vrijdag 14 september 2012

Afbeelding: wattedoenindrenthe.nl
Pablo en ik hadden allebei een verslaving, ja hadden! 2 Maanden geleden ongeveer besloten we het roer om te gooien. Er vloog zoveel geld de deur uit en we wisten niet waaraan, totdat we onze uitgaven eens goed gingen bekijken.

Ik was shopverslaafd. En niet aan kleding, maar aan 'rommel'. Zo'n 2 keer per week ging ik samen met Hayley naar de stad. Dan doken we allerlei winkeltjes in en kochten knutselspullen, kaarsjes, speelgoedjes, kattensnoepjes en nog meer onzin. Ik dacht dat ik er goed aan deed om al die goedkope spulletjes mee te nemen, want aanbiedingen schelen toch in je portemonnee? In tegendeel. Ik kocht zoveel 'rommel' dat het per maand opliep tot zo'n €300,-. Belachelijk natuurlijk, want ik kan het bedrag nergens in terug vinden. Dat gat in mijn hand moest gedicht worden, want mijn man werkt zo hard en ik smijt maar met het geld. Ik moest me schamen.

Pablo had jaren een verslaving: roken. Ik heb vaak met hem mee gerookt. Maar nadat ik was gestopt met werken in de horeca, had ik geen sigaretten meer 'nodig'. Ik voelde me stom als ik naar buiten ging voor een sigaret en toekeek hoe mijn dochter binnen speelde. Het sloeg nergens op, dus ben ik van de 1 op de andere dag gestopt. Ik denk nu zo'n jaar geleden.

Maar voor Pablo was dat stoppen moeilijk, hij rookte al zolang en dat roken was gewoon een onderdeel van hem geworden. Hij zei om de zoveel maanden: "Ik ga stoppen met roken." Ik knikte altijd maar, eerst zien dan geloven, hij had het al zo vaak geprobeerd!
Toch ging er dan 2 maanden geleden een knopje bij hem om. Hij wilde zo graag stoppen. En uiteraard kostte de sigaretten ook veel geld. Samen gaven we zo'n €450,- per maand uit aan onze verslaving. (slik)

Dat bedrag was een shock voor ons beide. We konden zoveel andere leuke dingen doen met dat geld, zoals sparen voor een caravan. Toen we dat besefte, verdwenen de sigaretten en het gat in mijn hand werd dichtgenaaid. En tot nu toe gaat dat goed. Pablo rookt al 2 maanden niet meer. En als hij een keer een trekje neemt van een sigaret vertelt hij dat eerlijk thuis. Dan vindt hij het vies en beseft hij weer waarom hij is gestopt. Hij vindt het niet meer lekker, is niet meer verslaafd en koopt geen sigaretten meer. Ik ben zo trots op hem!

En ook ben ik trots op mijzelf. Ik ga niet meer zo vaak naar de stad. Alleen als ik echt wat nodig heb. Bijvoorbeeld kleding of schoenen. 'Rommel' neem ik niet meer mee. Ik kocht om het kopen, om het gevoel dat het mij gaf. Nu voel ik mij stukken beter bij het feit dat we rustiger aan doen en er centjes over blijven voor bijvoorbeeld een fiets. En tja het leven wordt ook alsmaar duurder, dus het is eigenlijk maar goed ook dat we op deze verslavingen hebben bezuinigd.

Heb jij ook een verslaving?
Categories: ,

9 opmerkingen:

  1. Ik heb ik beide handen n gat! idd alles wat in de aanbieding is gaat mee, ook kleertjes, schoentjes..online of in de stad..denk ook wel paar honderd per maand! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat goed zeg dat jullie beide gestopt zijn. ik ben ook gek van winkelen maar vanwege financiƫn moet ik er wel echt om denken, en dat gaat mij redelijk goed af. Maar 300,- rede ik gelukkig al niet. Nu volhouden en dan hebben jullie straks een dikke vette spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook al mijn verslavingen opgegeven, nergens voor nodig en het kost zoveel geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een erg bekend verhaal, ik heb/had(?)ook een gat in de hand. Soms is het nog best lastig, want meestal zie je altijd wel dingen waarvan je denkt; dat heb ik nou echt nodig en als ik dat heb, dan stop ik met kopen.
    Mijn vriend rookt helaas nog wel en wilt niet stoppen. Aan de ene kant vind ik dat best moeilijk want het is zo duur. Maar ja, aan de andere kant hij heeft geen dure hobby's of andere dure uitgave.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja daar gaat veel geld inzitten rommeltjes kopen en roken. Trots op je dat jullie het roer omdraaien. Zeker het roken stoppen is moeilijk. En nu lekker dat geld gaan sparen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super dat jullie je gedrag zo hebben kunnen omdraaien!!
    Ik denk dat mijn verslaving spelletjes zijn maar gelukkig kom ik niet vaak in winkels en kreeg ik een nogal gierige opvoeding van mijn moeder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat knap dat Pablo ook is gestopt met roken zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Daar mag je zeker beide trots op zijn! Goed dat jullie het roer hebben omgegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed van je dat je een verslaving in ziet en er wat aan gaat doen. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!