dinsdag 10 juli 2012

Elke week doen Pablo en ik boodschappen. Dan gaan we met z'n allen naar de winkel, pakken een kar en proppen die helemaal vol. Een supermarkt is hier in Almere Poort niet om de hoek. Dan moet ik met de fiets (die ik nog niet heb) of met de bus. 1 Keer in de week samen is dus de beste oplossing.

Zodra we boodschappen doen lopen we door de winkel en pakken we wat we willen hebben. Vaak komen we er bij de kassa achter dat we zelfs dingen dubbel hebben gepakt.
Kortom we hebben propvolle kasten en dat vind ik heerlijk. Er is altijd wel wat te eten in huis en door de weeks hoef ik eigenlijk nooit meer boodschappen te doen. Heerlijk!

Maar die propvolle kasten hebben ook nadelen. We vergeten weleens wat we in huis hebben en zo beland veel eten in de prullenbak, omdat het over datum is. En dat is natuurlijk hartstikke zonde!
Afgelopen week ben ik eens gaan bijhouden wat ik heb weggegooid:

- Een pak melk zonder (die was nog nieteens open!)
- 2 Plakken boterhamworst die onafgedekt in de koelkast lagen
- 3 Beschimmelde manderijnen (bah)
- Een half zakje sla
- Half pak taaie chocolade koekjes
- Een pak vlees dat als veels te lang in de vriezer lag
- 12 Sneetjes brood die droog waren geworden
- Een verlepte komkommer onderin de groente la
- 3 Prinsessentoetjes die over datum waren
- Een aangebroken zak Nibbits dat taai is geworden
- 1 ui
- 1 groene paprika

Dat is toch best wel een lijstje. Ik denk zo'n 15 tot 20 euro aan boodschappen dat is verspilt. Nu ik dit heb bijgehouden ben ik er best van geschrokken. Dit is niet goed. Ach ik ben niet perfect, maar dit moet echt veranderen, want al dat eten weggooien is zo zonde. En het zorgt ook nog eens voor extra vuilnis en de duobak zit bij ons al zo snel vol.

Gooi jij veel eten weg?
Categories:

13 opmerkingen:

  1. Ja boodschappen doen voor 1 persoon is heel moeilijk vind ik. En omdat ik steeds trek heb in andere dingen gooi ik soms ook pakken weg waar 1 keer van is gegeten. Heeel zonde maar ik zou niet weten wat ik eraan kan doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier precies hetzelfde, op Zondag doen we met z'n drietjes grote booschappen en ik ga op Vrijdag weer om boodschapjes voor het weekend te halen. Idd ook hier pakken melk die weggaan, snijwaren die in de vuilnosbak belanden, halve zakken chips, halve dozen met koekjes.....wij gooien ook veel teveel weg. Steeds denk ik nu gaan we het anders doen.....maar na 8,5 jaar samenwonen is er nog steeds weinig verandering ingekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook geen idee hoe ik er verandering in moet brengen. Behalve het beleg beter afdekken in de koelkast. Maar bewust worden van de verspilling zie ik als stap 1.. hihi

      Verwijderen
  3. Heeel herkenbaar...helaas. Zo zonde, maar elke week gooi ik ook het nodige weg.
    Mijn nieuwe plan: elke keer voordat ik naar de winkel ga even in de koelkast en voorraadkast neuzen om te zien wat er nog ligt. (En nou maar hopen dat ik dat niet vergeet :P )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat is idd heel zonde om zoveel eten weg te moeten gooien, als het over de datum is. Hier verdwijnt ook nog weleens wat in de prullenbak... maar gelukkig niet zoveel als wat jij hebt opgenoemd. Toch wat zorgvuldiger boodschappen doen zal ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja idd. misschien net als Miek eerst even in de koelkast en kasten neuzen en een lijstje maken. en die dan inderdaad niet vergeten!

      Verwijderen
  5. Wij hebben ook wel eens periodes dat we dingen weggooien. We moeten zeker vaker eerst dingen opmaken i.p.v. meer kopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik maak een weekmenu en boodschappenlijstje op zondag en maandag gaan Vriendlief naar de winkel voor de hele week. Terwijl ik het lijstje maak, check ik de kasten om te zien wat we behalve voor het avondeten nog nodig hebben. Het weggooien van eten is daardoor veel vermindert, niet helemaal weg. Brood kan je gemakkelijk invriezen om croque monsieurs ofzo. Misschien vind je nog meer tips op www.flylady.net. Echt een handige site!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor je tips. Ik ga er eens naar kijken. Ik vind het alleen moeilijk om van te voren te bedenken wat ik ga koken. Ik trek meestal wat uit de kast. Maar moet dat misschien meer fifo (first in first out).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij gooien ook echt veel eten weg. Echt slecht inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O vroeger hadden wij dat ook, hele maaltijden gingen de prullenbak in. Tegenwoordig gaat er heel af en toe en appeltje weg dat niet goed meer is, of wat broodjes (omdat ik nieuw brood heb gehaald dat verser is), maar dat was het dan ook. Ik heb een menubord gemaakt. We bedenken van te voren wat we heel de week gaan eten en die ingredienten schrijf ik op (inc de datum dat we het gaan eten, dan kan ik in de winkel direct zien of de groente op die dag nog lekker zijn etc). Vlees, brood etc gaat direct na aankoop de vriezer in, dus daarbij maakt een datum niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij doen nu per 2 dagen boodschappen zodat we precies kunnen halen wat we nodig hebben. We gooien bijna niets meer weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij gooien niet zo heel veel eten weg, omdat we strak inkopen, maar ook omdat we niet zoveel kastruimte hebben dus veel raakt er niet 'zoek' om het even zo te zeggen.
    Een tip wel: van droog geworden brood kun je nog prima tosti's maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!