zaterdag 28 april 2012

Mijn zus vertelde mij gister hoe ontzettend blij ze is met de huishoudster die zij en haar vriend hebben. "Tja ik zie het gewoon niet als het vies is ofzo. Pas als visite komt denk ik van: Hé dat moet ik even opruimen," zei mijn zus tijdens het afwassen. Mijn zus is iemand die graag vanalles tegerlijk doet. Ze houdt niet van een dagelijks vast ritme, wat prima past bij haar leven als stewardess.
Om de dag de stofzuiger pakken of iedere week de badkamer schoonmaken, zit er gewoon niet in bij haar. "Ik heb gewoon niet de huishoud-gen net als jij en mama!" Ik begon te lachen bij deze uitspraak. Ze had een punt. Mijn moeder en ik zijn echte huismusjes met een keurig opgeruimd en schoon huis. Mijn zus daarin tegen houdt van haar leven op het platteland en daarbij horen gewoon modderschoenen en loop je niet de hele dag met een dweil achter je honden aan. Logisch.

Ik zit natuurlijk fulltime thuis en dat betekend dat het huishouden volledig onder mijn hoede valt. De afspraak is dan ook dat ik alles doe en Pablo zorgt voor alle centjes. Het zou wat zijn als ik en de hele dag thuis ben en alleen maar languit op de bank lig! Poetsen doe ik ook graag hoor (in mijn eigen huis dan he). Ik houd niet van vieze vingers op de ramen, stof in de hoekjes van de trap, de afwas die ligt te vergaan op het aanrecht, dat soort dingen creeëren onrust in mijn hoofd. Pas als ik alle dingen van mijn in-mijn-hoofd-gemaakte-lijstje heb afgewerkt, kan ik rustig plaatsnemen op de bank.

Denk maar niet dat ik de hele dag op mijn knieën aan het poetsen ben hoor. Absoluut niet. Ik heb ook betere en vooral leukere dingen te doen. Al wil ik wel eerst alles schoon hebben voordat ik met een gerust en voldaan gevoel de deur uitga. Ik ben gewoon graag geordend en mijn huisje is fris en fruitig (zover het kan met een peuter,hond en 2 katten).

Mijn tip om een goed huishouden te draaien en alles zo goed mogelijk schoon te houden?
Doe elke dag iets. Maak de ene dag de w.c. schoon en stofzuig de bovenverdieping en doe de andere dag de was en de kattenbak (bijvoorbeeld). Zo doe je elke dag een uurtje huishouden en kun je alles bijhouden. En hoef je niet een dag in week helemaal op te geven aan een dag lang poetsen.

En heb jij de huishoud-gen en ben je een echte poetsfreak? Of is schoonmaken niet helemaal jouw ding?
Categories: ,

8 opmerkingen:

  1. Hahahaha nice! Erg leuk stukje en ik ga zeker je tips navolgen ;). X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij wisselt het erg, of ik veel energie heb in een bepaalde periode of niet. In mijn eerste huisje was ik veel vaker aan het poetsen, maar toen deelde ik ook de badkamer en wc, vandaar ook eigenlijk. Zeker nu tijdens mn zwangerschap heb ik zoveel minder energie en pak ik minder vaak de stofzuiger.. En aan afwassen heb ik altijd een hekel gehad! Maar ik heb ook je tips opgevolgd sinds kort. Doe nu steeds een beetje en de afwas hou ik wel bij, straks heb ik geen keus meer, dan moet ik wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ach straks heb je nesteldrag, dan haal je alles in! :)

      Verwijderen
  3. Superleuk geschreven! Ik heb zeer zeker het huishoud-gen, ik houdt van een opgeruimd en schoon huis. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Dagelijks ben ik bezig met het huishouden en ik vindt het nog leuk om te doen ook :-)
    Leuke blog heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Miranda dank je wel :) ik kom ook ff bij jou spieken!

      Verwijderen
  4. Ik wou dat ik het schoonmaak gen had! Het is natuurlijk schoon maar daar is het ook mee gezegd. Ik ben dan ook een studerende moeder, en meer het type schoonmaak als je zus! Mijn vriend is dan weer heel anders die heeft wel het schoonmaakgen! Daarom is hij bij ons in huis ook het hoofd-schoonmaak! haha
    Leuk om je blogs te lezen trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schoonmaken is moeilijker dan het lijkt. Om echt goed schoon te maken moet je enorm goed je best doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!