maandag 3 december 2012


Iedereen heeft ze, al denk je er vaak niet bij na dat het een gewoonte is. Gisteren zaten Pablo en ik een film te kijken over een vrouw met geheugenverlies. Ze vroeg aan haar man wat nou haar gewoontes waren en wat ze precies deed op een dag. Pablo kreeg meteen dezelfde vraag van mij. Hij krabde even op zijn hoofd en kwam met het antwoord:"Je hebt geen suiker in je thee." Meer kon hij op dat even niet bedenken, maar het klopt wel wat hij zei. Tijd om eens te bedenken wat nou mijn gewoontes zijn, want hoe gewoon ze ook zijn, het is toch moeilijk om ze in 1 adem op te noemen.

(Betekenis van gewoonte: vaste wijze om dingen te doen)

Natuurlijk zijn heel veel dagelijkse gewoontes, zoals vroeg opstaan of elke ochtend douchen. Maar ik wilde eens nadenken over de gewoontes die mij zo Elise maken. Wat is nou typisch Elise?

Hier komen ze dan:
- Geen suiker in de thee.
- De tussendeur van de gang naar de woonkamer doe ik altijd dicht.
- Voor ieder glaasje drinken pak ik een nieuw glas.
- Ik kijk altijd eerst of mijn vlees echt gaar is voordat ik het eet (bij ieder hapje) dat is een gewoonte geworden sinds ik weer zwanger ben.
- Alle lampen gaan aan, zodra ik uit bed ga.
- Tijdens het koken was ik meerdere malen mijn handen.
- Sleutels niet opruimen en daardoor steeds alle sleutels kwijt zijn.
- Een appel eet ik altijd zonder schilletje.
- Als ik in de stad ben haal ik altijd wat te eten, soms een loempia de andere keer een broodje bij de bakker.

Dat zijn een aantal van mijn gewoontes die zo typisch Elise zijn. Maar het is ook wel even leuk om wat gewoontes van Hayley op te schrijven. Hoe jong Hayley ook is. Zij heeft ook haar gewoontes:

- Bij een melkliga eet ze eerst de binnenkant op en dan de rest.
- Vieze handen worden meteen gewassen.
- Een broek waarop is geknoeid, moet worden vervangen voor een nieuwe schone broek.
- Als ze gedag zegt krijg je altijd een knuffel en dan een kus.
- Ook doet Hayley altijd de tussendeur goed dicht als we hem open hebben gedaan (blijkbaar neemt ze ook mijn gewoontes over omdat ze het ziet als iets 'normaals')
- Als ze plast op de w.c. of po houdt ze haar truitje heel goed omhoog, anders is ze bang dat hij nat wordt.
- Als we samen boodschappen doen, wilt ze altijd een croissantje.
- Al haar knuffeldieren en poppen geeft ze een naam.

Voor een kindje zijn gewoontes denk ik ook een manier van routine. Zoals iedere avond krijgt ze milk&fruit voor het slapen gaan of we lezen een verhaaltje voor. Die routine vind ik belangrijk, maar staat los van haar eigen gewoontes. Die gewoontes zijn zo typisch Hayley. Ze kunnen irritant zijn, zoals dat ze altijd een nieuwe broek aan wilt zodra hij een beetje nat is. Maar dat maakt het ook wel weer leuk, het is gewoon typisch Hayley.

Gewoontes, ze kunnen raar zijn of zo gewoon. Dat is juist het leuke, door die gewoontes ben je gewoon wie je bent. Wat zijn jouw gewoontes? Heb je ook 'gekke' gewoontes? Of misschien gewoontes die je graag zou willen veranderen?


Categories:

6 opmerkingen:

  1. Wat leuk om eens over na te denken! Een paar typische Marlou gewoontes:

    - Ik drink hele slappe thee, en alleen maar groene en rooibos. Zonder suiker. - Als ik een dubbelgevouwen broodje eet, dan eet ik nooit alleen een hapje van het zachte gedeelte. Er moet altijd een stukje van de korst bij zitten :) - Als ik iets van vet aan mijn vlees zie, of niet goed doorbakken, dan eet ik het niet meer. - Ik douche 2 x per dag. - Ik doe altijd kastjes, deuren en laden dicht - Ik eet dagelijks chocola (maar dit doen de meeste vrouwen denk ik hihi). - Ik drink alleen maar water en thee. Zo, dat bedenk ik nu, maar er zijn vast nog veel meer dingen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat me raden, je keek 'The Vow'? Prachtige film! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja we keken inderdaad die film! Prachtig film en Channing Tatum is absoluut geen straf om naar te kijken :D

      Verwijderen
  3. Iedereen heeft zo zijn gewoontes en maar goed ook. Ik zal altijd koffie verkeerd nemen, nooit suiker in de koffie. In de winter doe ik altijd kaarsjes aan,liever sfeerverlichting dan alle licht aan in huis. Onze tuinpoort zal ik altijd sluiten en dat kijk ik altijd even na voor ik ga slapen.Er gaat geen weekend voorbij of ik eet chipjes voor de tv.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik kan een hele lijst opnoemen met gekke gewoonten van mij hihi (a)

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!