woensdag 13 februari 2013

Hayley is bijna 3,5 jaar oud en ze is met stappen vooruit gegaan de afgelopen weken. Het lijkt soms alsof ik een periode heb gemist of dat Hayley de 3 jaar compleet heeft overgeslagen.

Toen ze 3 jaar werd, was ze zo lief en rustig. Een typisch schattig 3 jarig meisje. Maar de laatste weken is Hayley héél erg druk, héél erg.
Haar gedrag veranderde van de 1 op de andere dag. Ze rent rond in huis, schreeuwt, maakt dierengeluiden, zeurt, speelt en het gaat de hele dag door. Best vermoeiend voor een zwangere mama, maar ze kan zichzelf nu ook erg goed vermaken. Soms speel ik eventjes mee, maar het grootste gedeelte van de dag kan ze alleen spelen op haar kamer. Ik ben blij dat er bergen speelgoed liggen, want ze is er de hele dag zoet mee.

Ook is ze opeens uit maat 104 gegroeid. Het grootste gedeelte van haar garderobe past ze nog net, maar voor het voorjaar moet ik dus maat 110/116 gaan inslaan (slik)! Ik had een nieuw t-shirt voor haar besteld van My Little Pony in maat 104, tot mijn grote verbazing zat het veels te strak en bij een klein beetje beweging kroop het shirt helemaal omhoog. Ik koop graag op de groei, dus maat 104 zit er niet meer in voor Hayley. Meteen ben ik gaan graven in haar kast en ik heb weer een aantal shirts op marktplaats kunnen zetten. Veel kleding is alwéér te klein!

Bij een groeiend kind hoort (blijkbaar) een groter groeiende mond. Ze is bijdehand. Niet alleen op de leuke en grappige manier, ook op de vervelende manier. Als ik vraag of ze haar eten wilt eten, dan schudt mevrouw gewoon haar hoofd en slaat haar armen over elkaar "Nee daar heb ik geen zin in."
De eerste dagen schrok ik zo van haar plotselinge nieuwe gedrag dat ik even niet zo goed wist wat ik ermee aan moest. Nu ben ik gewoon een stukje strenger geworden voor haar, ze heeft het nou eenmaal nodig. 2 Waarschuwingen zijn vaak genoeg, gelukkig hoef ik haar (bijna) nooit straf te geven. Maar gezien haar veranderende gedrag, denk ik dat het in de toekomst vaak genoeg zal gebeuren.

Ze is bijna geen peuter meer, maar een kleuter die toe is aan de basisschool. Hoewel ik het idee eerst heel moeilijk vond dat ze straks 5 dagen in de week zo'n 6 uur van huis zal zijn, ik weet nu dat ze er echt aan toe is. Op school kan ze zich straks genoeg uitleven. De inschrijving voor de basisschool is nu ook helemaal rond. Ze moet alleen nog eventjes geduld hebben, want pas de dag na haar 4e verjaardag gaat ze voor het eerst naar school. En dan is mijn peuter echt geen peutertje meer.

Categories: ,

12 opmerkingen:

  1. Haha, kleine dametjes worden groot. Toch wel leuk om te 'horen' dat ze haar eigen.. aan het worden is.. Ze gaat ook vast heel anders tegen dingen aan kijken straks. Spannend hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, kan ik me best voorstellen dat het vreemd en vooral ook lastig is om zo maar even mee te gaan in die plotselinge veranderingen van je kind. Zo te lezen los je het goed op. Succes :)

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad eventjes wennen, net als iedere andere fase die nieuw is. Dat vind ik ook zo leuk aan kindjes, het is iedere dag weer een uitdaging haha!

      Verwijderen
  3. Ja zo gaat dat met kids, ineens groeien ze de pan uit en kan je allemaal nieuwe kleding gaan kopen (heeerlijk excuus om te kunnen shoppen shoppen shoppen) :-).

    En inderdaad, ook het mondje wordt groter, ik weet er hier ook alles van. 6,5 en een discussies af en toe, haha

    Hey gefeliciteerd trouwens met je verjaardag (toch? Las ik net ergens...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat shoppen is natuurlijk erg leuk! Hayley vindt dat ook super.
      Klopt ik ben vandaag jarig, net als Miran-dana, daar stond het hihi.

      Verwijderen
  4. Wat gaat het allemaal snel. Veel succes met de wat op standige peuter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze wordt dan ineens groot... Wel fijn dat ze zichzelf goed kan vermaken op haar kamertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat het ineens zo hard gaat, poeh! Lijkt me inderdaad erg vermoeiend om zo'n kleine bijdehand in huis te hebben rondspringen. Wat klinkt dat groot maat 110/116! Wel leuk om weer te winkelen voor haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat wordt ze groot! Straks helemaal als ze grote zus is ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!