vrijdag 24 mei 2013

Op mijn blog: regels, kreeg ik van lezeres Maya de vraag of ik ook al bezig was Hayley verschillende vaardigheden te leren. Daarbij moet je denken aan zelf aankleden, uitkleden en tanden poetsen.

Tanden poetsen mag ze gedeeltelijk al zelf doen, maar aan de rest had ik eigenlijk nog niet echt gedacht. Ik ben zo gewend haar zelf aan te kleden dat het vanzelfsprekend is geworden. Zodra ik het doe, gaat het ook zo lekker snel. Ik zoek een outfitje voor haar uit, doe het aan, speldje in het haar en ze is klaar voor de dag. Ik ben er nog geen 10 minuten mee bezig.

Zelf aan en uitkleden is wel een belangrijke vaardigheid om nu te gaan leren. Over een half jaar gaat Hayley naar school en dat betekend voor haar meer zelfstandigheid. Ik gooi haar in een diep gat, als ze dan OPEENS alles zelf moet doen. Dankzij Maya ben ik hier over na gaan denken hoe ik haar dit allemaal ga bij brengen. Het is goed dat Hayley zelfstandiger wordt en dat ze meer zelf doet.

Ik heb de vaardigheden opgeschreven die ik het belangrijkst vind. Aan deze vaardigheden zullen we de komende tijd gaan werken. Je denkt er misschien niet zo over na dat we allemaal hebben geleerd hoe we onze sokken aan moesten doen en onze beide benen in de juiste gaten van je broek. Nu spring je waarschijnlijk zo je kleding in 's ochtends, maar voor een peuter is het een hele opgave.

Dat heb ik wel gemerkt toen we aan de slag gingen met het oefenen. Ik heb Hayley eerst meegenomen naar de vaardighedenlijst op de koelkast. Deze hangen mooi onder de regels. Ik heb haar uitgelegd dat we gaan oefenen met zelf billen vegen, aankleden, uitkleden, tanden poetsen en handen wassen. Zodra ze een vaardigheid heeft geprobeerd en (deels) goed heeft uitgevoerd, mag ze een sticker plakken. Een blad vol met stickers, betekend een kado'tje.

Ze werd enthousiast. (Stickers plakken, het werkt altijd!) Ik legde ook duidelijk uit, dat ze het moet leren en niet meteen hoeft te kunnen. Hayley kan namelijk nogal erg in de stress schieten als iets haar niet lukt. Dan heb ik een huilende peuter: "Ik kan het niet mama!". Ik kan het niet, bestaat niet hier, ik kan het NOG niet is het motto! Daarom oefenen, oefenen en nogeens oefenen.

Vanmorgen bij het aankleden was het dan ook even worstelen. Maar het ging goed. Ik leerde haar volop trucjes, hoe je je vest kunt aantrekken en hoe je je sokken op een handige manier aan krijgt. Dat aankleden is nog helemaal niet zo makkelijk!

Categories: ,

20 opmerkingen:

  1. :-)

    Gelukkig ben ik niet de enige die het tot nu toe makkelijker vond om het zelf te doen (ehm... zelf doen blijft makkelijker, maar ja, óóit moeten ze het toch leren ;-) )

    Las laatst ergens de tip dat je het beste één vaardigheid tegelijkertijd kunt nemen, dat oefenen, en als t goed gaat aan de volgende beginnen. Misschien scheelt dat ook met in de stress schieten? Ik heb hier ook gewoon de hele lijst opgehangen, hoor. Onno mocht kiezen wat hij als eerste wilde leren. Af en toe wil hij 1 van de andere dingen leren en krijgt hij natuurlijk ook een sticker als het is gelukt.

    Ik heb ook "'s nachts zonder luier" op de lijst staan, maar heb al gezegd dat dat niet per se hoeft. Ik weet ook niet zo goed of ik die nu juist door moet zetten of niet. Wie weet kan hij het allang maar vindt hij het zo gewoon makkelijker. Dus toch maar aanmoedigen om het te proberen en als hij er nog niet klaar voor is, dan maar niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow ach we doen ook gewoon alles tegerlijk :)
      Is Onno in de ochtend droog? Misschien gewoon een keer proberen. Wij zijn ook opeens gestopt met de luier in bed. Ging eigenlijk meteen goed, maar dan was ze er ook wel aan toe.

      Verwijderen
    2. :-)

      Nee, de luier hangt zo ongeveer tot z'n knieën, zo vol is hij 's morgens. Volgens mij piest dat kind alleen maar 's nachts ;-) Vandaar beetje huiverig om rigoureus te stoppen. Ik wacht wel tot de rest van zijn kaart vol is, kijken wat hij er tegen die tijd van zegt.

      Verwijderen
    3. Haha oe nee inderdaad. Met de nachten zijn wij begonnen met 1 uur voor het slapen gaan, geen drinken meer te geven. Dan even op de wc zetten voor het naar bed gaan en rond middennacht op het potje zetten.

      Verwijderen
    4. En dat rond middernacht wekken, bleef ze daar daarna niet in hangen in dat ritme? Want Onno wordt vaak wel 1 of meerdere keren wakker al en ik wil hem niet een ritme aanleren van rond middernacht wakker worden.
      Misschien moeten we hier toch maar geduld mee hebben tot hij het zelf wil... maar ik vind die overvolle plasluier zo vies 's morgens, beh.

      Verwijderen
    5. Nee klopt met dat wakker maken zijn we toen ook gestopt, ze moest toen zo huilen, helemaal vergeten. Toen de luier iedere ochtend zo goed als droog was, zijn we echt gestopt met een luier in de nacht. Dat is nu zo'n 6 maandjes geleden denk ik. Ik heb ooit begrepen dat het bij jongens gewoon wat langer kan duren dat zindelijk worden.

      Verwijderen
  2. Wat goed! Mijn peuter is 2,5 en kan zichzelf al redelijk goed uitkleden. Aankleden is iets moeilijker, maar ook dat gaat steeds beter. Alleen billen vegen en tanden poetsen doen wij nog liever zelf. Maar goed, komt vanzelf. Hij is nog zo jong, maar oh wat heerlijk makkelijk dat hij steeds meer dingen zelf kan. Succes met Hayley, vooral omdat er voor haar al zoveel verandert is nu Hayden is geboren. Hoop dat dit haar niet te veel stress geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh wat een handige tips! Ik ga sowieso binnenkort beginnen met de regels. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie stimulans om het zo te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is absoluut een goede manier, bij mijn dochter ook altijd gedaan. Ik zou met de vaardigheden oefenen wel Hayley
    een sticker laten plakken om wat ze probeert/doet.
    Op het moment dat ze een sticker mag plakken alleen als het goed gegaan is werkt op een bepaald moment demotiverend. Zeker omdat je zegt dat ze al snel iets heeft van "ik kan het niet" . Met dit soort dingen is het zelfvertrouwen in het begin het belangrijkst, zodat je eventueel later aanpast dat iets goed moet lukken voor ze een sticker mag plakken. Dan is haar zelfvertrouwen gegroeid en kan ze daar beter mee omgaan.

    Hihi beetje lang verhaal.. maar misschien heb je er wat aan. Ben zelf pedagogisch geschoold hihi.

    Groetjes
    Mer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat doe ik zeker. Het moet wel motiveren natuurlijk :)

      Verwijderen
  6. Daar zal de leerkracht straks erg blij mee zijn!!
    groetjes,
    een kleuterjuf die altijd meeleest en nooit reageert ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super:) dank je wel voor je reactie!

      Verwijderen
    2. Dat was ook precies mijn gedachte. je moet er toch niet aan denken dat zo'n kleuterjuf 20 paar schoenen moet aandoen of 20 paar billen moet afvegen. Oké, een keer een broeksknoop of lastige rits van een jas, maar de rest kan ik me voorstellen dat ze niet op zitten te wachten.

      Verwijderen
    3. Whaha nee dat lijkt me inderdaad een dagtaak! Al helemaal met die grote klassen tegenwoordig.

      Verwijderen
  7. Dat zijn inderdaad van die dingen waar je niet snel aan denkt! Super tip dus van Maya.

    Ben benieuwd wanneer ze haar vel vol heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt mij ook weer ff aant denken gezet.. onze dochter (4 1/2 jaar oud) krijgt ook nog wel veel hulp. Het is zo makkelijk in de ochtend om haar snel ff te helpen met haar kleertjes voordat ze naar school gaat... en ook het helpen met haar billen vegen is nog steeds iets waarvan ik vind dat ik het wat netter doe... ach ja, misschien toch iets meer 'loslaten' wat oh zo belangrijk is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo belangrijk, maar o zo moeilijk soms. Dat billen afvegen doe ik ook nog wat netter, maargoed we moeten ergens beginnen ;). Hier doet Hayley het eerst zelf en dan veeg en dep ik nog ff na voor de zekerheid. Op school moeten ze dat denk ik ook wel helemaal zelf doen toch?

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!