woensdag 29 mei 2013

Stilzitten? Wat is dat? Nee, als drukke huismama kom ik niet vaak toe aan stilzitten: gewoon zitten op de bank met een leeg hoofd, dat bestaat voor mij niet.
En als zo'n moment aanbreekt dat het kan, dan doe ik het, wel 10 seconden, om vervolgens weer iets te gaan doen. Want dat stilzitten, nee, dat kan ik niet.

Mijn dag begint al vroeg in de ochtend. Rond 05:00 uur krijgt Hayden een flesje en zodra die op is, duik ik nog even in bed. Ik slaap niet echt meer dan, dat lukt mij niet. Als ik eenmaal beneden ben geweest, wil ik al vanalles gaan doen. Maar slaap/rust is kostbaar en dus moet ik het mijzelf maar gunnen om half 6 in de ochtend. Ik sluit meestal nog even mijn ogen om vervolgens rond half 8/8 uur weer de drukte aan te kunnen. Rond dat tijdstip breekt namelijk het spitsuur aan. Hayden wilt weer een fles en tegerlijk moet Hayley worden aangekleed en een broodje eten. Gelukkig helpt Pablo in de ochtend.

Als de kindjes zijn gevoed, Hayley op de bank wat tv kijkt en Hayden slaapt, ga ik de rommel opruimen. Iedere ochtend doe ik de afwas, stofzuig en dweil ik beneden en maak de w.c. schoon. Daarna kook ik de flesjes uit en ruim ik al het rondslingerend puin op. Pas zodra dat alles is gedaan, kan ik even rustig een kopje thee drinken. Ik heb eventjes rust omdat beneden alles zo goed als schoon is. Maar die rust gun ik mijzelf niet lang. Zodra mijn kopje thee op is, hol ik naar boven voor de bedden en de badkamer/w.c.

Na een aantal uren is alles schoon, opgeruimd en ben ik onder de douche geweest. Hoe graag ik ook wil ontspannen, ik kan het pas als 'alles' is gedaan en daarom ren/loop/vlieg ik het hele huis door: aankleden, een broodje maken, flesje geven, luier verschonen, met Hayley spelen, even afwassen, katten eten geven, thee zetten (om dat vervolgens lopend te gaan drinken), even dat weer opruimen en dit weer doen en ga zo maar door. Ik zit geen moment stil, mijn lichaam of mijn hersenen, kunnen dat gewoon niet. Ik heb nooit rust in mijn hoofd, als ik het 1 heb gedaan, wil ik het ander weer doen. Als ik dan even ga zitten en bijvoorbeeld naar buiten kijk, zie ik een vlek op het raam. Wat gebeurd er dan? Juist, alle atributen worden gepakt om dat vlekje weg te halen.

Of het een dwangneurose is? Geen idee. Smetvrees heb ik niet, want er zijn ook dagen dat ik alles lekker vies laat. Tijdens mijn zwangerschap deed ik bijvoorbeeld weinig en na mijn bevalling. Toen kon ik wel tegen de rommel. Maar nu ik weer volledig ben hersteld, kan ik dat blijkbaar niet.
Ik ben dan ook wel jaloers op mijn moeder, die kan dat wel, dat stilzitten. Al helemaal in de tuin, daarom is zij elke zomer zo bruin. En ik blijf altijd zo bleek, vast omdat de zonnestralen mij niet kunnen bereiken doordat ik niet stilsta.

Misschien komt het wel door al die maanden dat ik mij zo ziek (zwanger) heb gevoeld. Er zit zoveel energie in mijn lichaam. Ik wil vanalles doen thuis, ik wil lekker bezig zijn de hele dag. En ach wat kan het kwaad, het huis is heerlijk fris, elke dag!

11 opmerkingen:

  1. Goh, elke dag dweilen, dat heb ik nog nooit gedaan. :) 1 keer per week vind ik wel genoeg, al wordt er wel elke dag geveegd of gestofzuigd.
    Is het geen idee om een wekkertje zetten op bv 5min, 10min,... en dat je dan echt moet blijven zitten? Want uit uw post komt het voor mij over dat uw hoofd wel nood heeft aan even rust. :) Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wihi het is eerder een soort van natte swiffer voor de kattenpoten. Mijn hoofd heeft zeker rust nodig! Volgende week ga ik even wat drinken in de stad met een stel dames. Weg van de 'rommel'' en weg van huis! Compleet afschakelen lijkt me een goed plan.

      Verwijderen
    2. Van welke game zouden ze elkaar kennen?

      Verwijderen
    3. Hij had het blijkbaar verkeerd. Hij dacht dat jij de vrouw was van een online game kameraad, maar dat is een andere dame :)

      Verwijderen
    4. Geeft niets. Missen is menselijk. :)

      Verwijderen
  2. Ha, herkenbaar. Ik moet mezelf ook weleens dwingen 5 min. te gaan zitten. Niet dat ik nou zoveel in huis doe als jij ;-) Maar ik ben wel altijd met 10 dingen tegelijk bezig. Theedrinken gebeurt hier ook vaak lopend. Toen Onno een baby was, leek hij wel te kunnen ruiken wanneer ik thee had gezet, want dan zette hij het op een brullen.
    En ja, zodra de energie een beetje terugkomt, maak je daar gretig gebruik van, dat ken ik ook. Gelukkig was dat bij de 2e een stuk sneller dan bij de 1e.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is herkenbaar. ALS ik dan wil zitten, dan gaat hij brullen of wilt Hayley weer wat. Dus ik kom er eigenlijk ook niet echt aan toe ofzo...

      Verwijderen
  3. Hahaha klinkt heel herkenbaar, ik ben ook altijd druk met van alles.... Is het niet lichamelijk dan in het hoofd. Ik kan niet rustig zitten als het niet netjes is.

    ik kom niet altijd overal aan toe en dat frustreert me soms, maar gelukkig ben ii al wat makkelijker geworden. Moest ik voorheen elke dag de speelgoedbakken van de kids uitgezocht hebben en netjes alles weer gesorteerd, kan ik het nu gerust 2 dagen wat rommelig laten (in de bakken)

    sinds de komst van de kinderen ben ik ook een ochtend mens geworden, Amy wordt vaak rond kwart over 6 wakker dan moet ze plassen en dan begint onze dag. Amy gaat tv kijken en mama sporten, douchen, opruimen en als dan de andere dame wakker en is de hele dag hectisch.

    maar ik geniet van alle momenten, savonds ben ik bek af, maar kijk met veel plezier uit naar de volgende dag hihi....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. haha, hier ben ik niet zo'n poetsmuts. Kan gerust een paar dagen niets doen. Na ja, helemaal niets, kan bijna niet, want de afwas, was en tafel optiumen, dat doe ik wel. Maar een keer niet stofzuigen, kan ik gerust laten. Als de zon schijnt, ga ik liever naar buiten, dan dat ik heel het huis poets. ;)
    En als het slecht weer is, ga een gerust een uurtje tv kijken.
    Dus je mag wel een beetje poetsvirus deze kant uit blazen, want soms baal ik er wel eens van, dat ik alles uitstel, en dat je dan ineens heel veel tegelijk moet doen, kan het eigenlijk beter verdelen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi. Nou ben ook weer niet de hele dag aan het poetsen, maar kan wel moeilijk stilzitten. Bedenk steeds weer iets dat ik kan/moet doen. De kindjes houden me ook wel erg bezig. Maar in de avonden zit ik wel stil. Dan moet ik even opladen voor de volgende dag ;)

      Verwijderen
  5. Oh herkenbaar! Ik ben iemand die altijd wel bezig is en wil zijn.. Als ik echt MOET stilzitten door dat ik ziek ben of echt niet anders kan vind ik het dan ook verschrikkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!