maandag 20 mei 2013

Van de week vertelde ik jullie al over de opvoedingsverschillen tussen mij en Pablo in het blogje: cood cop, bad cop.

Door mijn blog zijn we thuis erg gaan nadenken over de manier van opvoeden en hoe we daar in verschillen. Pablo is vaak te streng en ik te lief. We moeten nu echt op 1 lijn gaan komen, want Hayley is taking over.

De afgelopen dagen is ze een draak. Ze zeurt veel en is moeilijk tevreden te krijgen. Ik noem haar dan ook Bad Bami (grote onschuldige ogen, maar o zo stout momenteel). Bad Bambi heeft een duidelijkere aanpak nodig en regels. HELE duidelijke regels. Die regels moeten ook meer rust creeëren in huis voor haar en voor ons.

Ik zag de zelfgemaakte borden en knipsels vaak in de opvoedprogramma's. Die 'probleemgezinnen'  hebben vaak vele kinderen en regels brengen rust in de tent. Ik dacht het dan ook nooit nodig te hebben. Ik heb 2 kindjes, maar 1 is nog te klein om mee in discussie te gaan. Voor 1 kindje leken mij die regels niet nodig.

Sinds deze week denk ik daar heel anders over. Ook 1 kind moet duidelijkheid hebben en Hayley al helemaal nu ze in deze hoe-zal-ik-het-noemen-fase zit.
Vanmorgen heb ik eerst de regels besproken met Pablo. Wat vinden we nou het meest belangrijk?
Ik ga geen waslijst van regels ophangen, dat vind ik ook weer niet nodig. We bedachten er 6.

Dit zijn vanaf vandaag de meest belangrijke regels in ons huis en deze gelden voornamelijk voor Hayley:

1. Niet spugen: Ik heb geen idee hoe ze ooit op het idee is gekomen, maar Hayley spuugt soms op de grond. Als ze haar brood bijvoorbeeld niet lekker vindt of een haar in haar mond heeft. Ik vind het ontzettend vies en stout. Spugen doen we alleen bij het tandenpoetsen.

2. Niet op de bank staan: Bij anderen thuis mag het weleens, maar bij ons absoluut niet. Ik vind het gevaarlijk. Ze kan hard vallen. De bank is bedoelt om op te zitten, niet om op te staan.

3. Niet zeuren: Hayley is kampioen zeuren. "Ik wil dit, ik wil dat." Ik word er soms doodmoe van. Zeuren mag vanaf nu niet meer.

4. Niet onder de tafel zitten: Daar hebben Pablo en ik allebei een bloedhekel aan. Zodra we boos op haar worden, verstopt Hayley zich onder een tafel. Op die manier kunnen we niet normaal met haar communiceren.

5. Luisteren: Oftewel gewoon doen wat papa en mama zeggen.

6. Niet schreeuwen: Dat vind ik het allerergst, zodra ze gaat schreeuwen. Er is niks zo beschamend als een jankende en schreeuwende peuter in de supermarkt. Alle koppen draaien meteen naar je zodra je kind herrie maakt. Een hele belangrijke regel dus, niet meer schreeuwen. Dat geldt ook voor mij en Pablo natuurlijk.

Hayley en ik zijn na het bedenken gaan knutselen. We hebben bloemen gemaakt, daar de regels opgeschreven en er stickers bij geplakt. De regels hebben we opgehangen op de koelkast en samen doorgenomen. Zij wilde er nog meer regels bijhebben zoals: niet klimmen op de koelkast, maar dat leek mij ook weer niet nodig.

De regels hangen en nu gaan we alles in de praktijk brengen, ik hoop dat het werkt.

Hebben jullie duidelijke regels voor je kind in huis?

Categories: ,

17 opmerkingen:

  1. Regels op deze manier introduceren werkt vaak heel goed. Een tip..
    Elke dag aan het eind van de dag met Hayley praten over de regels. Zo van.. hoe ging dit allemaal vandaag?
    Heb je je eraan gehouden of niet.. en zo ja dan eventueel een sticker plakken. En haar 2x waarschuwen en een derde keer in de gang zetten bijvoorbeeld.
    Ik ben pedagogisch werker.. en dit soort dingen boden vaak een vreedzame oplossing bij mijn eigen kids.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ik vind t een goed plan. werkt dit ook voor dreumes van 22mnd (visueel regels in kaart brengen)?

      Verwijderen
    2. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb het nooit eerder geprobeerd bij Hayley.

      Verwijderen
    3. Jahoor ! Als je consequent bent en veel praten enregels herhalen. Dan kan dat prima werken, trouwens ook goed voor de woordenschat!

      Verwijderen
  2. Ik hoop dat het de rust en duidelijkheid brengt die jullie zoeken.

    Al vind ik niet zeuren zelf wel een heel breed regeltje.. Waar trek je de grens wanneer is het zeuren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met zeuren moet je eigenlijk denken aan nee=nee. Staat gelijk met luisteren ongeveer. Zeuren is hier een groot probleem, dus leek me een prima regel. Ben benieuwd of het effect heeft.

      Verwijderen
  3. Wat knap dat jullie zien dat er wat anders moet, en dat je door hebt dat de verandering bij jullie als ouders plaats moeten vinden. Zijn veel ouders die dat niet zien hihi Was ook benieuwd naar de consequenties, maar lees die hier. Zie dat er wel veel hangt wat ze niet mag, hier thuis proberen we ons juist niet te focussen op wat niet mag. Om het negatieve niet groter te maken dan dat het al is, snappie? (Kénai die kon aan tafel rustige de hele maaltijd huilen/drammen. Onze regel werd 'we hebben het gezellig aan tafel' en niet 'je mag niet huilen aan tafel'. En hoewel je doel hetzelfde is , dat hij niet meer huilt aan tafel, klinkt het al anders). Hier idd ook regels, maar ongeschreven. Javaj heeft meestal aan 1 waarschuwing genoeg. Kénai niet haha, we waarschuwen bij hem ook maar 1 keer, maar hij gaat dan door. Bij de 2 x wordt hij al even apart gezet. Heeft hij blijkbaar nodig want daarna is het meestal klaar We proberen samen veel te communiceren en hopen dat we daardoor sterker staan als team en nog meer duidelijkheid te creëren voor de kids. Wat een taak hè opvoeden?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker een taak. Al denk ik niet dat die aanpak werkt voor Hayley. Zij moet duidelijk weten wat niet mag. En 6 regels valt toch best wel mee? Zij vond zelf dat we er meer moesten opschrijven zoals: niet op de koelkast klimmen, niet op de stoel staan, niet aan de box hangen. Maargoed het was dus al snel erg duidelijk. Ze is ook trots op de regels. Toen Pablo even thuiskwam van zijn werk vanmiddag liet ze het heel trots zien en vertelde alle regels heel precies uit haar hoofd, ze weet het wel dus!!

      Verwijderen
  4. Leuk blogje. Uiteraard hier ook regels...maar die niet geschreven staan. Ik ben wel heel nieuwsgierig wat er gebeurt als ze zich niet aan jullie regels houdt want das de bedoeling toch van die regels...ook dat er iets gebeurt wanneer ze zich er niet aan houdt. Want ik den lk dat ik mik dan de hele dag straf moet geven. Een kind van drie luistert nu een.aal niet altijd even goed en mik is ook een ster in zeuren. Ik vind dat voor mik wat te hoog gegrepen whahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Regels tja wij hebben er niet zoveel eigenlijk.....

    Op de bank staan dat mag hier echt niet! Een bank is om op te zitten of liggen, staan daarop is gevaarlijk.

    Als we aan tafel eten blijven we zitten tot we allemaal klaar zijn. En dan is de tv ook uit!

    verder lief zijn voor elkaar, dus niet duwen, slaan, schoppen, trekken of elkaar bijten!

    En afhankelijk van de "overtreding" (whaha leuke benaming) even apart zetten op bank, hoek of trap.... En we leggen dan wel uit waarom ze straf hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed dat jullie er zo bewust mee bezig zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Had gister een hele lap tekst getypt, maar is denk ik iets mis gegaan. Nu kortere versie.

    Hier toevallig ook net een week ofzo een papier met regels aan de koelkast. Bovenaan staat 'niet schreeuwen' want dat liep de spuigaten uit en hij maakte steeds zijn broertje wakker.

    Ernaast een stickerkaart met vaardigheden die we hem willen aanleren voordat hij naar school gaat. Zelf aankleden, billen afvegen, dat soort dingen. Zijn jullie daar ook mee bezig? Of deed ze dat al. Ik denk dat daarin ook wel verschil is tussen jongens en meisjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar waren we nog niet mee bezig, maar bedankt voor de goede tip! Ik ga er meteen mee aan de slag!

      Verwijderen
  8. Wat goed dat jullie er zo mee bezig zijn. Zeker omdat jullie verschillend zijn in aanpak. Ik weet het natuurlijk niet, maar het kan goed dat daar een deel van de oorzaak ligt waarom Hayley haar gedrag veranderde.

    Veel succes, ik hoop dat er verbetering gaat komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed om bewust met de opvoeding bezig te zijn. Ik zie alleen wel veel 'je mag niet...'zelf merk ik dat onze Peuter beter reageert op positieve benadering. Dus niet 'niet huilen en jammeren als papa thuis komt' als hij niet heeft geslapen smiddags en omvalt van de slaap, maar: 'als papa thuis komt maken we het gezellig'. En dan natuurlijk belonen met positieve aandacht als het goed gaat. Voor stickers is onze jongen niet gevoelig, voor complimentjes en extra knuffeltjes wel.

    Ik weet niet of ze dit gedrag trouwens ook al vertoonde toen je nog zwanger was, of zelfs daarvoor, maar wees je er van bewust dat ze ook tegendraads kan zijn om aandacht te vragen doordat haar broertje is geboren.

    Veel succes in elk geval! Houd je ons op de hoogte van de voor(uit)tgang?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad veel: mag niet. Maargoed dat moet ook hier. Hayley kan best pittig zijn en heeft die duidelijkheid nodig. Ze was toen ik zwanger al zo, maar toen had de energie niet echt voor het corrigeren. Nu gelukkig wel en daarom gaan we er mee aan de slag. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vooruitgang ;) gelukkig hebben de regels al aardig effect!

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!