen is voor ons de belangrijkste reden dat wij geen tweede , derde of vierde kindje willen. Ik denk ook aan de toekomst voor ons prinsesje, want we willen niet dat ze iets tekort komt later. Deze uitspraak is voor anderen uiteraard een reden om tegen in te gaan “ahhh nee dan krijg je dus zo’n verwend nest! ”

Soms denk je dat je naar goede vriendinnen heel duidelijk bent geweest over het niet willen van een tweede kindje. Maar dan ineens, uit het niets, zeer onverwachts duikt dan toch weer die inmiddels akelige vraag op: “Er zijn zoveel vriendinnen om je heen zwanger, er worden zoveel baby’s geboren. Begint het niet nu toch stiekem te kriebelen bij je?” Op dat moment wil ik het liefste schreeuwen, boos worden of weglopen, maar dat is natuurlijk niet netjes dus dan zeg ik maar weer heel braaf: “Nee, het kriebelt niet.”

Ik heb de laatste jaren al vele reacties gehad van mensen, zowel van vrienden, familie, kennissen en vreemden, op onze keuze dat wij maar één kindje willen. Mensen vinden het vooral heel erg zielig voor Mik dat ze geen broertje of zusje krijgt en wel om verschillende redenen. Ze heeft dan natuurlijk niemand om mee te spelen en zal een eenzaam bestaan als kind leiden. Daarbij is het heel zielig voor haar als mijn man of ik later ziek worden en Mik alle zorg op zich moet nemen, alleen. De ergste reactie die ik ooit heb gehad van iemand en die me zelfs verdrietig maakte, was: ”Eén kind, is géén kind.”

Ik ben er inmiddels achter dat het voor anderen ook nooit goed is wat iedereen doet. Dan is er teveel leeftijdsverschil tussen de kinderen, dan weer te weinig, dan is het belachelijk dat je een derde wil en dan weer is het stom dat je géén kinderen wil.
Twijfels heb ik niet over onze keuze. Totaal niet. En als ik dan even later op de parkeerplaats van de supermarkt, sta, wordt het alleen maar méér bevestigd. Ik zie een auto geparkeerd staan, een moeder die probeert om een schreeuwend baby’tje in de maxi cosi te zetten, een peuter die de parkeerplaats over rent en roept dat hij heel erg moet plassen en twee kinderen achterin de auto die op moeder aan het roepen zijn dat ze moet opschieten. Op dat moment kan ik alleen maar denken:”Wat weet ik toch zeker dat wij het bij één dochter houden”.

Vanaf vandaag is Miron actief als gastblogger op mijn site. Lees hier meer over haar!
Categories:

14 opmerkingen:

  1. You've made my day Miron! Hoe herkenbaar is jouw verhaal! Wij hebben hier ook een kleintje rondlopen van 4 1/2 jaar oud en voelen ons heel erg compleet met ons 3tjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk om te horen :). Super fijn dat jullie je ook zo compleet voelen!! Geniet ervan.

      Verwijderen
    2. Fijn om te lezen dat Mirons verhaal zo herkenbaar is voor jou :D

      Verwijderen
  2. Die opmerking van 'één kind is geen kind' snap ik echt totaal niet. Echt heel kwetsend, waar háált iemand t vandaan?
    Heerlijk dat jullie je zo compleet voelen met Mikje!
    Ik vind dat je zelfs met z'n tweetjes ook een gezin kunt zijn, al klopt dat strikt genomen volgens het woordenboek niet.
    Hier is het twijfelen over gezinsuitbreiding. We hebben het na de geboorte van de 2e al vaak over een 3e gehad, maar sinds een week of wat heb ik ook wel erg het idee dat het zo goed is. We zien het nog wel.
    Fijn om het zo zeker te weten. :-) Alleen jammer dat de omgeving altijd maar dingen aanneemt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond dat inderdaad enorm kwetsend, hoe kun je mijn kind nu geen kind noemen. Mensen zeggen soms dingen...bah bah.
      En idd, je gevoel (soms ook praktische overwegingen vind ik) moet je zeggen hoe jij je gezinnetje wil hebben. Geniet!

      Verwijderen
    2. Pff wat een opmerking ja. 1 Kind is geen kind. Er zijn mensen die heeeeeeeeeeel graag 1 kind willen hebben maar het niet kunnen krijgen.

      Verwijderen
  3. Met compleet voelen weet ik precies wat je bedoelt. hier zijn wij ook compleet weliswaar met zijn vieren. Maar het voelt HEERLIJK

    Krijg geregeld de vraag of we er geen jongentje bij willen. Nee ik wil er geen kindje bij, geen jongentje geen meisje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker he..je compleet voelen!!

      Verwijderen
  4. Hier ook een met "maar" 1 kind. Wacht maar tot het gaat kriebelen werd er een paar jaar geleden steeds gezegd als ik zei dat ik gewoon 1 kind wil. Giftig werd ik er af en toe van. Maar verder eerlijk gezegd nooit nare opmerkingen gehad. Ik ben zelf enigkind en weet hoe heerlijk dat kan zijn. Mijn zoon wordt binnenkort 7 en heeft nog twee halfzussen van 18 en 16 dus wat dat betreft waren we ook al behoorlijk compleet zeg maar toen hij werd geboren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Josine, dat hebben ze tegen mij ook al gezegd met dat kriebelen. Of dat als ze naar de basisschool gaat, dat we dan wel een tweede zouden willen...haha

      Verwijderen
  5. He he, eindelijk iemand die het snapt en opschrijft :D
    Hier een dame van 4 rondlopen en we zijn compleet. Als mensen (zo onbeschoft zijn) om te vragen naar een 2e zeg ik vaak dat de eerste meteen goed gelukt is.
    Bij een stomme vraag hoort een stom antwoord ;)

    Er wordt vaak verwacht dat er een reden is om het 'maar' bij 1 te houden; moeilijke bevalling, lastig kind, ziekte van kind maar waarom niet gewoon omdat 1 genoeg is ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een compleet gevoel is wat mij betreft een zeer goede reden :)

      Verwijderen
    2. Ja klopt. Mensen denken dan dat we een lastig kind heb. Maar het tegendeel is waar! Haha ook ik zeg vaker..tja ze is perfect..zo perfect zal ik nooit meer krijgen. Hihi....

      Verwijderen
  6. Oh zo herkenbaar! Ik ben zelf enig kind en kan er ZO kwaad om worden soms... Zelfde met het feit dat we al bijna een jaar getrouwd zijn 'NOG NIET AAN KINDEREN ZIJN BEGONNEN' .. Dat hoort er uiteraard bij... Zottigheid allemaal ^^

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!