woensdag 24 april 2013

Toen Hayley net was geboren, ontvingen we de eerste week volop bezoek. Vrienden en familie konden niet wachten onze kersverse dochter te bewonderen. En wij wilden haar volop showen.

Deze keer voelde het anders. Hayden is 4 weken te vroeg geboren. Al wisten we wel dat hij wat eerder zou komen, zijn geboorte kwam toch als een verrassing (bevallingsverhaal volgt een andere keer). Ik had dan ook tijd nodig bij te komen van deze verrassing.

Ook was de eerste week een drukke week, ondanks dat we niemand hadden uitgenodigd. De eerste 2 dagen lag ik in het ziekenhuis en de 2 dagen erop moesten we naar het ziekenhuis om bilie te prikken en de echo van zijn nieren te laten maken. De dagen erna kwamen de huisarts, de verloskundige en het consultatiebureau.
Na elk bezoek/controle was ik hartstikke moe. Om dan ook nog visite te ontvangen, zag ik echt niet zitten.

Daarnaast moesten we allemaal wennen aan de nieuwe gezinssituatie. Vooral Hayley. Het draaide allemaal teveel om de baby. Iedereen die langskwam, kwam voor de baby en niet voor haar. Als ik een kaartje of kado'tje kreeg, was het niet voor haar. En zo kwam er een teleurgestelde en ontevreden Hayley naar boven. Best zielig.
Nu de kraamhulp dan ook weg is, is Hayley weer helemaal de oude. Ze vindt de baby lief en hij krijgt zelfs spontaan knuffels en kusjes. We dwingen of forceren niks. Vindt ze de baby even niet lief, dan is dat ook goed.

Geestelijk en lichamelijk moest ik zelf ook herstellen van de bevalling. Na de bevalling heb ik behoorlijk last gehad van nawee├źn. Ik leefde op 6 paracetamol per dag. Gelukkig doen ze nu geen pijn meer, maar omdat mijn baarmoeder nogsteeds aan het zakken is, zijn ze nog niet helemaal weg.

Ook omdat ze zwangerschap een emotionele achtbaan is geweest en ik zo ontzettend blij ben dat Hayden eindelijk bij ons is, wilde ik niemand zien. Ik wilde rust en hem even met niemand anders delen behalve met mijn gezin. Ik had absoluut geen zin in visite en daarnaast wordt rust aanbevolen met een premature baby. Die liggen het liefst de hele dag bij mama.

Gistermiddag belde een vriendinnetje om te vragen hoe het gaat. Toen ik haar sprak, kreeg ik toch wel de behoefte mijn kleine man te showen aan haar. Aanstaande vrijdag komt ze dan ook langs.  De bezoekdeuren gaan dus langzaam open. Daarvoor neem ik alle tijd, dat heb ik gewoon nodig.
Categories: ,

12 opmerkingen:

  1. Klinkt allemaal heel logisch hoor! Jullie moeten eerst zelf bijkomen voordat de deur wordt plat gelopen.
    Ik weet ook nog niet hoe ik dat over een paar weken ga doen.. mijn man is zo trots dat we een zoon krijgen dat hij gelijk iedereen wil laten langskomen. Vooral zijn ouders die er vast elke dag bij willen zijn. Best lastig om dan aan te geven dat ik daar zelf absoluut geen behoefte aan ga hebben waarschijnlijk. Het is wat dat betreft moeilijk om je grenzen aan te geven zonder iemand voor het hoofd te stoten vind ik.
    Ben blij voor jullie dat het goed gaat! Dat hebben jullie verdiend hoor!

    Groetjes
    Mer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pfoe dilemma zeg. Maargoed jij bent de kraamvrouw. Ook jouw herstel is heel belangrijk, dus jij bent de baas ;) Geef gewoon eerlijk aan dat je er niet altijd zin in hebt. Ze moeten er maar begrip voor hebben, zo'n kraamtijd is zo kostbaar! Je man zal dat ook wel begrijpen, die visite kan best een weekje wachten. Groetjes!

      Verwijderen
  2. Verstandig, toen mijn dochter werd geboren hebben we er heel bewust voor gekozen om de kaartjes pas na een week op de post te doen en alleen directe familie mocht de 1e week langskomen, vrienden en kennissen en collega's hebben moeten wachten.

    Ik heb nooit spijt gehad die keuze en ik zou er nu weer voor kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zo,n besluit om lekker de rust te nemen na de bevalling, geloof graag dat het nodig is. Maar nu ook wel leuk om je mannetje te showen aan anderen. Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je er de tijd voor neemt! Alles op je eigen tempo doen en lekker genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon en broertje! Kwam hier via mamajoyce een tihdje geleden.. Veranderd zo veel bij een geboorte dus begrijpelijk dat jullie eerst wat rust willen... geniet er nog even van.. xx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed hoor! Rust is heel belangrijk voor jullie allemaal!
    Take it easy:)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed van je om zo je grenzen aan te geven. Mooi dat nu een beetje bezoek wil laten langs komen. Ik hoor ook regelmatig mensen een kraamfeest houden, een paar weken na de geboorte een groot feest, voor de geboorte zodat iedereen de baby kan zien en je maar een dag mensen over de vloer heb.
    Iemand gaf mij ooit de tip, dat als ik bij een geboorte of verjaardag van een jong kind op visite ga, ook iets mee te nemen voor de broertjes en zusje. Als is het maar iets kleins, ze krijgen dan ook iets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan zo'n kraamfeest hebben we ook gedacht, maar al die drukte in 1 keer whaha. Ik weet het nog niet. Het is inderdaad fijn als mensen ook iets meenemen voor Hayley.

      Verwijderen
  8. Heel erg goed van je! Heel belangrijk voor prematuurtjes aangezien ze vaker overprikkeld zijn dan voldragen geboren kindjes! Ons meisje (6 wk. te vroeg) was erg ziek na haar geboorte en hebben wij het eerste bezoek pas na 5 weken gehad (en dit ook bewust)..en 1 bezoek per dag... ze was 4 weken oud toen pas de geboortekaartjes op de post gingen...

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!