maandag 25 maart 2013

 Wij houden heel veel van dieren, van alle soorten en maten. Vooral mijn man is gek op dieren, naar de dierentuin gaan of kinderboerderij vindt hij altijd wel leuk. Ieder dier voelt ook zijn liefde en reageert heel positief op hem. Bijzonder is dat. Dat zou je niet zoeken achter die stoere vent.

Geen wonder dus dat hier inmiddels 2 katten (Eros en Zeus, 4 jaar) en een chihuahua (Valentino, 2 jaar) rondlopen. Ik ben zelf niet echt een hondenmens, meer een kattenmens, maargoed Hayley en Pablo zijn allebei dol op Valentino en dat maakt mij ook gelukkig. Tevens is hij bij verdriet een grote troost, dat is wel weer heel erg fijn aan honden. Ze zijn erg betrokken bij heftige emoties. Dan is het knuffelen of aaien van een dier altijd fijn.

Nu er een baby aankomt merk ik dan ook hoe gevoelig dieren zijn voor deze grote verandering. De hond is agressiever geworden. Hij gromt zodra er een monteur of andere vreemde man binnenkomt, geen onbekend persoon mag bij mij in de buurt komen van hem.
Ook is hij altijd boos op kater Eros. Dat vind ik niet leuk. Eros is mijn kattenkind (hij houdt echt alleen van mij) en dan is het niet leuk om te zien hoe gemeen de hond doet.
Door alles heb ik ook een aantal keer overwogen de hond een ander huis aan te bieden. Maar vaak vonden we het probleem, losten het op en dan was alles weer goed.

Zo vinden we nu opeens sinds een maand plas op vreemde plekken. Op een ochtend werd ik wakker en zat er pis op mijn kleding. Ik gaf meteen de hond de schuld, net als bij de ondergeplaste oude handdoeken op het kleine babykamertje en op de mat in de gang. Die katten doen dat nooit, dus dan zal het de hond wel zijn, toch? Niet dus..

Gisteren nadat we thuiskwamen met nieuw gekochte babyspullen trof ik de commode volgepist aan. De ingepakte ziekenhuistas voor de baby met kleertjes, de commode en het aankleedkussen zaten onder de plas. Mijn hond is 20 cm hoog en kan niet zo goed springen, dit heeft een kat gedaan. En ik wist meteen dat het Eros was geweest, Kater Zeus (zie foto) is juist dol op alles van Hayley en de baby.

Na boosheid, verdriet en het draaien van een babywas, ben ik gaan zoeken op internet. Zou dit allemaal te maken hebben met de komst van de baby? Volgens de gevonden bronnen wel.
Zeus is een buitenkat en Eros een binnenkat. En laten binnenkatten nou net gevoeliger zijn voor veranderingen in het huishouden en kamers. Eros is niet gelukkig met de nieuwe geuren en indeling van het huis, hij is er gestresst van. Door over de spulletjes heen te plassen stelt hij zichzelf gerust. Het verklaart in ieder geval waarom hij alleen over de dingen heen plast die te maken hebben met de baby (mijn kleding en spullen van de baby).

De komende weken zal ik dus niet alleen zelf moeten gaan wennen aan het idee van de komst van de baby, maar moet ik kater Eros meenemen in het proces. Ik moet hem belonen in de babykamer en alles wat we kopen moet 'gekeurd' worden door hem. Ik zal dit wel moeten doen. Een gestresste ongelukkige kat is niet leuk en een huisdier zomaar de deur uit trappen lijkt me vreselijk om te doen.

Ik zeg: wordt vervolgd...

Zijn er misschien mama's met ervaringen/tips?

17 opmerkingen:

  1. Ach jeetje.. verschillende situaties doen veel met dieren.

    Wij hebben 8 weken na de geboorte van J wel een hond weg moeten doen omdat hij voor de geboorte al niet met kinderen kon maar ik als hondentrainer datcht het wel om te kunnen buigen.. Niet dus.

    Je zou misschien iets van bach drupjes kunnen gebruiken misschien ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah vervelend, maar wel de beste keuze dan.
      Wat zijn bach drupjes precies?

      Verwijderen
  2. Hoi Elise

    Wat vervelend zeg! Wij hadden dit met onze 2 katten nadat wij een kamer hadden verbouwd. Alles geprobeerd, zelfs de poes laten steriliseren. Maar niks hielp. Het was standaard elke dag een keer of 2 plas ergens opruimen. Erg vervelend maar wij hadden zoiets van je kiest voor huisdieren dus kan je ze niet zomaar wegdoen. Echter toen we op een punt kwamen dat ik meer aan het schoonmaken was dan dat we zelf rommel maakten en anderen duidelijk de kattenpies geur bleven ruiken hebben we ze weggedaan. Met pijn in ons hart, maar daarna veel opluchting. Nu hebben wij 2 honden en nog 1 oude kat, en zij reageren nu nog totaal niet op alle veranderingen. Wij kunnen denk ik zonder problemen onze zoon verwelkomen in juni!
    Ps. Al is een jonge hond van 1 jaar ook mn handen vol op dit moment !

    Groetjes
    Mer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig is het hier (nog) niet zoveel. Het is nu de derde keer ongeveer. Het lijkt mij inderdaad moeilijk een beestje weg te doen, al roep ik vaak dat het te ver is gegaan en dat er iemand weg moet. Nu krijgt de kat nog een kans. Mocht hij door blijven gaan dan zie ik geen andere uitweg. Ik houd ook veel van mijn man, maar als hij constant overal zou plassen zou ik hem ook de deur uit schoppen ;).

      Verwijderen
    2. Haha ja precies. Ik moet er wel bij zeggen, de 2 katten kregen een nieuw huisje waar ze vanaf het begin niet meer in huis geplast hebben. Ik denk dat ze onbewust toch te weinig aandacht kregen bij ons thuis. Het moeilijkste was nog om het uit te leggen aan onze dochter van 7! Ik hoop voor jullie dat het snel stopt.

      Groetjes Mer

      Verwijderen
    3. Dat is wel fijn, dat weet je ook dat je katten goed terecht zijn gekomen. En om 1 weg te doen en dan te vertellen aan Hayley lijkt me ook echt niet leuk, ook al komen ze daar vast wel overheen. Vanaf vandaag begint de 'kattentherapie', dus we zullen zien!

      Verwijderen
  3. Aaah ja ik denk het zelf ook, heb geen ervaring maar ze zullen vast wel aanvoelen dat de baby straks gaat komen.

    Hopelijk is dat de enige keer geweest want je zou er gek van worden inderdaad! Fay heeft heel lang binnen geplast (hond/Golden Retriever met zwakke blaas bleek even later) ze wordt heel vaak uitgelaten daar ligt het niet aan.

    Hier ook geen honden fan, eigenlijk mijn vriend is ermee opgegroeid. Ik ben een konijnen fan! Hele leven opgeroeid met konijnen hihi als ik ze zie moet ik snel wel anders koop ik er dadelijk weer één haha!

    Heel veel succes met de katten Elise.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahh ik heb ook een konijntje gehad! Die is 12 jaar oud geworden, daar ben ik nogsteeds super trots op. Een konijntje past ook wel leuk bij een brocante huis :)

      Verwijderen
    2. Hihi aaah ook mooie leeftijd bereikt dan! Hier één van 15 jaar toen was ik zelf 5 toen overleed Gerrit heette ie hihi echt een naam van vroeger.

      Verwijderen
  4. Hoi Elise, wij hebben drie katten en bij ons is het ongeveer hetzelfde verhaal. Mijn kattenkind (Jay) ligt altijd op mijn buik en in mijn nek, maar dat gaat nu niet meer naar zijn zin. Dit heeft als gevolgd dat hij zichzelf helemaal kaallikt en overal zijn 'geur' wil afgeven. Dat maakt onze andere mannnelijke kat (Joey) ook boos en zodra er iets nieuws in huis komt, gaat hij daar even zijn geur aan geven. Wij hebben in ieder geval de babykamer hermetisch afgesloten. Ze mogen daar alleen binnenkomen zodra wij er ook zijn. De box en de kinderwagen staan nu al een tijdje in huis zodat ze er aan kunnen wennen. Met overal balonnen in en op zodat ze nu al leren dat die spullen niet van hen zijn. Daarnaast hebben we een spulletje dat we op plekken kunnen spuiten waar ze hun urine willen achterlaten. Dat stinkt zo erg, dat ze daar geen behoefte meer aan hebben. Daarnaast krijgen ze nog wat extra aandacht, en wat extra lekkere dingen te eten. Dat werpt zijn vruchten af. De jongste kat lijkt inmiddels wat minder gestresst. Hij heeft een nieuwe lighouding (naast mij) gevonden. Ben nu een soort docter Claw... En zn haar groeit weer wat aan. Ik was als baby allergisch voor ALLE dieren. Dus er is een kansje dat onze dochter dat ook is. Dan moet ik alsnog al mijn katten wegdoen, dat wordt heel pittig. Maar zal dan een goed tehuis voor hen vinden :).....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tjee wat kut zeg. Ik heb zojuist schoenen van mij gevonden in de gang waar in is geplaatst. Hup schoenen weer in de vuilnisbak. Alle slaapkamers gaan nu ook potdicht en ik kan geen kleding meer op de grond laten slingeren...
      Ik heb zojuist even contact gehad met de poezenpoot in Amsterdam als optie. Daar vind iedere kat een nieuw baasje..dat staat nu in de lijst als optie..

      Verwijderen
  5. Oh wat balen zeg... Ik hoop dat het opgelost kan worden..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oei dat is minder, hoe gaat het er nu mee ondertussen ?

    nog geplas ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb alles opgeruimd en schoongemaakt. De deuren van de slaapkamers blijven dicht en dan hoop ik dat ik morgenochtend geen plas vind! We zullen zien...

      Verwijderen
  7. He, wat balen zeg. Ik hoop dat het gaat werken. Spul dat werkt op de geur weg te halen is ecodor. Sprayen even in laten werken en de geur is weg. Werkt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat voelen dieren dat goed aan joh! Heel veel succes ermee, hopelijk komen jullie eruit!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!