woensdag 13 juni 2012

"Zit je nog steeds fulltime thuis?", vroeg de bekende die ik laatst tegenkwam. "Ja zei ik ik ben fulltime mama." Ze was niet de enige die met het antwoord kwam "Dat zou ik echt niet kunnen hoor de hele dag thuis zitten."

Tja, ze is de zoveelste die het zegt. Ze is ook een werkende moeder die het zich niet kan voorstellen de hele dag voor de kinderen te zorgen. Maar klinkt het dan zo ontzettend saai, het thuisblijf-moederschap? En is het werkelijk waar dat je het niet zou kunnen? Is dat dan niet wat we het allerliefste willen? Zorgen voor de kinderen, terwijl manlief voor de centjes zorgt. Zou je het echt niet kunnen? Ook niet voor een paar jaar? Of vraag ik nu iets heel geks?

Ik moet er juist niet aan denken fulltime te gaan werken voor een baas. Ik zou het wel kunnen, maar het hoeft niet. Momenteel werk ik mee in de zaak, die met de tijd groter groeit. Ik geniet ervan elke dag met mijn kindje te zijn, te koken voor mijn hardwerkende man en te knuffelen met mijn dieren. Voor mij is het ook moeilijk voor te stellen dat mensen dit juist niet willen. De 1 kan het zich niet voorstellen de hele dag 'thuis' te zitten, mij lijkt de gedachte niet leuk fulltime te werken en mijn kind aan een ander over te dragen. Dat opvoeden wil ik graag zelf doen. Al weet ik dat sommige mensen geen keuze hebben en het wel moeten om de boel draaiende te houden. Maar misschien zouden zij ook het allerliefste thuis zitten.

Waarom ik het nu al een jaar volhoud? Ik ben wel iemand die op haar zelf is. Ik hoef geen groot netwerk van vrienden/vriendinnen/collega's om mee heen. Ik geloof daar niet meer in aangezien ik al zo vaak teleur ben gesteld door mensen. Nu ga ik alleen met mijn beste vriendinnen om en vrienden die ook een gezin hebben. Dat klikt gewoon goed en het is erg leuk als de kindjes met elkaar spelen terwijl je gezellig bijkletst.
Daarnaast doe ik zoveel mogelijk leuke dingen samen met Hayley. Iedere week gaan we naar zwemles, dagje shoppen, langs een vriendin, naar een speeltuin/kinderboerderij, knutselen, boodschappen doen, taarten/cakejes maken, wandelen met de hond, spelen in de tuin, etc. Er is genoeg te doen om die 7 dagen in de week te vullen. Maar er zijn ook dagen dat we helemaal niks doen, een beetje hangen en filmpjes kijken.

De 1 wordt misschien gillend gek en de ander kan er echt van genieten. Ik ben blij dat ik een thuisblijfmama ben. Misschien is het niet wat de 'moderne' vrouw doet. Die vrouw is vast veel hipper en werkt veel harder. Die eet 's ochtend een vezelrijke cracker, gaat werken, haalt de kinderen op, kookt, doet huishouden, gaat sporten en dan ook nog stappen met vriendinnen. Zo'n chaotisch leven is niks voor mij, dan maar geen supermama anno 2012. Dan ben ik maar ouderwets. Het maakt mij niet uit wat anderen ervan denken en of ze het misschien niet begrijpen dat ik de hele dag het liefste doorbreng met het allerliefste meisje van de hele wereld. Ik ben er gelukkig mee.

Kun jij het aan om thuisblijfmoeder te zijn?

9 opmerkingen:

  1. Ik kan niet wachten om thuisblijfmama te worden!! Ik kan me juist niet voorstellen dat vrouwen vrijwillig hun kind bij een ander achter laten om zelf de hort op te gaan (of te gaan werken natuurlijk). Alleen als je echt moet, snap ik het. Je wilt toch niks van je kindje missen?! En een huishouden draaiende houden is ook een fulltime baan! Zeker in jouw geval met een man, kind en 2 katten en een hond!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik had heel graag een thuisblijfmama willen zijn, maar het moet ook haalbaar zijn. Ik vindt het wel prettig dat er wel altijd papa of mama thuis zijn, doordat we beide parttime werken en ons werk dus overlopen in elkaar.

    Had heel graag de eerste 4 jaar van m'n kids thuis willen blijven en zodra de basisschool in zicht komt dan wat gaan werken, maar helaas is de realiteit anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou het wel kunnen alleen, als ik dat had gedaan had ik een grote studieschuld gehad omdat ik mijn opleiding dan niet afmaak, en ja dat is zonde!

    Zodra mijn opleiding gedaan is ga ik een jaar thuis zijn bij mijn kindje(s) en daarna ga ik langzaamaan parttime werken. Dit omdat ik zelf ook mijn centjes wil verdienen en mijn vriend nog studeert.. Lastig allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou het ook kunnen hoor maar het financiele plaatje goed op orde hebben is voor ons ook heel belangrijk. Gelukkig werk ik geen fulltime want anders had ik niet voor een kindje gekozen. Na de geboorte van Dana ben ik 2 dagen pw gaan werken dat houdt bij de thuiszorg in 2 diensten van 6 uur. Daarbij ben ik ook nog huismanager want ik werk dan miss wel ik draai ook alles hier in en om het huis. Manlief werkt en nog eens veel ook dus voor de rest doe ik alles, met liefde en plezier overigens. Vrienden zeggen weleens dat wij ouderwets zijn manlief hoeft alleen maar te werken en voor de rest doet hij niets, ik (wij) vinden het heerlijk zo. Eigenlijk ben ik dus hetzelfde als jou. Kleine vriendenkring en alles doet ik het liefste zelf.

    Ik had de keuze kunnen maken om geheel te stoppen destijds maar doordat ik een oude regeling heb hoef ik geen verschillende diensten te draaien en heb ik een hogere loonschaal dan mijn 'nieuwe' collega's. Als ik gestopt was geweest en na 4 jaar opnieuwe was begonnen had ik wel wisselende diensten moeten draaien en had ik minder inkomen. Daarbij is het bij ons heel makkelijk om dingen te regelen als Dana ziek is bel ik en neem ik vrij. Want ik ben dan wel een werkende moeder maar mijn meisje gaat voor alles en iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Dat zou ik echt niet kunnen hoor de hele dag thuis zitten."
    En bij die zin maakt je vriendin al een fout want thuisblijfmama's zitten niet de hele dag thuis maar dat is wel wat mensen van 'ons' denken.
    Ik zou het ook niet kunnen, heel de dag thuis zitten. Dan komen de muren toch op je af. Maar zo lekker de hele dag bezig zijn met van alles en nog wat en heerlijk keuvelen met je kindje ...... ik ben nog iedere dag blij met de keuze die ik heb gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie :) Dat is idd wat de meeste mensen denken. Ik zit nu al 4 dagen binnen omdat dochterlief ziek is en de muren komen nu ook op me af. Dus nee hoor de hele dag binnen zitten daar doen we liever niet aan. Kan niet wachten om weer leuke dingen te gaan doen :)

      Verwijderen
  6. Wat een geweldig stukje... gelukkig zijn er meer mensen zoals ik. Blijkbaar heel ouderwets ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik sluit me hier volledig bij aan. Vooral de eerste vier jaren..eerste hapje, eerste lach, voor de eerste keer lopen..dit zou ik voor geen goud willen missen.

      Verwijderen
  7. Op thuisblijfmoeders.nl vind je nog veel meer informatie over vrouwen die fulltime zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!