donderdag 1 november 2012

Zo was ze in juni zindelijk en daarna wilde ze opeens niet meer. Die luier moest persé om en de w.c. werd alleen gebruikt voor boodschap nummer 2. Dat wilde ze namelijk echt niet in haar luier doen. Ik moest het maar laten, hoe moeilijk ik het ook vond. Een terugval is heel normaal in het zindelijk worden, maar leuk is het niet. Ik besloot de luier maar weer om te doen het voorlopig te laten zoals het was, zij moet er klaar voor zijn.

Op de peuterspeelzaal gingen ze aan de slag met de zindelijkheid. Daar loopt ze altijd zonder luier. Die kleine w.c.'s met gekleurde brillen zijn ook zo leuk. En bijna alle andere kindjes plassen ook op de w.c. dus dat werkt erg motiverend. Langzaam aan kreeg Hayley ook thuis meer interesse in het lopen zonder luier.
Vorige week riep ze ook opeens: "Ik wil geen luier om!" Van die uitspraak werd ik natuurlijk heel blij.

Maar op veel momenten moest die luier toch weer om. En Pablo was het helemaal zat. Toen hij haar een paar dagen geleden naar bed bracht heeft hij met haar gepraat. Ik was er niet bij, maar hij vertelde hoe het ging. Hij heeft tegen haar gezegd dat die luiers echt niet meer kunnen en ze gewoon op de w.c. of potje moet plassen.

Blijkbaar was ze het ermee eens, want de volgende ochtend werd ik wakker met de kreet: "Mama ik moet plassen!" Sinds dat moment is ze zindelijk, nu al 4 dagen lang. De eerste 2 dagen gebeurde er nog wel wat ongelukjes, waardoor ik besloten heb wat extra spijkerbroeken voor haar te kopen. Op die manier zijn die ongelukjes geen probleem. De afgelopen 2 dagen zijn alle broeken gewassen en zijn er geen ondergeplaste broeken bij gekomen.

De deur uitgaan is wel even spannend. We doen alleen samen boodschappen momenteel, want lichamelijk voel ik mij niet helemaal optimaal. In de supermarkt is een w.c. en van de week gaf ze netjes aan in de supermarkt dat ze moest plassen. Hand in hand renden we samen naar de w.c. en het ging helemaal goed.

Tot zover heeft Pablo zindelijkheidspraatje dus geholpen en ik ben heel blij dat hij zo goed met haar heeft gepraat. Het potje staat wel continu in de woonkamer, maar dat geeft niet. Op die manier wordt ze eraan herinnerd dat ze daar moet plassen. Het werkt en ik ben blij!
Categories: ,

6 opmerkingen:

  1. Ja die zindelijkheid, dat is toch wel een dingetje. Voor ons dan, voor de kids komt het zoals het komt. Maar wij ouders worden er soms een beetje moedeloos van hè, haha. De mijne is al een paar jaar zindelijk maar o o wat heb ik me er achteraf gezien soms druk om gemaakt. Hij weigerde op een gegeven moment om de grote boodschap te doen en hield het dagen op. Ik dacht dat ik gek werd. Uiteindelijk is het toch goed gekomen, het gaat eigenlijk vanzelf, alleen onze eigen verwachtingen zijn vaak te hoog gespannen, het kind kiest zijn/haar eigen moment. Succes ermee! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pas op dat je haar niet teveel gaat 'dwingen' de een is er nou eenmaal sneller aantoe als andere en idd een terugval is heel normaal. Dana was bijna drie en was toen pas echt zindelijk. Nooit geen terugval meer gehad en de nachten ook meteen zindelijk. Heel veel succes ermee en ik hoop dat ze het nu doorzet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja 3 is ook echt een beetje de leeftijd dat het kwartje valt! Hoop ook dat het nu doorzet, maar ik denk het wel.

      Verwijderen
  3. Zo te horen gaat het de goede kant op. Hopelijk geen terugvallen meer en pas weer luiers in maatje 1 over een paar maandjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Owja tuurlijk, dan beginnen we weer van voren af aan. En ik dacht er bijna vanaf te zijn haha. Ach ik verheug me op die kleine pampertjes :D

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!