vrijdag 15 februari 2013


Inmiddels ben ik 28 weken zwanger en dus aangekomen in het derde en laatste trimester. Dat geeft een goed gevoel. Het voelt als een soort van safe zone.

Vorige week moest ik naar de verloskundige om bloed te prikken en natuurlijk weer voor controle.
Mijn bloed moest gecontroleerd worden op antistoffen. Sinds 2 jaar doen ze dat. Bloed is namelijk nu ook te onderscheiden in verschillende rhesus types.
Ik heb rhesus C positief en dat betekend dat mijn lichaam antistoffen kan aanmaken tegen de baby, mocht hij een negatieve rhesus hebben. Als mijn lichaam dat doet, krijgt hij bloedarmoede in de buik en moet er via mijn navel bloedtransfusies worden gedaan. Klinkt allemaal erg eng, dus ik was nerveus voor de uitslag van mijn bloedtest.

Gistermiddag mailde ik de verloskundige en in de middag kreeg ik een mailtje terug. Mijn bloedresultaten waren goed en ik maak geen antistoffen aan tegen de baby. Ik was zo blij en opgelucht. Ik heb weken in spanning gezeten en de tranen van opluchting stroomden dan ook over mijn wangen. Zó! Die spanning is gelukkig ook weer achter de rug.

Toen ik zwanger was van Hayley kreeg ik rond deze periode last van indalingsweeën. En ook nu begint de baby langzaam in te dalen.Vorig weekend had ik continu krampen en de baby was erg druk. De krampen deden meer pijn dan normaal en het trok door naar mijn bovenbenen en rug. Die avond ging ik op tijd naar bed met de hoop dat het over zou gaan. Maar de hele nacht kreeg ik krampjes en in de ochtend besloot ik de verloskundige te bellen. Zij kwam meteen langs en deed de routine controle. Niks aan de hand, waarschijnlijk dus de indalingsweeën. Alleen is de baby nog te klein om vast te kunnen liggen, dus zo nu en dan daalt hij in en 'zwemt' dan weer wat rond.

De krampen bleven de dagen erna weg, maar ook nu komen ze zo nu en dan weer terug. Het is even wennen die pijntjes. In het begin was het misselijkheid, toen mijn heupen en nu begint mijn lichaam zich de komende maanden voor te bereiden op de bevalling. Door de pijn werd ik ook meteen met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik kan wel leuk vertellen dat bevallen pijnlijk is, maar hoe het daadwerkelijk voelde was ik eventjes vergeten. Hoe erg ik ook uit kijk naar de bevalling, de pijn maakt mij toch wel weer een beetje bang.

Nu de laatste drie maanden zijn aangebroken, moet ik ook maar eens goed gaan genieten van mijn zwangerschap. Aankomende week is de negenmaandenbeurs. Samen met een (hoog)zwanger vriendinnetje ga ik slenteren/waggelen op de beurs en babyprul kopen. Ik heb er heel veel zin in.
Categories:

3 opmerkingen:

  1. Veel succes met de laatste drie maanden van je zwangerschap en veel plezier negenmaandenbeurs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :) heb jij trouwens een blog? kan geen link van je vinden.

      Verwijderen
  2. Heel veel plezier bij de 9maanden beurs... En met de laatste loodjes van je zwangerschap :)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!