donderdag 25 oktober 2012

Vanmiddag hadden we een afspraak bij de tandarts. Voor Pablo en mij de (half)jaarlijkse controle en voor Hayley was het de allereerste keer.

Eerst stapte Pablo in de stoel om Hayley te laten zien wat de tandarts allemaal deed. En Hayley vond dat helemaal niet eng (gelukkig).

Daarna mocht zij in de stoel, wat natuurlijk al ontzettend leuk was. En zo netjes als onze jongedame is, deed ze meteen haar mondje open en liet de tandarts haar tandjes bewonderen. Voor mij was dit ook een spannend momentje, want haar gebit is ook een beetje van mij. Ik zorg dat ze niet snoept en poets haar tandjes.
De tandarts kon dat ook zien aan haar tandjes. Haar gebitje is helemaal schoon en mooi, kijk eens aan, daar ben ik blij mee.

Hoe houd je zo'n peutergebit nou goed schoon? Hier mijn tips:

- Poets de tanden 2x per dag. Laat ze ook zelf even poetsen met een spiegeltje.
- Gebruik speciale tandpasta voor de leeftijd 0-5 jaar.
- Poets samen de tanden, dat is veel gezelliger en zo begrijpt je kindje dat papa en mama ook de tanden poetsen.
- Vervang om de 3 maanden ongeveer de tandenborstel.
- Wacht zolang mogelijk met het geven van snoep. Wil je toch graag snoepgoed geven? Geef van die gekleurde gepofte rijst of iets anders waar weinig suiker in zit.
- Geef je kind geen prik te drinken, zoals cola.
- Leer je kind dat schone tanden belangrijk zijn.

Over 9 maanden staat de volgende afspraak gepland. Mijn tanden hebben het zwaar vanwege het vele overgeven. Gelukkig gaf de tandarts een aantal tips en heb ik geen gaatjes. :)
Categories: ,

6 opmerkingen:

  1. Dana heeft sinds Dinsdag een poetsdiploma...op school verdient ze is er zo trots op en wil het nu alleen nog maar zelf doen ;-) Natuurlijk kijkt deze Mama goed mee maar ik moet zeggen ze doet het goed!!

    Stoere meid die Hayley!! Ik ben doodsbang voor de tandarts....Dana gelukkig niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, kijk eens aan ,een heel diploma! Dat is wel erg motiverend natuurlijk. Ik houd er ook niet zo van, maar het moet toch gebeuren...

      Verwijderen
  2. Oh wat een stoere meid is ze toch! Vervelend, dat overgeven. Hopelijk gaat het snel over!!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!