maandag 11 maart 2013

Momenteel ben ik bijna 32 zwanger. Tenminste volgens de termijnecho dan. Mijn lichaam en gevoel hebben altijd iets anders gezegd, ik weet gewoon zeker dat ik een week verder ben dan het ziekenhuis beweerd.

Toen ik (volgens mijn berekening) 5 weken zwanger was, kreeg ik een vroege echo. Er was een vruchtzakje te zien en verder niks, de gyn zette mij 4 dagen terug. Logisch 4 dagen, dat kan.

Met de termijnecho was het kindje al vele malen groter. Het was geen vruchtzakje meer, maar een klein wezentje dat druk heen en weer spartelde. De echoscopiste deed de meting. Ik dacht zo'n 10 weken zwanger te zijn, maar werd nog eens een week achteruit gezet.
Volgens haar was ik nog maar 9 weken zwanger. Dat wil je niet graag horen, want hoe verder je bent, hoe fijner dat voelt. Met de andere berekening erbij ben ik 1,5 week teruggezet in totaal. Dat heb ik altijd wel vreemd gevonden.

Tijdens de 20-weken echo konden ze zien dat het kindje goed groeit. Onze zoon liep toen al een week voor qua groei. Een week voor? Dat geloof je toch niet. Ze hebben me 1,5 week teruggezet en nu loopt mijn kindje voor qua groei? Dat betekend dan toch dat ik een weekje verder ben?

Vanmorgen vroeg om 08:00 uur hadden we weer een echo. De nierbekken van onze zoon zijn (minimaal) verwijd. Dat was al te zien tijdens de 20-weken echo. Nu is het rechterniertje ietsjes teveel verwijd en dus moeten we aankomende vrijdag weer op controle. Een verwijd nierbekken komt vaker voor bij jongens. De urine stroomt niet optimaal door en daardoor blijft er wat hangen in het nierbekken. Waarschijnlijk moet de kleine de eerste jaren antibiotica innnemen, zodat er geen ontstekingen ontstaan. En in de meeste gevallen verdwijnt de verwijding dan vanzelf.

Aangezien ik toch een echo had, deed de echoscopiste meteen een groeimeting. Wederom groeit de kleine man erg goed. Vandaag ben ik 31 weken en 4 dagen en volgens de berekening qua groei zit ik rond de 33 weken. Are you kidding me? Weer loopt hij een week voor qua groei. "Dus dan ben ik voor niks een week teruggezet?" vroeg ik aan de dame. "Nee, hij groeit gewoon goed." Was het antwoord.

Zo'n termijnecho is leuk en spannend, maar of het nou helemaal goed meetbaar is hoe lang je zwanger bent? Ik denk het niet. Eigenlijk kun je nooit precies zeggen hoe lang je zwanger bent, want de metingen zijn afgeleid van een gemiddelde norm en niet invidueel bepaald. Dat hoort natuurlijk ook zo in een ziekenhuis, want je moet ergens een grens hebben. Maargoed. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ik een week verder ben dan hun berekening. Ik ga het niet aanpassen hoor! Ik houd het gewoon in mijn achterhoofd. Ik ga er dan ook vanuit dat de kleine over een week of 4 wordt geboren. Dan ben ik namelijk (volgens mijn berekening) 37 weken.
Categories:

16 opmerkingen:

  1. Ik lees al een tijdje (stiekem) mee en ik vind je blog erg leuk geschreven! Zelf heb ik geen praktijkervaring, maar ik hoor wel van verschillende kanten dat de moeder het meestal toch het beste aanvoelt. Dus 4 weken, dat komt al heel dichtbij! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf die berekeningen altijd bijzonder vinden. Maar inderdaad, je moet ergens een gemiddelde trekken. Ben heel benieuwd of jouw eigen gevoel uitkomt, denk het wel, want meestal voel je het zelf wel goed aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Woow wat een mooie buik zeg! En apart zo die berekeningen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als t goed is weet je toch wanneer je voor het laatst ongesteld was? met wat komt dat overeen?
    Hier lagen de kleintjes ook beiden voor op groei bij echos in de latere termijnen..en t zegt niet veel, de eerste kwam met 35 weken en was 2900 gram, de 2e met 38.6 en was ook 2900 gram! ze kunnen dus idd gewoon harder groeien..

    ik zeg..t komt als t komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben benieuwd, als ik jou zo hoor ga ik helemaal met je mee, eigenwijze artsen ;)! Ik ben benieuwd. Succes meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij mij was het helemaal erg. Ik kwam voor de eerste echo bij een echoscopiste en zij zei doodleuk "of je bent korter zwanger dan je denkt of er iets niet goed met het kind".... Noujaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, je begrijpt wij waren niet blij met deze mevrouw. Wij hadden vrij nauwkeurig kunnen terugrekenen en uitrekenen hoe lang ik zwanger was maar ik werd door de huisarts al een week teruggezet van onze berekening.

    Door die fijne echoscopiste kwam er een hoop spanning bij dus gelijk maar naar de gynaecoloog en die constateerde dat alles gewoon helemaal prima was met het kind en kwam met het juiste aantal weken, wat ook weer, op een paar dagen na, uitkwam met onze berekeningen. Uiteindelijk is Rob een week later dan de uitgerekende datum geboren.

    Je voelt en weet zelf toch vaak het beste hoe lang je zwanger bent en hoe lang je nog moet, toch?!

    Sterkte met de laatste loodjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tjee wat kunnen die vrouwen bot zijn he. Hier ook in het ziekenhuis. De echoscopistes zijn goed in hun werk, maar ze zijn wel erg emotieloos en tactloos. Gelukkig is het allemaal goed gekomen, maar zo'n vrouw kan je wel een naar gevoel en een nare ervaring meegeven.

      Verwijderen
  7. Mijn uitgerekende datum heeft gevarieerd van 22 september tot 11 september! Na tig echo's werd de datum vastgesteld op de 16e. Uiteindelijk werd Sam 26 augustus geboren. Ik liep tot een week of 30 ook altijd voor op groei. Daarna groeide hij bijna niet meer door mijn bloeddruk maar ik herken je verhaal wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke blog! Ik volg hem al een tijdje en ik vind het erg leuk geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die berekeningen zijn zo te lezen best wel apart. Maar ik hoop gewoon dat alles goed mag gaan en dat als hij komt, hij goed gezond is. En dat het met zijn nierbekken niet te veel aan de hand is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat hoop ik ook heel erg!! Uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste.

      Verwijderen
  10. Spannend hoor, de laatste loodjes!
    Je hebt een mooie buik en ik zou op mijn eigen gevoel afgaan als ik jou was!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ow wauw, wat een mooie buik! En wat zie je er goed uit joh! (ondanks je zwanger-stress)
    Wel vervelend dat er iets met zijn nierbekken is...maar fijn dat er ook een oplossing is.
    Ik twijfelde ook vaak aan mijn precieze uitgerekende datum. Volgens mijn berekeningen was ik een week langer zwanger. Maar volgens de echoscopiste/VK van het ziekenhuis kun je tot 9 of 12 weken de precieze duur van de zwangerschap berekenen en daarna groeit het ene beepje sneller dan het andere. Dus dan kun je aan de grootte van de beep niet precies meer afleiden hoelang je zwanger bent ( natuurlijk wel ongeveer).
    Hoe dan ook, jouw lieve zoon groeit goed. En dat is het belangrijkste! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vertelde onze gyn ook inderdaad tijdens de echo. Toen was mijn mondje wel even gesnoerd idd. Zij heeft er verstand van en ze had ook wel een punt inderdaad. Ze doen daarom die termijnecho tussen die weken, want uit onderzoek is gebleken dat het zo het meest precies berekend kan worden. Weer wat geleerd :)

      Verwijderen
  12. Wat een prachtige foto! En een herkenbaar verhaal. Precies hetzelfde bij mijn zoontje: ook twijfels over de uitgerekende datum. Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, meneer kwam 2 weken te laat (en volgens mijn berekening precies op tijd ;-))Succes met de laatste loodjes. Hopelijk valt het van de nierbekken allemaal mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi,
    Ik ben ook heel pril in verwachting. Volgens mijn berekening zou ik vandaag 5 week en 0 dagen zijn. Ik moet dinsdag voor contole om te kijken of er een vruchtje is enzo. Als dat goed is dan nog later voor een termijn echo.
    Ben benieuwd.

    Jij succes met de laatste loodjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!