maandag 7 mei 2012

"Dag mama, deurtje dicht!"
"Zelluf doen mama." Ojee het begint al! Hayley loopt de trap op en af, nog een beetje met mijn hulp. Ze wilt het graag helemaal zelf doen, maar ik vind het nog iets te eng.

We wonen in een nieuwbouwhuis met een hoog plafond, dat betekend dat onze trap 15 treden heeft. Ik vind het een akelig hoge trap, dus ze moet het nog echt even met mijn hulp doen. Al is ze het daar vaak niet mee eens. "Blijf jij maar hier mama, ik zelluf naar boven."



Oke naar boven mag wel zonder handje, maar naar beneden lopen, doen we echt nog even samen.

Zo wordt ook de stofzuiger of dweil regelmatig uit mijn handen getrokken. "Ik ook!" Alles wat papa of mama doet, wilt zij ook doen. Ik probeer haar dan even te helpen hoe ze het beste kan dweilen of stofzuigen  en ik krijg meteen de sneer: "Zelluf doen!" We mogen haar bij veel dingen gewoon niet helpen.


Ik begrijp het ook wel. Ze wordt bewust van het feit dat ze groot genoeg is om veel dingen zelf te kunnen. Al moet ik het aan en uitkleden toch echt nog compleet bij haar doen. Maargoed dat leert ze vanzelf wel op een dag. In deze periode leer ik dan ook steeds meer om haar los te laten. Dat is ook wel nodig aangezien ze over 2 maandjes 2 ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal gaat en volgend jaar alweer naar de kleuterschool.

Ook spelen doet ze nu zelfstandig. Boven aan de trap hebben we genoeg hekwerken staan, dus ze kan boven veilig spelen. Naast haar slaapkamer is een speelkamertje volgepropt met speelgoed en daar kan ze zichzelf wel uren vermaken. "Deurtje dicht." en *boem*  de deur wordt vakkundig dichtgedaan, zodat ik er niet meer in kan. Ze wilt dan zelfstandig gaan spelen. Niemand mag haar storen, zodat zij helemaal in haar speelgoedwereldje op kan gaan. Ik vind het prima. Zo kan ik ondertussen beneden gaan dweilen of boven de was gaan doen. En ondertussen hoor ik een heel lief kinderstemmetje dat de stemmen van haar poppetjes speelt.

Zo was ze 6 maanden geleden een lief meisje van net 2 jaar oud en nu wordt ze al een echt (bijna) 3 jarig meisje. Ze wordt groot en echt zelfstandig, mijn handje is bijna niet meer nodig. Het loslaten is moeilijker voor mij dan voor Hayley.

5 opmerkingen:

  1. Hier willen ze ook heel veel zelluf doen! Schoonmaken, doe ik toch vaak, als ze op bed liggen. Als ik dat niet doe, willen ze beide meehelpen en dat word dan regelmatig ruzie. ;)
    Gisteravond gingen ze elkaar meehelpen met hun kleren uit doen, ze lieten het beide van elkaar toe, want meestal willen ze het zelf doen en geen zuslief die meehelpt. ;)
    Kleine meisjes worden groot, het gaat soms veel te snel allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja het gaat zo snel allemaal. klinkt cliche maar het is gewoon zo. Ze gaan nu echt de grenzen leren verkennen, en daarvoor moet het handje soms worden losgelaten. wel lief dat die meiden elkaar gingen helpen! ben super benieuwd naar je meiden. en ik ga ze morgen zien :)

      Verwijderen
  2. Aa super lief! Maar ook moeilijk om los te laten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaat zo hard he?! Het heeft allemaal z'n voor en z'n nadelen al blijft het moeilijk vindt ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pfff hier ook een zelluf doen dame! Maar vaak is ze ook lui hoor dan vind ze het prima dat mama het nog doet...

    Liefs Rian

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!