maandag 13 augustus 2012

Afbeelding via standaard.be
Iedereen (als vrouw zijnde) kent het wel denk ik. Je loopt op je gemak op straat en dan loop je langs een groepje jongens. De blikken voel je gewoon langs je lichaam glijden en zodra je geheel je rug hebt toegekeerd naar het groepje beginnen ze met roepen en fluiten. "Hé psstt meisje zullen we even lekker..." of "Hé waar ga je naar toe? Mag ik met je mee?"

Ik krijg er altijd de kriebels van en vaak maakt het mij boos. Waarom ze het doen? Geen idee, maar het is ontzettend irritant! Nu ik vaak met een kinderwagen loop, heb ik er (weinig) last van. Hoe triest het ook is, het gebeurd ook weleens als ik met dochterlief loop. Maar vandaag was ik even alleen op stap en het begon alweer. 
Het zou verboden moeten worden!

En gelukkig denkt de Amsterdamse VVD daar net zo over. Sissende geluiden maken naar vrouwen, provoceren of uitschelden moet volgens de VVD bestraft worden. Eindelijk een politieke partij die zich dit aan trekt. Want het moet toch afgelopen zijn met dit irritante gedrag van jongeren. Er zijn vast genoeg meisjes/vrouwen die dat ene blokje omlopen om die vervelende groep jongeren niet tegen te komen. Ik voel mij onveilig en geïntimideerd door dit soort uitspraken, net als vele andere vrouwen. In Brussel worden er inmiddels al flinke boete uitgedeeld.

Ik kan niet anders zeggen dat ik het er mee eens ben dat dit gedrag van jongeren wordt aangepakt. Of het ook echt strafbaar gaat worden, is nog even afwachten natuurlijk. En hoe ze het precies willen gaan aanpakken vraag ik mij ook af. Maar er is in ieder geval een begin. Het kan toch niet dat vrouwen maar ongestraft uitgescholden worden? Ik vind het afschuwelijk.

Zo ook vandaag toen ik de bus uitstapte. Toen ik 2 jongens was gepasseerd begonnen de opmerkingen. "Zo mm dat ziet er goed uit hoor." Ik was het zat en siste terug: "Houd je mond." (Ik kon even niks beters verzinnen). Tevens had ik een grote zonnebril op en een blote billen gezicht (geen make-up). Dus er goed uitzien, dat deed ik ook niet. "Je kunt het ook als een compliment opvatten hoor." zei 1 van de jongens stotterend en twijfelend. Blijkbaar had hij nog niet zoveel ervaring met het sissen.
"Dank je wel dan." zei ik maar om het te sussen en liep door. Af en toe keek ik nog even over mijn schouder of ze niet mijn kant opliepen toevallig. Gelukkig niet.

Hoe kon hij nou denken dat ik dat als een compliment op vat? Nou die 'mooie' complimenten worden hopelijk snel bestraft jongeman!

Wat vind jij? Vind jij dat dit gedrag bestraft moet worden met boetes? En wat is jouw ervaring met dit soort provocerende gedrag?

Categories:

12 opmerkingen:

  1. Vreselijk! Maar het ergste vind ik nog als het van die ouwe mannetjes zijn. Dan voel ik me pas vies. Of als ze niet zien dat ik zwanger ben maar alleen naar mijn gigantische tieten kijken. Bah bah bah!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja idd van die vieze oude snoeperds...
    Ach je ligt nog wel in de markt Elise! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik stond eens in het station van Brussel noord te wachten, kwam er zo'n groepje jongeren (van buitenlandse afkomst hè) voorbij en in het passeren blies een van die jongens in mijn nek. Brrr, had ik toch even schrik hoor.
    En ja, bouwvakkers hè, maar dat stoort mij dan minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ieee in je nek blazen? Jakkes. Bouwvakkers heb ik ook geen last van, die zijn in ieder geval minder vervelen dan die jongeren.

      Verwijderen
  4. Gelukkig hebben we er hier niet zo veel last van maar ik vind het ook verschrikkelijk! Ik heb het wel eens met 2 jongentjes van ongeveer 8 of 9 jaar oud.. ik fietste langs en die begonnen gewoon te schelden met de meest verschrikkelijke woorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb er niet zoveel last van eigenlijk, vat opmerkingen meer op als complimentjes. En gesis, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Is misschien meer iets voor Amsterdam / Almere?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dat er wel een verschil tussen zit, ze moeten je niet gaan betasten, beledigen, bang maken enz enz. Een fluitje of een leuke opmerking kan soms toch wel ff mijn dag weer goed maken ;-)

    Xxx Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb hier voor het eerst kennis mee gemaakt toen ik in Egypte woonde. En ik vond het verschrikkelijk. Ik heb er toen niet heel erg op gereageerd omdat ik te gast was in hun land en ik vind dat je je aan moet passen aan de dingen daar. Maar nu het hier ook steeds vaker gebeurt word ik er heel nijdig om. Het irriteert me en ik voel me bovendien goedkoop. Bah! Laat ze er alsjeblieft mee ophouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, super irritant toch! Leave us alooooone!
    Of krijg een boete..ook prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk ook dat er een verschil in zit. Zo heb je echt van die mannen die naar je fluiten en je na blijven roepen. Dat vind ik zelf wel irritant. Maar er kan bij mij wel een glimlach van af als er getoeter klinkt uit een vrachtwagen en zo'n vent dan naar je zit te zwaaien. Of een medewerker van een winkel eerst heel snel voorbij loopt maar dan toch nog even een keer met zo'n schoonmaak machine langs komt om je even van top tot teen te kijken en met een stralende glimlach goedemorgen te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar ben ik het wel mee eens. Sommige mannen doen het op een grappige en vrolijke manier. Maar vooral de jongeren die aandacht geven op een intimiderende manier en daarna gaan schelden, dat vind ik vervelend. Van mij mag dat gedrag zeker bestraft worden!

      Verwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!