zaterdag 22 juni 2013

Toen ik zwanger was van Hayden verzamelde we langzaam alle babybenodigdheden. Toen Hayley geen baby meer was, heb ik veel spullen weggedaan. Deze keer moesten we een hoop opnieuw kopen. Maar ook kocht ik een boel niet, want er staan vaak dingen op zo'n babyuitzetlijst die wat mij betreft totale onzin zijn om te kopen:

- Een luieremmer: Als er iets smerigs bestaat is het een luieremmer. De geur van poep en plas blijft in de kamer hangen. En als je deze dan leegt, komt er een feestelijke slinger van luiers tevoorschijn. De zakken die in de luieremmer gaan zijn ook nog best prijzig. Mijn advies: gooi de luier meteen in de container of leg hem buiten in de tuin en ruim hem later op. Houd die luiers lekker buitenshuis. Een luieremmer is onzin!

- Een flessenwarmer: Ook dat hadden wij gekocht toen ik zwanger was van Hayley. Wederom een onzin product. Vaak werd het water in de flesjes niet de gewenste temperatuur. Wil je een flesje warm maken? Meng dan afgekoeld gekookt water (of gewoon koud kraanwater) met kokend water voor een warme temperatuur. Controleer wel de temperatuur van het water altijd eerst op je pols!

- Een wiegje: Heel schattig hoor zo'n klein bedje met een baby'tje erin. Maar uit een wiegje is een baby zo gegroeid. Wil je graag dat je baby bij je op de kamer slaapt? Zet dan gewoon het ledikantje naast je bed. Zo kan je baby eventueel heel lang bij je op de kamer slapen en hoef je helemaal geen wiegje te kopen!

- Een badjasje: Ook zoiets super schattigs. En wat is er nou heerlijker dan een ochtendjas aandoen zodra je op staat in de ochtend. Voor een baby is het onzin. Misschien wel handig voor als je op vakantie gaat na het zwemmen, maar verder? Kleed je baby gewoon meteen aan na het badderen is wel zo lekker warm.

- Een borstkolf bij het geven van flesvoeding: Mij is bij mijn eerste zwangerschap aangeraden een kolf te kopen of ik nou borst of fles zou gaan geven. Dat zou namelijk handig zijn om de stuwing weg te kolven. Ik kocht een duur ding dat ik amper gebruikte. Ik heb een paar keer stuwing weg gekolft, maar om daar nou 60 euro voor te betalen? Deze keer kocht ik geen kolf, de stuwing kolfde ik eraf met de hand, dat ging ook prima!

- Hydrofiele washandjes: Ik kocht ze bij Hayley en ook bij Hayden, maar zodra ik ze in bad deed maakte ik ze altijd schoon met mijn handen. Daar worden ze ook wel schoon van. Ik gebruik die washandjes nooit.

- Babyshampoo: Het staat op iedere uitzetlijst, maar de meeste baby's worden geboren met weinig haar dat in de eerste maanden ook nog minder wordt. De haren wassen hoeft dus echt niet uitgebreid met een speciale dure shampoo. Vaak is een beetje water en zeep uit het badje al genoeg. Als de haartjes echt gaan groeien en kunnen klitten koop ik het, als ze zo klein zijn vind ik het onzin.

- Een kinderstoel: Niet echt prioriteit op het moment dat je kindje geboren is. Een pasgeborene kan toch niet zitten. Pas op het moment dat ze stevig zijn en een beetje zelf kunnen zitten, zet je je kindje in een kinderstoel. Ben je zwanger en denk je aan alles dat je nodig hebt? Een kinderstoel kun je ook wel kopen als je kindje een paar maandjes oud is.

(Let op: deze producten zijn wat mij betreft (nog) niet nodig, maar voor ieder ander kan dit natuurlijk wel belangrijk zijn)

Heb jij ooit iets gekocht voor je babyuitzetlijst wat je nooit gebruikte of achteraf totale onzin leek?

15 opmerkingen:

  1. Bij toeval kwam ik terecht op je blog. Ik lees wel vaker bloggen, maar eigenlijk reageer ik nooit. Toch vind ik deze de moeite waard om te reageren.
    Ik ben nu 27 weken zwanger van ons eerste kindje en heb dus ook al zo'n babyuitzetlijst voorbij zien komen. Bij veel dingen denk ik inderdaad is dat nou nodig. Grappig om te lezen wat jij er tussen hebt staan, dat zijn nou alle dingen die wij ook (nog) niet hebben aangeschaft. Op het wiegje na, die kunnen wij lenen van de buurvrouw. Onze slaapkamer is ook te klein voor een ledikant. Ook een haarborstel en kammetje heb ik niet aangeschaft. Ilzelf kwam als een kale knikker ter wereld. Mocht het voor ons kindje toch nodig zijn dan kopen we dat dan wel weer.

    P.s. Ik vind dat je een leuke schrijfstijl hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk/lief dat je nu reageert! Ik heb ook een borsteltje gekocht, maar gebruik hem inderdaad niet echt. Soms haal ik hem door zijn haar heen, maar eerder om het leuk 1 kant op te borstelen. Ik vind het dan leuk om te doen, niet omdat het noodzakelijk is en zijn haar vol met klitten zit ofzo haha. Maar er zijn baby's die met een volle bos worden geboren!
      p.s. dank je wel :)

      Verwijderen
  2. Ik sluit me aan bij jouw lijstje.
    Verder vind ik luierbroekjes echt on-dingen, niet dat die op de baby uitzet-lijst staan, maar wij hebben ze nooit gebruikt.
    Bij elke verschoning telkens broek, onderbroek en schoenen uit en vervolgens alles weer aan, en dat 5 tot 7 keer per dag. Nee, doe mij maar luiers, die absorberen vaak ook veel beter. Mocht je kindje zo nu en dan eens naar de wc gaan, kun je altijd daar de luier gewoon af doen en een schone weer omdoen, dat gaat ook prima staand en dan hoef je je kindje niet helemaal te verkleden.
    Is je kindje dan echt bijna zindelijk en gaat het soms nog wel eens fout, dan is een luierbroekje misschien handig, maar dat is bij ons nooit aan de orde gekomen, een ongelukje op zijn tijd is ook niet erg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja absoluut! Of als ze scheuren kun je hem meteen weggooien en niet opnieuw dichtplakken. Ik heb ze ook weleens gebruikt toen Hayley nog niet zindelijk was, maar ook al na 1 pak mee gestopt!

      Verwijderen
    2. Inderdaad! Bij het aantrekken scheurden de zijkanten al heel vaak, kon je dat luierbroekje direct weggooien, zonde van het geld.
      Hier ook maar 1 pak gebruikt, daarna nooit meer.

      Verwijderen
  3. Stuwing afkolven? Daardoor wordt volgens mijn verloskundige juist alles alsnog gestimuleerdals je geen borstvoeding geeft. Ik moet het gewoon af wachten tot het afneemt, dat gebeurt sneller als het lichaam geen signalen krijgt dat het iets met de borstvoeding moet soen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mij werd het toen aangeraden om borstontsteking te voorkomen. Grappig dat ze altijd wat anders zeggen he!

      Verwijderen
  4. Ik sluit me aan bij je lijstje. Hier hadden we ook alerlei dingen voor een thuisbevalling in huis gehaald, terwijl ik al heel snel wist dat ik in het ziekenhuis moest bevallen. Maar moest het in huis hebben 'voor de zekerheid'. Doe ik een volgende keer ook niet zo snel weer denk ik. Moet toch naar het ziekenhuis vanwege medicijnen en keizersnede, desnoods met spoed met een ambulance.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij waren erg blij met ons wiegje.. het mandje konden we erg fijn en snel verplaatsen naar woonkamer, haar eigen slaapkamertje en onze slaapkamer..ideaal! het wiegje hebben we 8 maanden nonstop kunnen gebruiken (prematuurtje) en ze voelde zich er heel prettig, omsloten en gaf haar in vergelijking met box/ledikantje weinig/niet teveel prikkels waar ze erg veel behoefte aan had. En ik las het laatst ook al eens over die overbodige hydrofielwashandjes... daarentegen worden ze bij ons nog steeds elke dag gebruikt (en ze is nu al 4 1/2 jaar oud) en heb ik er dit jaar nog een stapeltje van gekocht.. dit 'doekie', zoals ze die noemt gaat elke dag trouw mee naar bed voor haar snotjes;)..en het is hier 'drama' wanneer ze allemaal in de was zitten;)... en wat betreft de kolf..daar zou ik vooronderzoek doen tijdens zwangerschap en pas kopen wanneer je bevallen bent.. ik had een haat/liefde verhouding met mijn professionele dubbele elektrische borstkolf;) na advies van ziekenhuis/lactatiedeskundige heb ik 'm gekocht ...waar ik een 'half jaar' lang, 8x op een dag haar volledige voeding van heb getapt en ja, dat ding werkte perfect, heeft ons behoorlijk wat centen gekost, maar was het geld dubbel en dwars waard... en de overbekende Tripp trapp kinderstoel kan je alvast best kopen wanneer je ook de newborn set erbij hebt (deze hebben we cadeau gedaan aan m'n zus, en haar kleintje van 4 maanden oud heeft de stoel al 4 maanden in gebruik)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ahh lieffff mee naar bed voor de snotjes. Zijn ze toch nog ergens goed voor. En die kinderstoel ken ik niet die je noemt. Zal er eens naar kijken want hij klinkt wel heel praktisch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit logje is van een tijdje geleden, maar vind het toch wel even waard om op te reageren.
      De newborn set voor de tripp trapp hebben wij 9 maanden gebruikt voor onze ukkepuk. Echt ontzettend handig.
      Ook handig voor de eerste hapjes. Bij de fles geven heb je je kindje natuurlijk gewoon lekker bij je liggen/zitten, maar bij de eerste hapjes zit je binnen no-time onder als je ze op schoot hebt. Onze uk zat pas goed bij 1 jaar en in een kinderstoel (tripp trapp zonder new born inzet) vanaf 9 maand. Hier hebben we dus 9 maanden plezier gehad van de new born inzet en voor eventuele volgende kindjes ga ik hem zeker weer gebruiken!!

      Ik las dat Hayden z'n hoofd nog niet echt goed omhoog houdt? Dan is de new born inzet echt een aanrader voor jullie!!

      Groetjes!

      Verwijderen
  7. Iedereen vertelde mij dat ik heel veel heel hydrofiele doeken moest halen want die dingen waren zo geweldig. Ik snap tot op de dag van vandaag niet waarvoor iedereen ze gebruikt. Ik heb er 20 liggen maar gebruik ze zelden. Enkel om de plooien extra na te drogen na het douchen.
    Een geurvrije luieremmer vind ik heel fijn. Ik ruik niets in de kamer van zoonlief. In onze gemeente doen ze niet aan grijze containers dus ik kan de luier niet gelijk naar buiten doen. Een wieg vond ik ook heel fijn ondanks dat ik hem eigenlijk niet wilde omdat je hem maar zo kort gebruikt. We kregen hem van mijn schoonouders en ik vond het heel prettig voor zo'n mini.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom ook de laatste zin, voor een ander kan een product namelijk wel heel fijn zijn! Ik vind hydrofiele luiers juist weer super handig. Ik gebruik zo overal voor, als handdoek, spuugdoek, onderlegger voor zijn hoofd in de wagen. Ik wilde ook wel heel graag een wiegje, leek me zo schattig. Maar de ledikant past prima op onze slaapkamer, dus hier was het echt niet nodig.

      Verwijderen
  8. Het is inderdaad voor iedereen verschillend.
    Luieremmer gebruiken we hier al jaren. Wel de diaperchamp, die is zonder dure cassettes, kan gewoon een zak in. Af en toe een sopje en het valt wel mee. Op dit moment doe ik alleen plasluiers erin en de poepluiers in de container, nog minder last van luchtjes.
    Flessenwarmer: heel fijn om borstvoeding in op te warmen. Ik heb een ander flesje dan in mijn warmer hoort en ga dan ook op mijn gevoel af qua opwarmtijd.
    wiegje vond ik heel fijn in de slaapkamer, ledikant had er niet in gepast.
    Mij werd juist van alle kanten aangeraden de kolf pas na de geboorte aan te schaffen. Gelukkig had de kraamverzorgster er eentje bij zich toen de oudste op dag 3 niet meer dronk, konden we kijken of hij dat uit een flesje wel zou doen (ook niet).
    hydrofieldoeken heb ik er heel veel van en net als jij ook heel veel gebruikt. Bijv. op het aankleedkussen zodat je niet bij elk vlekje of plasje meteen je hoes moet wassen. De washandjes gebruik ik ook best wel, bijv. ff t snoetje.
    en idd shampoo enzo heb ik nog vanalles staan van voordat de oudste werd geboren, want met zijn huidje kon ik ze helemaal niet gebruiken.
    Over spullen thuisbevalling: kraampakket krijg je meestal van zorgverzekeraar. Ik was blij dat ik t had, want bij de jongste was er geen tijd om naar t ziekenhuis te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!