donderdag 7 maart 2013

Fotografie: Babybladen.nl gemaakt met 25 weken zwangerschap
Vandaag 31 weken zwanger. Wat heerlijk om richting die 40 weken te gaan nu. De laatste loodjes zijn in zicht.
 
De laatste loodjes wegen zwaar, tenminste, dat zegt men.
Tot zover wegen mijn laatste loodjes lichamelijk niet zo zwaar. Het eerste trimester was een stuk zwaarder!
Ik word wel dikker, heb wat pijntjes en heb last van mijn gedraaide bekken/heupen, maar verder gaat het prima.
 
Ik ben aardig gewend aan mijn zwangere lijf. Ik besef heel goed dat ik niet meer kan rennen, Hayley op kan tillen en neem veel pauze tussen het huishouden door.
Toch krijg ik stiekem wel weer behoefte aan mijn eigen lichaam. Dan kan ik weer rennen, mijn jas dichtdoen, leuke kleren aan en meer stoeien met Hayley.
 
Gelukkig begrijpt Hayley goed dat mama nu niet alles kan. Als de baby is geboren kan mama dat wel weer en aan die gedachte houden wij ons vast.
 
Psychisch vind ik de zwangerschap wel erg zwaar. Vooral nu de bevalling in zicht komt. De meest vreselijke scenario's schieten af en toe door mijn hoofd, waardoor ik van streek kan raken. Het is voor Pablo dan ook erg moeilijk deze angsten van mij af te nemen. Het zijn angsten en gedachten waarmee ík mee om moet gaan en moet leren deze van mij af te zetten. Dat is wel ontzettend moeilijk, aangezien ik normaal ook snel bang en voorzichtig ben. Ik besef gewoon heel goed wat een kindje waard is en wat er te verliezen valt. Met die gedachten en angsten is het dan ook moeilijk echt te genieten van de zwangerschap.
Ik geniet momenteel van de meest bijzondere momenten en dat zijn voor mij: Hayley die mijn buik kriebelt, knuffelt en voor de baby zingt en de momenten dat ik hem druk voel bewegen of als hij de hik heeft. Verder sla ik mezelf door de laatste weken heen. De woorden "geniet nog even van je zwangerschap" hoef je absoluut niet tegen mij te zeggen, ik kijk alleen maar uit naar het moment dat hij hier zal zijn. Want genieten is echt heel moeilijk.
 
Verder vraag ik mij zo erg af hoe het zal zijn met nog een gezinslid erbij. Dat herken ik ook heel erg van toen ik zwanger was van Hayley. Pablo en ik waren zo hecht, dat ik soms bang was dat we door baby misschien wel uit elkaar konden gaan. Gelukkig werden we nog hechter, dus mijn angsten waren voor niks.
Nu zijn we ook een heel hecht gezin en mijn band met Hayley is erg speciaal. Ik weet ook zeker dat ze een ontzettende lieve grote zus zou zijn. Maar hoe zou het toch allemaal zijn als de baby er is? Zullen we dan nogsteeds zo hecht zijn? Zal ik met de baby ook zo'n extreem goede band krijgen?
 
Als ik over een paar maanden terugkijk zal ik vast lachen om deze vragen en zeggen: Natuurlijk! Maar nu kan ik het allemaal nog niet zo goed voor me zien. Nog een paar weken geduld en dan weten we het. Het komt goed, dat moet gewoon!
Categories:

16 opmerkingen:

  1. Logisch dat je daar met je gedachten zit... Maar zoals je al zegt, waarschijnlijk komt alles wel goed :)

    Blijf genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nu 26 weken zwanger en kan me voorstellen dat je gedachten die kant op gaan. Ik kan niet wachten tot onze zoon geboren is maar kan niet zo genieten van mijn zwangerschap. Ik vind het zwanger zijn helemaal niks!
    Ik vind het erg leuk om jouw blog te lezen, erg herkenbaar!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He wat leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Dat zwanger zijn is ook niet niks nee. Jij ook nog veel succes!

      Verwijderen
  3. Ik ben ook zo benieuwd als ik op het einde loop straks. Hier ook door HG zwaar gehad. Hoop dat ik jou gaat volgen en het op het einde ook goed gaat. Alleen gaan de zomer in hoop niet op opvliegers haha.

    Wat fijn dat Hayley het goed snapt.

    Spannende tijd straks en probeer voor nu te genieten. Dikke knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms probeer ik mijzelf wel eens in te denken hoe het is om zwanger te zijn, al denk ik dat ik dit niet begrijpen kan tot dat ik het ooit zal zijn (hopelijk) Ik ben benieuwd naar de laatste loodjes. Geniet er van meid! Ik lees en volg het met veel plezier, het lijkt me zo heerlijk. En straks kijk je er op terug met een glimlach!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg herkenbaar!
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap bijna geen lichamelijke kwaaltjes gehad, maar mentaal gezien was het slopend, de volledige negen maanden.
    De laatste twee maanden, nadat ik had beslist te stoppen met school (richting journalistiek was veels te zwaar in combinatie met huishouden-zwanger zijn/gezin), ging het beter en kon ik genieten, maar ook ik had veel angsten. Grote angsten waren dat ik niet genoeg van ons zoontje zou houden of hem zou laten vallen. Onzin, natuurlijk :-)
    Het valt allemaal uiteindelijk in zijn plooi, maar het is heel normaal dat je je zo voelt. Met jou nog duizenden andere moeders met die gevoelens, hoor.
    Veel sterkte en hopelijk kan je tóch een beetje genieten!

    Dikke kus en knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Elise,

    ben vandaag ook 31 weken zwanger!! Wat leuk om je blog te lezen,en zo aantal dingen zo herkenbaar. Zoals dat het zwaar is,en ik ook heel erg graag weer in mn gewone kleren wil en lekker stoeien met mijn zoontje van 19 maanden. Ik ben nu al gestopt met werken,had al bandenpijn en wordt nu alleen maar erger en ook nog eens pijn in mn onderrug :-( dus loopt allemaal niet zo lekker en fijn....absoluut de laatste loodjes. En mensen moeten ook niet tegen mij zeggen: '
    ''geniet ervan og je krijgt er zo iets moois voor terug'' want daar kan ik in dit staduim niet meer zo goed tegen!! Trouwens,super leuk dat je een jongetje krijgt.....ik krijg een meisje!! :-)

    sterkte met de (welbekende) laatste loodjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He wat leuk, dus dan ben je ook 9 mei uitgerekend :) Gefeliciteerd met je zwangerschap en met de komst van een meid! Jij ook nog veel succes de laatste weken. Liefs Elise

      Verwijderen
  7. Ik denk dat het heel erg logisch is dat je bepaalde angsten hebt. Zo lang ze maar niet laat over heersen. Veel succes met de laatste loodjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hele foute spelfout! Oeps

    Ik herken het ik werd gestoord als mensen zeiden kijk toch wat je er voor terug krijgt. Helemaal waar maar als je je niet goed voelt maakt dat niks meer uit.

    Ik word nog gek van mensen die zeggen ach die 9 maanden maar dan heb je wel een broertje/zusje.. Ja klopt maar het is niet 9 maanden het is een hele boel meer. Bij mij dan..

    Knuff en toch geniet nog even van het getrappel zo bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 9 Maanden is lang wat mij betreft! En dan krijg je ook nog een maand 'gratis' haha.
      Het getrappel en gehik is ook erg bijzonder. Daar geniet ik ook wel van :)

      Verwijderen
  9. Mooi blogje meid, ik herken je angsten. Komt goed, niet teveel over nadenken, gaat straks weer allemaal vanzelf. Lang leve je instinct :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat gaat de tijd snel! Die kleine is er al over een paar weken als je het technisch bekijkt. Ik begrijp je angsten wel, ik kon ook alleen maar aftellen. Het krijgen van een kind is enotioneel zo belastend! Ik was zo bang om de baby te verliezen, was alleen nog maar bezig of ik wel leven voelde. Dat het ook niet goed ging, maakte het er niet makkelijker op. Achteraf heb ik zo'n spijt dat ik er niet van genoten heb. Want wat was het bijzonder. Ook al wil je het niet horen, ik ga dus toch zeggen dat je er nog even van moet genieten ;-) Ik miste die buik namelijk zo ontzettend toen Sam er was. Ik was zo blij dat hij gezond was maar ik miste het feit dat wij niet samen meer een waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik herken je verhaal heel erg. Het is heel erg vervelend en soms verdrietig om zo angstig te zijn. Ik zit morgen in mijn 39ste week, en ik heb ook erg veel angsten (gehad). Ik kijk er heel erg naar uit dat mijn meisje geboren wordt. Dan kunnen we haar zien en weet ik dat ze veilig is.

    Succes en sterkte met de laatste loodjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat vervelend dat je zo last hebt van angsten, maar ik denk dat het heel normaal is. Blijf vertrouwen op je eigen gevoel, dan komt het vast goed. Succes met de laatste loodjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Succes met de laatste loodjes! Komt helemaal goed... geloof in jezelf (hoe moeilijk het soms is... heel herkenbar hoor)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!