vrijdag 31 mei 2013

Toen ik zwanger was van Hayden, had ik veel stress. "We zullen wel een huilbaby krijgen dan," zei ik een keer tegen Pablo. Ik had dat ooit een keer gelezen op internet: vrouwen die veel stress hebben tijdens de zwangerschap, hebben een verhoogde kans op het krijgen van een huilbaby. Al gingen we daar niet van uit, ik wist eigenlijk nieteens wat het precies inhield; een huilbaby.

Eenmaal geboren was Hayden een hele rustige baby. Hij sliep heel veel, dronk goed aan de borst en leek een tevreden baby.

Toen rond de 3 weken de regeldagen begonnen, huilde hij veel. Hij wilde constant aan de borst en ik trok dat lichamelijk en geestelijk niet. Ik besloot dan ook over te gaan op flesvoeding.
Hayden leek weer tevreden en voldaan, maar dat duurde niet lang.

Hij begon te huilen, veel te huilen. Ook tijdens de voeding of na het drinken van een grote fles. Van tevreden baby veranderde hij in een zwaar ontevreden baby. Het huilen werd steeds meer.
De eerste week na het stoppen van de borst, had hij veel buikkrampen. Flesvoeding is veel zwaarder verteerbaar en dus moesten de darmpjes flink wat krampen doorstaan. Maar het gehuil werd niet minder. Een speen, een knuffel, de krampjeshouding, niks hielp, hij bleef maar huilen. Is hij dan toch een huilbaby? Hayley was zo'n tevreden baby, dit was ik echt even niet gewend. Wat nu?

Bakeren. Je kind oprollen als een loempia, zodat de handen en voeten niet echt meer kunnen bewegen. Het lijkt de oplossing voor Hayden. De afgelopen week heeft hij heel veel gehuild. Ik denk wel 4 a 5 uur per dag. Vreselijk vonden we het. Hij deed het ook voornamelijk als Pablo thuis kwam van zijn werk. In plaats van qualitytime, zaten we te kibbelen om de huilende baby.

Ik ben daarom maar gaan speuren op internet. Ik probeer het liefst eerst zelf vanalles, dan dat ik meteen naar het consultatiebureau ga. Door het speuren op internet kwam ik tot de conclusie dat Hayden toch een huilbaby is, die huilen namelijk meer dan 3 uur per dag. Ze huilen omdat ze overprikkeld zijn en niet in slaap kunnen komen. Het advies: bakeren of naar de huisarts.

Toen ik hem eenmaal goed inbakerde, werd hij rustig. Na de voedingen viel hij al vrij snel in slaap. En als hij begon te huilen, duurde dat een minuutje. De afgelopen dagen gaat het dus al een stuk beter en huilt hij vele malen minder. Door het bakeren lijkt hij veel relaxter. Ook leg ik hem meer in zijn eigen bedje. Hayden is nogal snel overprikkeld en door zijn lawaaierige zus valt hij moeilijk in slaap. Aangezien Hayley nooit naar de kinderopvang gaat en mijn ouders maar 1 keer per week oppassen, leek mij dat de beste keuze. Boven is het stil en heeft hij meer rust.

Aankomende zondag gaan we naar de Babydump om te kijken voor een echt inbakerdoek. Nu baker ik hem in met hydrofiele luiers en dekentjes, maar dat is mij iets te primitief. Wordt vervolgd in ieder geval.

Zijn er moeders met ervaringen/ tips?
Categories:

12 opmerkingen:

  1. Inbakeren werkt heel goed ja, ook met hydrofiel luiers.
    Sowieso is slapen in bed beter, vanwege de prikkels. Aan de andere kant.. toen mijn dochter net geboren was vond ik het ook belangrijk dat ze leerde doorslapen door lawaai. Ik ging rustig stofzuigen als ze sliep en nu 8 jaar later wordt ze niet snel wakker door geluiden. Maar sommige baby's houden zichzelf wakker door veel te bewegen en ook dan werkt inbakeren goed.
    Hoe lastig het ook is, niet altijd reageren op het huilen.. hij moet leren zelf in slaap te komen denk ik !

    Groetjes Mer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd hem ook graag dichtbij me zodat ik hem constant kan controleren. Geeft me een gerust gevoel, maar hem dus niet. Hayley kon tegen alle herrie en sliep altijd in de box. Hij wordt van elk geluidje wakker of het nou de mauwende kat is of de stofzuiger. Nu hij op bed ligt overdag is hij al relaxter. Ik leg hem ook op bed als hij dan moe is maar toch niet echt kan slapen. Ik reageer dan ook niet op elke kreet en soms valt hij dan toch eventjes in slaap. Het is even puzzelen he met zo'n kleintje!

      Verwijderen
    2. Je moet daar inderdaad je eigen weg weer in vinden. Kan me voorstellen dat het soms best lastig is, aangezien je met Hayley anders gewendwas. Wel leuk om te merken dat je kids dan zo verschillend kunnen zijn lijkt me!

      Verwijderen
  2. christa mv kyan en yma31 mei 2013 om 13:24

    Hier ook gebakerd ook met officiële doeken..ook puckababy maar meest handig was toch echt de woombie..ook makkelijk mocht manlief hem eens alleen weg moeten leggen..niet zo warm als de 2 doeken in de zomer..armpjes kunnen wel in de slaaphouding maar niet zwaaien of maaien.
    Www.woombie.com
    Ook op mp vaak wel aangeboden, kleinste maat volstaat voorlopig..ik was er vanaf met n maand of 5.

    Gr christa..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de tip! Ik ga eens kijken.

      Verwijderen
  3. Wij gebruikte de Swaddle Me inbakerdoek, de beste uitvinding ever !
    In verschillende soorten en stoffen verkrijgbaar.
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je bent ten einde raad wanneer het gehuil zo lang aanhoudt:(.. fijn dat je een methode hebt ontdekt en al hebt ontdekt dat het aan overprikkeling ligt! ik heb geen tip, maar ons meisje lag graag op haar zei met een zeiliggertje en wilde zo strak mogelijk ingepakt worden met de laken/dekentjes en dat vond ze heerlijk.. en ook niet vergeten dat het mannetje officieel wat langer in je buik had moeten zitten.. hij is al wat eerder geconfronteerd met de buitenwereld als voldragen kindjes met de daarbijhorende geluiden, vrijer kunnen bewegen, zelf moeten eten etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad wat wij ook denken. Omdat hij prematuur is, kan hij een stuk gevoeliger zijn. Ik merk ook dat hij het allerliefste bij mij is :)

      Verwijderen
  5. Ik heb het bij Onno gedaan met de echte doeken van http://www.debakermat.nl/ Maar dat lijkt me in deze tijd van het jaar erg warm, vooral als hij dan eerst toch nog een tijdje huilt. Bij Onno hielp het wel een beetje, maar niet veel. Een tijd laten huilen, ook als hij al snel weer wakker was na een slaapje, was echt het enige dat ervoor zorgde dat hij wat langer ging slapen.
    Bij Dave weinig problemen, dus hier net andersom. Die heeft ook zelfs wel in de box geslapen in de eerste weken, maar dat ging al gauw niet meer met een lawaaierige broer.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. http://www.puckababy.com/nl/

    Het is vreselijk als je kindje zoveel huilt dat je er zelf radeloos van word. Ik ben er zelf achter gekomen dat je als buitenstaander dit pas écht kan begrijpen als je het zelf hebt meegemaakt. Ik kan eerlijk zeggen dat ik weet hoe je je voelt. Ik kan je aanraden om eens te kijken op puckababy. Maar ja ik zie dat je al meerdere tips hebt ;) Teveel tips is soms ook verwarrend. Bij Levi werd het minder toen ik hem op zijn buik legde. hij was gewoon een buikslaper.

    Heel veel succes en ik hoop dat het nu zo blijft..

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Puckababy werkte bij ons niet voldoende, de armen gingen gewoon nog omhoog. Onno bleek ook een buikslaper, trouwens.

      Verwijderen
  7. Ik heb verder niet echt tips maar bij sommige kinderen is dit inderdaad de oplossing. Zag het op mijn oude werk heel erg vaak... Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!