dinsdag 7 augustus 2012

Al tijden zat ik te denken over dit onderwerp te schrijven op mijn blog, toch kwam het er niet van. Maar toen ik laatst in Arnhem was maakte forumvriendin R. een opmerking die mij aan het denken zette. We stonden samen in de keuken nadat we de tafel van de lunch hadden afgeruimd. Ze maakte een opmerking over dat ze geen afwasmachine heeft en ik vertelde dat wij het ook niet hebben thuis. Als geintje haalde ze opgelucht adem, mijn huis leek namelijk zo perfect (op facebook). We lachtten er samen om en verder hadden we het er niet meer over.

Afbeelding via networkcultures.org
Toch bleef ik de dagen erna aan het gesprek in de keuken denken. Blijkbaar komt mijn leven zo 'perfect' over op facebook (en misschien ook wel blog): een leuk huis, leuk kind, leuke man en ga zo maar door.

Hoe komt dat toch? Vast omdat ik alleen maar de leuke dingen plaats op facebook, net als (bijna) ieder ander. En zelfs de meest kleine dingen worden opgeblazen tot iets fantastisch.

Want wat zetten we nou op internet? Wat post jij op facebook? Ik zie op mijn facebook alleen maar foto's van lachende kinderen, prachtige opgemaakte vrouwen die bijna iedere dag uiteten gaan en eruit zien alsof ze uit een modeblaadje komen, berichten over kindjes die 1 jaar voorop zijn qua ontwikkeling, vrolijke feestende mensen, kortom alleen maar mooie dingen alsof de wereld 'one happy place' is.

Maar natuurlijk is de werkelijkheid anders, want achter de facebookpagina zit misschien wel iemand die doodongelukkig is of het vrolijke kind op de foto huilt eigenlijk de hele dag door, behalve op het moment dat je de foto nam. Tuurlijk maakt dit soort dingen het leven niet minder mooi, maar wat is de waarheid? Verstoppen we ons achter een masker door alleen de mooie dingen te plaatsen op facebook? Waardoor het lijkt alsof we het droomleven leiden? Blijkbaar. Net als ik (slik).

R. dacht dat ik zo stoer was. "Valt zeker wel tegen." zei ik en we lachtten wederom. Want als ik in de spiegel kijk zie ik alles behalve een stoer meisje. Ik ben een watje, bang voor spinnen en als ik met de trein naar Arnhem reis, vind ik dat nog spannender dan mijn eigen 2 jarige dochter. "Zo kwam je op internet gewoon over" voegde R. eraan toe.

Ik post ook alleen maar leuke dingen op facebook: dat mijn dochter zindelijk is, dat mijn hondje zo lief slaapt, dat ik lekker heb geshopt in de stad, maar wat is daarachter de waarheid? Dochterlief is maar 1,5 week zindelijk geweest en plastte daarna lachend in haar broek, mijn hond blaft heel veel en ik word er soms knettergek van (hij is inderdaad lief als hij slaapt) en shoppen is niet altijd even leuk als je constant maar moet reizen met de bus. Nee life isn't perfect, ook niet mijn leven.

Het is dan ook zeker niet mijn bedoeling (ook niet op mijn blog) een leven te creëren met mij in de hoofdrol dat perfect is. Absoluut niet! Ook ík ben ook een mens en heb diepte punten meegemaakt en heb mijn zwaktes. Ik ben geen perfecte moeder met het perfecte leventje in het perfecte huis.

Ik doe mijn masker eventjes af...
Categories:

11 opmerkingen:

  1. Ik denk dat iedereen zo een beetje dat zelfde gevoel heeft. Je verschuilt je het vaakst achter de leuke dingen. Toch merk ik op de blogs dat ook verdriet wordt gedeeld.Ik ben mijn papa vroeg verloren maar het is opmerkelijk hoevelen ditzelfde verdriet delen op jonge leeftijd.Ieder huisje heeft zijn kruisje wordt gezegd en dat is zo , iedereen draagt wel iets mee. Ik geef ook graag toe dat ik zeker niet de perfectie ben, trouwens wat zou dat vermoeiend zijn hé. lieve groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens, dat zou heel vermoeiend moeten zijn. Toch is het ook fijn de minder mooie dingen te delen, is ook een manier van verwerken denk ik zo. Liefs elise

      Verwijderen
    2. Ja is waar, je hebt het gevoel niet alleen te staan.

      Verwijderen
  2. Mijn leven lijkt vast ook helemaal perfect op internet, maar dat is logisch. Ik zou op internet niets over mijn gevoelens, problemen of fouten zetten. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zelf ook iemand die alleen positieve dingen post. Dingen die minder zijn weten alleen mensen die mijn wachtwoord hebben, daar schrijf ik wel eens mindere dingen. Ach niemand is perfect en alleen maar negatieve dingen op internet zetten werk ook zo deprimerend ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed stuk weer! Merk echt dat je je blog serieus neemt en I love it! Je schrijft echt steeds beter en over goeie onderwerpen en ik vind het leuk om te zien dat je er zoveel plezier in hebt! En ik ben het er helemaal mee eens. Ik plaats maar heel af en toe wat op facebook en altijd alleen maar positief of neutraal. En ook op mijn blog schrijf ik niet echt over de mindere kanten van het leven. Soms denk ik erover om dat wel te doen, maar toch doe ik het dan niet echt. Dit is wel weer een goed punt om over na te denken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou ja wat toevallig! Ik heb toevallig vorige week een blogje in klad geschreven om op mijn blog te plaatsen. Ik heb precies hetzelfde als jij....al heb ik wel blogjes waar instaat dat dochterlief af en toe een draak is, ik haar weleens achter het spreekwoordelijke behang zou kunnen plakken en dat manlief nou niet echt de prins op het witte paard is. Aan het eind van 2011 heb ik een blogje geschreven dat heel goed heeft weergegeven waar 2011 voor ons om heeft gedraait, manlief en zijn depressie..wat een reactie's kreeg ik daarop. Via gewone reactie's maar ook mailtjes....mensen lezen toch graag dat soort berichten denk ik. Maar op de een of andere manier heb ik er maar 1 keer over geschreven. Nu gaat het goed en hopelijk blijft het zo....

    Xxx Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja toevallig :) ik zag dat je het blogje had geplaatst en nu zie ik hem niet meer staan. Ben ook erg benieuwd naar jouw blogje hierover. xxx

      Verwijderen
  6. Toen ik 3 maanden geleden thuis kwam te zitten vanwege de zwangerschap heb ik weken niet op facebook gekeken. Werd helemaal depri van al die gezellige foto's van uitjes, feestjes, etc van anderen :S
    En nog steeds kijk ik maar weinig.... maar je hebt gelijk hoor. Men zet vooral de leuke dingen erop. Dusssss alles op facebook met een korreltje zout nemen ;)

    Haha, leuk dat je vrolijk van werd van 'mini Miek'. Was ook erg leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is makkelijker om over leuke dingen te schrijven/posten dan over de minder leuke dingen. Je maakt ook geen foto's van de minder leuke dingen. Mensen vind het ook leuker om positieve dingen te lezen en daarop te reageren. Als je iets negatiefs zou neer zetten dan weten mensen vaak niet wat ze erop moeten zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt echt helemaal gelijk Dat werd mij vorige week duidelijk toen een vriendin van me zei dat ik niet 'mag klagen' en dat ik het 'hartstikke makkelijk' heb.
    Ik plaats zowel positieve als negatieve dingen op FB maar mensen kijken alleen maar hoe groen het gras bij de buren is en zijn 'blind' voor de dingen misschien niet zo positief zijn.

    Ik heb de vriendin geprobeerd te vertellen dat het zo niet werkt maar dat ging er helaas niet in bij haar. Jammer dat mensen soms zo kortzichtig zijn :(

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!