woensdag 8 mei 2013


Toen ik zwanger was van Hayley had ik precies in mijn hoofd hoe ik de opvoeding zou aanpakken. Ik keek regelmatig programma's met 'supernanny's' en ik wist meteen hoe ik het wel en niet ging doen en welke methoden ik zou gebruiken om bijvoorbeeld te straffen.

Ik wilde graag een lieve/strenge en  consequente mama worden. Lief ben ik zeker, vaak iets te lief en soms mag ik best wat consequenter zijn.

De eerste drie jaar hoefden we niet erg streng te zijn voor Hayley. Straf heeft ze nooit echt veel gehad. Vaak was een waarschuwing al voldoende om het gewenste resultaat te krijgen. Nu ze 3,5 jaar is begint ze erg haar eigen willetje te creeƫren en heb ik het idee dat ze ons soms zit te testen, gewoon om te kijken hoever ze kan gaan.
 
De afgelopen maanden ben ik niet zo streng voor haar geweest. Ik had er gewoon geen energie voor door de zwangerschap. Als ze vervelend of stout deed zag ik het even door de vingers, gewoon om de vrede te bewaren en mezelf de energie te besparen. Of misschien ben ik soms gewoon wat te lief voor haar, misschien pik ik wel teveel.

Pablo zegt dan ook altijd dat hij de bad cop is en ik de good cop. Pablo is een stuk strenger dan ik. Je hoort juist vaak dat de papa minder streng is en de mama juist streng, nou dat is bij ons dus mooi andersom. Als ze stout is, wordt hij dan ook echt heel boos en zit ze binnen no time op de trap. Het werkt wel goed, want die aanpak heeft ze op bepaalde momenten gewoon nodig. Want ja, die mama, die is gewoon iets te lief.
 
Ik had van te voren altijd gedacht dat ik een hele strenge mama zou worden, maar dat ben ik absoluut niet. Hayley mag heel veel van mij en ja haar zin doordrammen kan ook nog weleens werken.
Al heb ik ook absoluut mijn grenzen en het moet wel duidelijk zijn dat mama de baas is in huis.
 
Nu met 2 kindjes zal ik de komende jaren weer hard moeten werken aan mijn 'strengheid'. En al helemaal nu Hayley in deze nieuwe fase zit. Gelukkig is Hayley geen strontvervelend kind en zit ik weinig met mijn handen in het haar. Maar op zich is de balans goed, ik ben wat te lief en Pablo vaak te streng. Zolang we samen een team zijn, komt die opvoeding wel goed.
 
En hoe zie jij jezelf? Ben jij de good cop of de bad cop thuis?


6 opmerkingen:

  1. Bij ons thuis is het andersom. Ik ben best streng en mijn man minder. Onze dochter van 8 weet dat heel goed en probeert ons vaak allebei uit als ze iets wil. Wel vraag ik mezelf vaak af waarom ze iets niet mag van mij.. mijn man zorgt er soms voor dat ik het iets meer loslaaat aangezien hij wat soepeler is over bepaalde dingen. Alleen maar fijn! Over echt belangrijke dingen zijn we het vaak wel eens, en uiteindelijk zijn wij allebei de baas en dat weet ze.
    Op het moment is ze vaak 1 front met papa.. want ja.. mama is zwanger en soms een beetje knorrig dus dan kan je beter bij je vader zijn haha !

    Groetjes
    Mer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat front is herkenbaar ja! Haha! Hier is Hayley dan juist vaak 1 front met mij. Zodra papa boos wordt is het meteen "Mamaaaaa..."

      Verwijderen
  2. Hier precies hetzelfde. Ik ben vaak te lief en johan vind ik vaak te streng. Maar ook femke heeft de leeftijd van effe kijken hoe ver ik kan gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zeker niet de makkelijkste mama en sommige mensen vinden me erg streng maar mijn zoon luisterd dan ook 90% van de tijd maar ik heb ook momenten dat ik te lief ben en de teugels iets te veel laat vieren nou dat merk ik dan gelijk en probeert er weer 1 een loopje met je te nemen... Peet is overigens nog strenger dan mij...
    Maar ik blijf nog steeds de liefste mama van de hele wereld dus ik doe het toch goed

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahahah bij papa mogen ze hier altijd meer... toen ik nog op zondag werkte was de zondag "papadag" toen was springen op de bank heel gewoon.... ik was dan van maandag tot en met zaterdag bezig dat er wweer uit te rammen hahahaha maar ze proberen het af en toe nog steeds... ach idd. een team in bijna alles dus x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yepp... hier ook een mama die niet al te streng is... maar dit komt eerder doordat ons meisje een fijn karakter heeft en in de eerste paar jaar niet vaak dwars is geweest (een enkele keer, en minimale bijsturing gaf het gewenste resultaat)...ik merkte het met 3 1/2 jaar oud dat ik de teugels strakker moest trekken... en moest daar ontzettend aan wennen.. want dat had ik dus nog niet eerder hoeven doen... waar het op neer komt consequent, consequent, en nogmaals consequent zijn... hoe vervelend het soms ook uitkomt in bepaalde situaties ... gelukkig liggen mijn man en ik op 1 lijn wat good/bat cop betreft....het is en blijft een behoorlijke opgave;)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!