woensdag 9 januari 2013


We twijfelde al een tijdje over de peuterspeelzaal. Vond Hayley het nou wel echt leuk? Voegt het iets toe aan haar? Is het wel nodig?

We besloten het dan ook eventjes aan te kijken met hoe het zou gaan. Hayley had het de eerste maanden zo naar haar zin dat ze iedere keer huilde toen ik haar kwam ophalen. Ze wilde voor geen goud mee naar huis en was iedere maandagochtend en vrijdagochtend blij om te horen dat ze naar 'school' mocht.
De laatste weken leek dat niet meer zo te zijn. Opeens was ze blij dat ik haar kwam ophalen en ze ging bijna altijd met tegenzin naar de peuterspeelzaal. Als snel bleek dat ze 'bang' was voor een juf die af en toe leidster was bij haar groep. Hayley heeft geen harde aanpak nodig en deze dame vond het toch nodig menig kind af te snauwen. Erg jammer, want Hayley is daardoor haar plezier erin kwijtgeraakt. Ze wilde echt niet meer. En ik wil haar absoluut niet ergens naartoe brengen waar ze niet wilt zijn. Het moest iets toevoegen aan haar dagelijks leven en zorgen dat ik even mijn handen vrij had. Maar nu voegde het alleen verdriet en stress toe, zonde van het geld.

Ook is ze sinds november vorig jaar constant ziek. Iedere week is ze verkouden of heeft ze koorts. Kort geleden had ze een oorontsteking en heel recent heeft ze buikgriep opgelopen. Zij neemt de ziektekiemen weer mee naar huis, waardoor Pablo en ik ook constant niet lekker zijn.
Mijn ziekenhuisopname was dan ook voor mij het moment om de knoop door te hakken en echt te stoppen met de peuterspeelzaal. Een aantal dagen voordat ik ziek werd, spuugde zij namelijk alles onder.
Nu wil ik niet zeggen dat iedere bacil en snotneus direct van de speelzaal komt, maar ze is wel erg vaak ziek sinds ze erheen gaat. Het leek ons dan ook het beste iedere risicovolle plek te mijden die vol zitten met snotneuzen. Ik zie het niet zitten om nog een keer in het ziekenhuis te liggen.

Eind dit jaar gaat Hayley alweer naar de basisschool en tot die tijd wil ik haar lekker thuis houden. Van het geld wat we normaal besteden aan de peuterspeelzaal, kunnen we nu samen leuke dingen doen. Ik moest het wel even met Hayley overleggen voordat we het definitief stopzette. Maar zij vond het prima, ze begon meteen over de niet-lieve-juf die ze dan niet meer hoeft te zien, daar was ze nogal blij mee.

Toch is het jammer om zo abrupt te moeten stoppen, maar goed het is niet anders. Voor ons is het de beste keuze.
Categories: ,

21 opmerkingen:

  1. En zo is het maar net, Jij weet wat het beste is voor je kindje en niet iemand anders!

    En lekker leuke dingen doen met mama is natuurlijk het aller leukste wat er is...
    Nu helemaal nu ze mama nog niet hoeft te delen...

    Komt goed!

    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groot gelijk hoor. Het moet er wel leuk zijn voor haar en op een niet-lieve juf zit geen kind te wachten. Misschien heeft ze onbewust ook wel het gevoel dat ze jou nu nog voor zichzelf heeft (vanwege het broertje dat er aan komt) en daarom nu niet meer zo graag naar de speelzaal gaat. En tja, die ziektes allemaal, als je kind eenmaal op de speelzaal zit of op school dan zijn ze (helaas) bijna continue aan het hoesten, proesten, snotteren en koortsen. Hoort er allemaal bij maar ik kan me goed voorstellen dat jij daar nu helemaal niet op zit te wachten.
    Lekker genieten van het laatste jaartje dat ze thuis is, ze moet nog zo lang naar school!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, het gaat mij ook echt om mijn zwangerschap. Ik ben daardoor zo vatbaar, dus zit echt niet te wachten op de vele ziektekiemen. En ja nog even en dan is ze echt naar school. Stiekem wil ik er ook nog echt volop van genieten dat ze fulltime thuis is nu. School duurt nog lang genoeg inderdaad!

      Verwijderen
  3. Groot gelijk heb je hoor, nog lekker even thuishouden. Ze gaat straks toch naar school en met je zwangerschap en alles verandert er al genoeg in zon korte tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat het door zo'n juf eigenlijk verpest word he ? Zonde !! Groot gelijk dat je haar thuis houd hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker jammer, ze heeft het juist altijd zo leuk gehad. Ik probeerde haar zelfs te vertellen dat de juf wel lief is, maar gewoon wat anders praat. Voorlopig dus maar thuis, maar ach ze ging maar 6 uur in de week, dus veel verschil maakt het niet.

      Verwijderen
  5. Het is ook belangrijk om naar je kind te blijven luisteren. En als jullie er allebei meer plezier aan beleven dat ze stopt met de psz is dat toch het beste? Veel plezier met de zes extra uurtjes samen ;)

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga even de advocaat van de duivel spelen. ;-) Want het hele verhaal over de ziektekiemen zeker in jou geval snap ik volkomen maar... Heb je je wel gerealiseerd door Hayley van de psz af te halen omdat de juf niet zo aardig is in haar beleving dat je misschien een verkeerd signaal hebt gegeven? Op deze manier leer je haar dat als er iemand niet zo aardig is dat je dan uit de situatie stapt. Ook al is ze nog klein dit pakt ze wel degelijk op. Als ze straks naar de basisschool gaat dan komt ze ook leerkrachten en kinderen tegen die niet aardig zijn. Dan is er geen mogelijkheid om haar daar zomaar weg te halen. Begrijp me niet verkeerd het is niet belerend bedoeld maar uit eigen ervaring zowel als moeder als professional weet ik hoe dit is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb haar er vanaf gehaald hoofdzakelijk voor de ziektekiemen, de juf is een bijkomende zaak. En ja wat is verkeerd? Dit is mijn opvoeding en omdat het anders is dan jij, is het toch niet meteen verkeerd? En ze hoeft niet iedereen aardig te vinden, maar ik vind Hayley te jong om haar te dwingen tot iets dat ze niet meer wilt.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.Ze hoeft ook niet iedereen aardig te vinden en haar dwingen om iets te doen wat ze niet wil heeft totaal geen zin. (werkt bij niemand) Zoals ik het op afstand inschat is Hayley een meisje dat eigenlijk veel te lief is en dat je in dit soort situaties als ouders heel alert moet blijven. Juist kinderen zoals Hayley hebben het vaak zwaar op de basisschool. Op deze leeftijd is het belangrijk dat ze met andere kinderen omgaan en weerbaarder worden als voorbereiding op die basisschool.Het is helemaal niet mijn bedoeling om me met jouw opvoeding te bemoeien, maar als moeder van een dochter die vreselijk gepest is op school omdat ze veel te lief is gingen er bij mij allemaal bellen rinkelen.

      Verwijderen
    3. Oke zo op die manier. Ja Hayley is wel een ontzettend lief meisje. Of ze daarom ook meteen gepest gaat worden... Ik ben zelf ook altijd lief geweest en nooit erg gepest. Om haar weerbaarder te maken willen we haar sowieso op een vechtsport doen. En voor de rest zien we wel wat de toekomst ons brengt.

      Verwijderen
    4. Die ziektekiemen moet je echt aan gaan wennen hoor. Overal waar kindjes zijn, zijn veel ziektes in de lucht. Op de basisschool ook en dan kan je haar er ook niet zomaar afhalen toch? Op zich is het ook helemaal niet erg als kindjes vaak ziek zijn, krijgen ze een goede weerstand mee voor later.

      Verwijderen
  7. Goed dat je naar Hayley en je eigen gevoel luistert. Lijkt me fijn om nog even extra van Hayley te genieten voordat jullie zoon wordt geboren. Ze kan uiteindelijk nog lang genoeg naar school. Toen ik zwanger was, heb ik ook veel meer lopen snotteren en alles dan normaal. Je weerstand is nu eenmaal een stuk lager. X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och, wat naar voor je dochter! Mijn zoon heeft net zoiets gehad: eerst vond hij het leuk, maar na een tijdje moest hij heel erg huilen als hij moest. Wij zijn destijds van peuterspeelzaal gewisseld, en dat was de oplossing. Maar zelf leuke dingen met haar doen is natuurlijk nog veel fijner voor haar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wisselen heeft geen zin. Ik wil namelijk dat ze helemaal stopt vanwege het vele ziek zijn. Ik ben nu zo vatbaar tijdens mijn zwangerschap. Het is ook een hele leuke speelzaal. Maar samen dingen doen is ook super leuk natuurlijk! En hopelijk wat minder snot in huis :)

      Verwijderen
    2. Zo zeg dat wel hier nog 1 zo vatbaar alleen maar ziek geweest en 3x achter elkaar verkouden. Werd vanmorgen weer wakker met keelpijn.. sta doodangsten uit om weer verkouden te worden. Heb daarnaast 3 en een halve week met een dichte oor gelopen :(

      Verwijderen
  9. Arme poepie! Wel jammer dat het verpest is zeg dat ze nu niet meer wilt. Klinkt inderdaad als de beste keuze. Hoe gaat het nu met Hayley?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ze had ook haar leuke dagen, maar de laatste tijd wilde ze liever thuisblijven dan naar school. Met Hayley gaat het gelukkig goed nu. Zij is ook weer helemaal beter en dat blijft hopelijk een lange tijd zo!

      Verwijderen
  10. Wat vervelend dat ze er niet meer heen wilt alleen maar door zo,n juf die het verpest voor haar.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!