zaterdag 1 september 2012

Vorige week schreef ik al dat ik helemaal klaar ben met de zomer. Deze week heeft het dan ook ontzettend veel geregend. Ik keek naar buiten, naar het lange gras en de natgeregende loungeset. Het zag er allemaal triest uit. De tuin moest nodig klaargemaakt worden voor de herfst.

Vandaag was het een prachtige zonnige dag en na wat boodschappen en een rondleiding op de peuterspeelzaal, zijn we aan het werk gegaan in de tuin. Pablo maaide het gras en maakte alles netjes aan kant, terwijl Hayley en ik in de keuken aan de slag gingen om vetbollen te maken voor de vogels. Dat leek mij zo leuk om eens zelf te proberen. Ik kan mij nog goed herinneren dat we dat vroeger op de basisschool maakten.

Benodigdheden:
- Frituurvet (geen vloeibare)
- Vogelzaad
- Touw
- Vormpjes
- 1 Pan
- Een schenkbeker


Hoe maak je deze vettige taartjes:
Stap 1: Smelt het frituurvet in een pan. Laat het frituurvet niet koken!
Stap 2: Gooi het vogelzaad erbij 
Stap 3: Even goed roeren en dan alles in een schenkkan gieten
Stap 4: Giet de vormpjes vol met het mengel
Stap 5: Laat de 'taartjes' goed afkoelen (in de koelkast)

(Tip: doe een touwtje door het mengsel van ieder vormpje, zodat je later de bollen kan ophangen)

De bollen zijn klaar zodra het vet wit is geworden en ze goed hard zijn.


Het maken is een kleine moeite en ook nog ontzettend leuk om te doen. Hopelijk komen er snel wat vogeltjes in de huisjes wonen en zullen ze smullen van de vetbollen.

Ik wilde ook nog kettingen en kransen maken van ongepelde pinda's, maar ik kon deze pinda's nergens vinden in de supermarkt. Heeft iemand een idee waar deze pinda's zijn te krijgen?
Categories:

11 opmerkingen:

  1. Oo wat super! Ik denk dat ik dat binnenkort ook aar ga doen, van die kettingen maken. Je breng me op ideeën!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk ik heb ze wel eens op mijn werk moeten maken. Erg leuk om te doen en nog eens handig voor de vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof tof! Dat gat ik in de winter ook eens proberen!
    Mooie foto's!!
    Gaat Hayley naar de peuterspeelzaal gaan? Tof!
    Ongepelde pinda's kan je in België gewoon in de supermarkt vinden, euhm, hebben ze het niet in Hema? Of in een drogisterij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja vanaf maandag gaat ze 2 ochtenden in de week. Een beetje voorbereiding voor als ze naar school gaat. Volgens een vriendin hebben ze de pinda's bij een notenkraam op de markt, dus volgende week maar even naar de markt.

      Verwijderen
  4. Oh wat een geweldig leuk idee om het in cupcake vormpjes te maken.
    Das een keer wat anders. Hier zijn in de winter heel veel vogels te vinden,
    ik ga je knutsels eens uitproberen, het zal smullen worden voor de vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een ding wat ik zeker ga proberen thuis! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee!! Superbedankt deze ga ik zeker gebruiken.

    Xxx Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jaaaaaaa wat een leuk idee, ik ga dit ook doen (nog nooit gedaan) bedankt voor het delen ik laat het je zeker weten als het gelukt is. Yeay weer een nieuw idee voor de herfst ook al heb ik al vogelvoer gekocht hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooizo dan hebben de volgeltjes genoeg te eten deze herfst/winter. alleen door de warmte nu zijn de gesmolten :( het moet dus ff ietstjes kouder zijn voor die vetbollen.

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!