donderdag 16 mei 2013

Het is een schande die lege schappen in de supermarkt. De babyvoeding is schaars.
Als je ergens een pak babypoeder kunt scoren ben je een rijk mens. Door de extreme export naar China is de babyvoeding schaars geworden in Nederland. Ik ben boos, heel boos!

Ik had al van het probleem gehoord toen ik was bevallen van Hayden en borstvoeding gaf. Ik gaf Hayden ook bijvoeding met Nutrilon en Pablo vertelde dat de schappen zo goed als leeg waren in de supermarkt. Ik was verbaast en las op internet over de oorzaak hiervan: export naar China. Op dat moment maakte ik mij niet zo heel druk, ik gaf tenslotte borst. Maar nu ik volop flesvoeding geef, wordt het probleem steeds duidelijker en merken ook wij hoe groot het tekort is.

Overal in supermarkten hangen briefjes over het aantal pakken babyvoeding dat je mag kopen. En als je geluk hebt staat er nog wat in de schappen. Vorige week hebben we gelukkig 2 pakken kunnen kopen voor de voorraad alvast. Er waren net 4 pakken binnen gekomen bij de AH hier in de buurt. Tot grote woede van het personeel. Ze bestellen Nutrilon, maar het komt gewoon niet binnen. Die ene dag maar 4 pakken, meer niet. En de rest van de week zou het niet meer binnenkomen. Wij mochten er 2 meenemen omdat we vaste klant zijn. Dan zijn er nog 2 pakken over, de rest heeft gewoon pech en moet verder zoeken.

Verschillende AH's waren die dag geplunderd. Een Chinees gezelschap was opgepakt bij binnenkomst van de supermarkt. In hun auto lagen 24 pakken nutrilon, klaar om op te sturen naar China. Terwijl Nederlandse ouders stad en land afzoeken naar voeding, verdwijnt de voeding naar China. De Chinezen in Nederland sturen het naar familie en Nutricia doet doodleuk mee. Voor een dikke winst gaan er iedere dag containers vol voeding naar China. En dat terwijl Nederlandse moeders huilend in de winkels staan, omdat er niks te vinden in voor hun kindje. Ik vind het schandalig.

Godzijdank zijn er nog online winkels waar de Nutrilon te vinden is. Wij hebben momenteel een voorraadje staan en we zullen dan ook blijven kopen als we ergens een (verdwaald) pak Nutrilon tegenkomen. Ik voel me een zware prepper. Zodra de Nutrilon bijna op is of de voorraad niet groot genoeg is, begin ik op mijn tenen te lopen. Ik word er nerveus van. Wat moet ik nou doen zodra het helemaal op is? Zover mag het gewoon niet komen! Ik vind dat de Tweede Kamer stappen moet ondernemen en de export naar China moet verbieden. Kindjes in Nederland gaan gewoon voor. Wij moeten altijd maar bloeden als het elders in de wereld ellende is. Beste regering doe iets!

29 opmerkingen:

  1. Om deze reden voel ik me genoodzaakt om zodra ik bevallen ben over 4 weekjes eigen merk voeding van de albert hejjn te gebruiken. Ik hoop echter dat onze kleine man daar gewoon tegen kan. Schandalig he, maar ik weet anders geen andere oplossing. Ik zou liever nutrilon geven maar wil het risico niet nemen dat ik het nergens kan kopen, machteloos ben je gewoon!
    Je kan trouwens bij bol.com ook nutrilon bestellen! Al is dat wel iets duurder....

    Groetjes Mer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het voelt inderdaad machteloos. Ik heb net 2 pakken besteld bij de Wehkamp. Die tip las ik in 1 van de artikelen op internet. Daar kun je als klant nu 2 pakken per week bestellen. Dan gaan we dat maar doen. Lekker preppen!

      Verwijderen
    2. Owja en bij de Wehkamp is het zelfs goedkoper dan in de winkel!

      Verwijderen
  2. Paar weken geleden dacht ik nog.... dat is raar, die schappen allemaal leeg bij de babyvoeding toen ik 'poets je toet doekjes' wilde pakken... in eerste instantie dacht ik; zal wel in de aanbieding zijn... maar wat de werkelijke reden is, is natuurlijk van de zotte... wat een stress extra wanneer je een kleintje hebt die er van afhankelijk is! 'k zou me geen raad weten wanneer ik alle drogisterijen en supermarkten af zou moeten slenteren om voeding voor m'n kind te halen.... daar heb je een dagtaak aan...De babyvoeding moet net als de sigaretten/medicijnen etc. achter een aparte kassa verkocht worden... want dit kan niet langer duren!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons bij de boni zag ik vandaag dat je er nog 2 mag meenemen, maar t is belachelijk. Alleen ben ik nu wel bang dat wij met z'n alleen ook aan t hamsteren zijn en het hierdoor wel in stand houden. Als elk huishouden met een kleine baby normaal elke week maar 1 pak babyvoeding zou kopen en er nu dus minimaal 2 of meer per week koopt, dan gaat het uiteindelijk ook hard natuurlijk.
    Maar ja ik hou zelf ook elke x 1 voeding achter de hand.
    Ik ben wel erg benieuwd hoe ze dit probleem nu gaan oplossen xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zullen het denk ik ook in stand houden zodra we gaan hamsteren. Mja je moet toch wat he. Iemand gaf mij de tip om juist te gaan boycotten en geen Nutrilon meer te kopen. Maargoed daar begin ik ook weer niet aan. Ik wil gewoon mijn kindje kunnen voeden, dus ga dan maar preppen. Boycotten heeft geen zin denk ik.

      Verwijderen
  4. Het is ontzettend achterlijk allemaal. En het meeste achterlijke aan dit alles vind ik dat de maker van dit product genoeg melk heeft om dit te maken. Er komt zelfs melk uit Duitsland naar Nederland om hier de fabrieken maar te blijven bevoorraden. Boeren kunnen tegenwoordig niet meer op. Ik weet uit betrouwbare bronnen dat in heet Noord-NL geen koe meer te koop is. Alles komt uit oost-Duitsland. De maker van dit product is er zelf verantwoordelijk voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik geloof echt wel dat ze ook voor NL blijven produceren als ze dat zeggen. Alleen voor iedereen die normaalgesproken 1 pak kocht en nu voor de zekerheid 2, zit iemand anders zonder. Ik blijf blij dat wij gewoon online kunnen bestellen, en er zijn altijd alternatieve merken. Stel je voor dat je zelf in China woonde en er alleen melkpoeder te krijgen was die je niet vertrouwt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp ook wel dat zij op zoek zijn naar babyvoeding. Ik vind het alleen heel erg dat onze moeders en kindjes er hier dan weer de dupe van zijn. Ik ben ook blij dat we online kunnen bestellen, mijn voorraad is nu goed aangevuld.

      Verwijderen
  6. Oh, haha, ik had het scherm vanmorgen opengezet en ging nu pas een reactie schrijven, is er in de tussentijd al geschreven wat ik wilde tikken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat ik hier maar een handeltje ga beginnen; de geimporteerde Nutrilon opkopen en terug naar Nederland sturen!
    Het internet staat hier vol met Nutrilon uit Nederland. Er word grof geld aan verdiend.

    Ik vind het heel vervelend voor de moeders en kindjes in Nederland dat Nutrilon bijna niet te verkrijgen is, maar zo te lezen zijn er nog wel andere merken beschikbaar.
    Hier is het gewoon niet te vertrouwen. Hoewel er na het schandaal van een jaar geleden fabrieken zijn bestraft betekent dat niet dat er tegenwoordig geen melamine meer toegevoegd wordt. Het blijft een groot risico.
    En ja, als de kans bestaat dat je vervuilde melk geeft aan je kindje en zhij hier nierproblemen van kan krijgen of zelfs aan kan overlijden, dan begrijp ik goed dat je het uit Nederland haalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja jij woont in China he? Dan krijg jij natuurlijk alles mee vanaf 'de andere kant'. Ik begrijp ook wel dat ze ergens de voeding vandaan moeten halen, die schadelijke voeding is ook vreselijk. Maar dat de voeding zo wordt uitgebuit...ze betalen 3 x zoveel voor een pak had ik begrepen. Je kunt zeker een handel beginnen, want er wordt grof geld aan verdient!

      Verwijderen
  8. Toen ik dit hoorde op het nieuws vond ik het echt bizar! Dat kan toch niet in Nederland, dacht ik!

    Maar ik had pas nog ergens weer gelezen/gehoord dat Nutrilon nu ook massaal exporteert naar China zodat dit hopelijk niet meer gaat gebeuren in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het prima als ze volop voeding exporteren naar China, maar dan moet wel de productie verhoogd worden. Ook in Nederland moet er genoeg voeding in de schappen liggen.

      Verwijderen
  9. Ik sta ook elke keer met verbazing naar die lege schappen te kijken. Natuurlijk snap ik wel dat Chinese ouders de melk daar niet meer vertrouwen na alles wat er gebeurd is, maar ik vind het belachelijk dat wij Nederlanders vervolgens steeds misgrijpen en stad en land moeten afzoeken naar een pak. En elke week weer die stress omdat de vakken leeg zijn en je maar 1 of 2 pakken per keer mag kopen.

    Maar: ik begrijp dat de eigen merken van bijvoorbeeld AH of Etos nog wel te koop zijn? Die zijn toch kwalitatief net zo goed als Nutrilon en Friso?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Evengoed ben ik het met je eens dat de fabrikanten ook kunnen zorgen dat ze voor beide landen genoeg produceren hoor.

      Verwijderen
    2. Ik geef het liefst nutrilon, maar ik had begrepen dat kruidvat eigen merk uit dezelfde fabriek komt en net zo goed is. Friso is ook overal uitverkocht. De huismerken zullen ook wel geplunderd worden zodra andere merken niet meer te vinden zijn.

      Verwijderen
  10. Ik had er wel over gelezen, maar geen idee dat het zo erg was. Wat fijn dat je het nog online kunt halen! En ik ben het met je eens dat dit echt van de zotte is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Owwh vrezelijk ik krijg het spaans benauwd als me blik bijna leeg is pfff ..
    Heb ook zowiezo 1 achter de hand want laast kon ik alleen een halve vinden had ik nog maar twee flesjes en in stad was nergens een blik te bekennen !!
    Dramaa

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zie net dat je over de kruidvat begint, ik zag toevallig vanmorgen ook nog heel veel Nutrilon staan in de schappen bij de Kruidvat...

    Verder vind ik het inderdaad ook belachelijk dat er zooooveel naar china gaat en hier niks te krijgen is. Dan maar extra productie draaien dat de schappen hier in Nederland òòk gevuld blijven. Ik heb dan geen kinderen maar kan goed snappen dat dit heeeel vervelend is. Vooral met een pasgebore kleine.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij wonen in DE en ook hier zijn de schappen steeds leeg... Schandalig vind ik het.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik werk zelf in een supermarkt maar het zijn tegenwoordig niet alleen de chinezen die het nutrilonvak plunderen maar het zijn ook de marrokanen die met 6,7 mensen tegelijk naar verschillende kassa s lopen en daar ieder 2 pakken meenemen en dat gaat zo de hele dag door ,wel 20 keer per dag komen ze de winkel in om de nutrilon te halen gaan de winkel uit en gaan daarna door naar de kruitvat naast onze winkel en halen daar ook weer zoveel pakken,Hebben dus ook de winst geroken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha jeetje dat meen je niet?! Gaat lekker zo. Prima handeltje dus! :S

      Verwijderen
  15. zei je nou dat de Chinezen werden opgepakt? wist niet dat t strafbaar was...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Online winkels zijn altijd lucratief en bij voorkeur als ze tijd en geld besparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. If you sending nutrilon to China and you need more of cans. Please contact me: annapol@email.cz

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!